СУЩЕСТВО, с. 1. Сущность, природа вещи. Мое [т. е. человеческое] суштьство ис тебе [Богородицы] въсприятъ Жизнодавьць (τὴν ἐμὴν οὐσίαν). Мин.Пут.2, 37. XI в. Ты ми мрьтвьное и тьлѣньно бесъмрьтьно и бе-съмрьти, Сп҃се, показа, въ двч҃и прс҃тѣмь поживъ чрѣвѣ… въображься въ земьно сущьство (τὴν… φύσιν). Там же, 197. Призьрѣлъ на тя [Богородицу] Гь҃, мое сущьство обнавляя (τὴν... οὐσίαν). Мин.окт., 130. 1096 г. Гл҃ющая же: бѣ врѣмя, егда не бѣ [Христос], и яко отъ небытия бысть или отъ иного сущьства или състава, или прѣложена, или прѣмѣньна Сн҃а Бжи҃я, – таковыихъ проклинаеть съборьная и апс҃льская црк҃ы (ἐξ ἑτέρας… οὐσίας). (Карф. 134) Ефр.корм., 442. XII в. Нъ ни мы, о цс҃рю, бж҃ествьное и блаж҃ное сущьство ли съпостижимо е отинудь речемъ, ли видимо (φύσιν). (Ж.Феод.Студ.) Выг.сб., 286. XII в. Лѣпо бо бѣ преже разумьное сущьство сътворити, ти тъгда чувьствьное, ти потомь от обою члв҃ка (τὴν νοηρὰν οὐσίαν). Ио.екз.Бог.1, II, 16. XII–XIII вв. Тьма же есть не сущьство чьто, нъ съшьствье, свѣта бо есть лишенье (οὐκ οὐσία τι). Там же, 34. Словесьнааго бо ово есть видовьно, а другое дѣиствьно, да видовьное по уму [κατανοῦν ‘разумевать, постигать разумом’, смешано с κατὰ νοῦν ‘по уму’], якоже суть сущьства, дѣиствьное же съвѣтуяи, иже уставляеть дѣлъмь имъ правое слово (ϑεωρητικὸν μὲν τὸ κατανοῦν ὡς ἔχει τὰ o=ντα ‘созерцательное [означает] рассмотрение того, каким является сущее’). Там же, 114. Нѣс<ть> бо зла от Ба҃, ни въ Бз҃ѣ, ни убо сущьство кое есть (ο=τε... οὐσία τίς ἐστιν). Хрон.Г.Амарт., 60. XIV в. ~ XI в. Всяка творимая благость сущьство имѣеть, еже всегда ся творить, а не уже сътворилася есть (τὸ εἶναι). Пч., 5. XV в. ~ XIII в. Въпрос. То ино ли мниши превышнее паче видимаго сего и твердь рекомаго. Отвѣт. Тончаишаго их суща сущьства реку, яко вышша и легчаиша (λεπτοτέρας αὐτοὺς ὑπάρχειν οὐσίας φημί). Сильв. и Ант.вопр.1, 367. XV в. Всякъ бо животъ себѣ подб҃на раждаеть: волъ вола, и конъ [так в изд.] також<е>… како убо земля яка же ес<ть> единого сущи сущьства, толикы родить дш҃а инородныихъ и несличныих животъ, аще и не Бж҃ьим повелѣниемъ (μιᾶς... φύσεως). Там же, 375. И како звѣзды, бездушнаго существа и неразумнаго и глухаго суще, предуведѣтельныа силы нѣкоеа причащаются и власти таковыа, яко и житиа наша жребствовати и силою влещи к добродѣтели и злобам? М.Гр.Соч. (С.), 326. 1523–1524 гг. Какъ прививка лѣторасли въ пенекъ тому подобает и послѣдуеть, премененъ деревяного образа и его роду, но к существу его мало и не много дѣлает (istnosci). Назиратель, 273. XVI в. Огнено то бо есть существо [солнца] отъ самаго Бога сотворенно бысть. Пять поуч., 92. XVII в. ~ XVI–XVII вв. Волъ, бык, припрязаемый игу, ино же есть телецъ и юнец: не существомъ ино и ино суть, но возрастом и совершенствомъ. Алф.1, 46. XVII в. || О божественной сущности. Мысльную трапезу и свѣтильника тя разумѣемъ, иж неяже тьмьнымъ въсия Оч҃а сущьства сияние (τῆς πατρικῆς οὐσίας). Мин.окт., 151. 1096 г. [Христос] равьнъ бывъ Оц҃у суштьствомъ, равьнъ члвк҃ъ быс<ть> естьствомъ (κατ᾽ οὐσίαν). Мин.Пут.3, 71. XI в. Рукописанаго образа не почьтъше, нъ неписанымь сущьствъмь обложьшеся, трьблажении, въ тузѣ суще огньнѣи прославистеся средѣ пламене несътрьпимаго (ἀφράστῳ οὐσί= ϑωρακισϑέντες). Устав Тип.1, 113. XI–XII вв. Несъзъдано сущьство, вьсѣмъ Съдѣтелю, устьны наша [в ркп.: нашаша] отъвьрзи, яко да възвѣстимъ хвалу твою, въпиюще: святъ, святъ, святъ еси, Боже (ἄκτιστε φύσις). Там же, 226. Вѣруемъ… въ единого Га҃ Ис҃ Ха҃, Сн҃а Бжи҃я единочадааго, рожьшася отъ сущьства Оч҃а (ἐκ τῆς οὐσίας τοῦ Πατρός). (Исп.веры Ник.соб.) Ефр.корм., 310. XII в. Единъ есть Бъ҃, рекъше сущьство едино, и… въ трьхъ упостасьхъ познаваеться (οὐσία). Ио.екз.Бог.1, I, 38. XII–XIII вв. А чьто есть Бж҃ие сушьство [так!]… глт҃и не можемъ (οὐσία). Там же, 42, 44. Покланяяся иконѣ и чтыи покланяеться на неи написанаго сущьству (в греч. иначе: τὴν ὑπόστασιν ‘ипостаси, личности’). Пролог (Соф.), 20 об. XII–XIII вв. А еже на разнолично (ес҃ство) раскладати, то елиньское, а еже едино лице, рещи едина упостась, то жидовьскы, а еже раширяющимъ въ ст҃ую и единосущьную Трц҃ю естьствомь въ едино сущьство сбирати, право есть истиньно проповѣданье (εἰς μίαν οὐσίαν). Хрон.Г.Амарт., 355. XIV в. ~ XI в. Ино существом аггели, а действо божествено, а образом человечьскым. Иос.Вол.Посл., 308. XVI в. ~ XV–XVI вв. Едино убо существо, едино естество и силу и власть исповѣдати длъжно есть, ипостаси же три. М.Гр.Соч. (С.), 134. До 1520–1521 гг. Мы же хвалим, благословим, покланяемся Господу в трех лицах, во едином же существе. Ив.Гр.Посл., 201. XVII в. ~ 1577 г. – О двух природах (божественной и человеческой) в личности Христа. Во Христѣ бо два естества исповѣдуются, двѣ воли, два хотѣния, два существа: единосущенъ Отцу по божеству и единосущенъ Матери по человѣчеству. Чел.Авр., 30. XVII в. Да ты жъ еще пишешь: самъ де Богъ Слово самымъ существомъ Божества своего бысть во чревѣ Дѣвыя. Ав.Кн.обл., 579. XVIII в. ~ 1679 г. Плътьныимь (плътьскымь) сущьствъмь – во плоти. На прѣстолѣ славы видѣна, на дрѣвѣ крс҃тьнѣмь пригвождена сущьствомъ плътьскымъ поите, дѣт<и> (οὐσί= σαρκός)! Мин.Пут.2, 133. XI в. Къ слузѣ же сътьника не зовемъ [страд. прич.] и убо идыи плътью [corporaliter], къ княжю сн҃ови плътьныимь сущьствъмь приити не хотѣ [Христос] (per corporalem praesentiam; ср. Мф. VIII, 8; Лк. VII, 6; Ин. 4, XLVI-L). Гр.Вел. II, 794. XIII в. || О совокупности естественных свойств вещи как о проявлении её природы. <М>ыло всякое прикладываемъ к палящему тѣлу, тогда огнь из него вытянет и тѣло въ своемъ существѣ станет (vnde maket den lithmaten wedder naturlike hitte ‘помогает телу против естественного жара’). Травник Любч., 603. XVII в. ~ 1534 г.
2. То, что существует; сущее. Бж҃ию рожьству [в греч. род. пад. при ‘чудо’] ти, чст҃ая, всяка сущьства чинъ приходить [ὑπερβαίνει ‘превосходит’] чюдесъ [τὸ ϑαύμα ‘чюдо’, имен. пад.], Ба҃ бо пресущьна зачатъ въ чрѣвѣ и рожьши прибываеши присно Дв҃ою (πᾶσαν φύσεως τάξιν). Мин.сент., 0219. Ок. 1095 г. Ликуи все умьно [πάσα νοερά; в изд.: всеумьно] словесьно същьство [вм.: сущьство?] (λογικὴ οὐσία)! Мин.Пут.3, 54 об. XI в. Все сущьство или зъдано есть или нездано (τὰ o=ντα). Ио.екз.Бог.1, I, 50. XII–XIII вв. Ни едино отъ сущяго есть Бъ҃, не якоже не сы, нъ якоже надъ всѣмь сущьствъмь сы и надъ всѣмь бытьемь сы (ὑπὲρ πάντα τὰ o=ντα). Там же, 68. Дш҃а убо есть сущьство живо, проста и бесплътьна, и плътьныима очима по своему естьству невидима (οὐσία). Там же, II, 88. XII–XIII вв. Испытати… потреба есть, коея ради вины богословци вся убо вкупѣ небесная существа ангели наричютъ (πάσας... =μα τὰς οὐρανίους οὐσίας ἀγγέλους καλοῦσι). (Д.Ареопаг. О неб.свящ.) ВМЧ, Окт.1–3, 310. XVI в. ~ XV в. Вся сущая отъ несущихъ сотворилъ, а самъ паче всякого существа и бытия. Чел.Савв., 20. 1662 г.
3. Существование, бытие. Раждаеть убо присно сыи Бъ҃ свое Слово съврьшено суще без начатъка и бес коньца, да не въ лѣто раждаеть Бъ҃, иже лѣта вышьнее естьство имы и сущьство (τὴν ὕπαρξιν). Ио.екз.Бог.1, I, 118. XII–XIII вв. Ст҃ыи Дх҃ъ от Оц҃а исходить, нъ не рожьствъмь, нъ исходьствъмь. Инъ образъ сущьству сь, недостижьнъ же ни довѣдьнъ, якоже и Сн҃овьне рожьство (ὑπάρξεως). Там же, 126. Бъ҃ не сущимъ сущьство подаровалъ (τῷ μὴ ὑπάρχοντι ὕπαρξιν κατειργάσατο). Пч., 217. XV в. ~ XIII в. || Наличие, присутствие. О себе же глщ҃ема [о Луке и Клеопе по пути в Эммаус] сущьство свое изда [Господь], нъ о себе размышляющема познати лице свое съкры (de se… loquentibus praesentiam exhibuit). Гр.Вел. I, 648. XIII в.
4. Вещество, то, из чего состоит физическое тело. Егда разгорается [стекло], то тогда прибавляют к тому камени магнита, и тако существо то загустѣет (de corper werden geherdet ‘тело затвердевает’). Травник Любч., 720 об. XVII в. ~ 1534 Г.
5. Особенность, свойство. Тоежде же святое мѣсто [Гроб Господень] имѣетъ тое существо отъ Господа Бога, что всякого многогрѣшного… чюдесно къ молитвѣ возбуждаетъ (wl/asnośc/ ‘силу’). Х.Рад., 92. 1695 г. ~ 1628 г.
6. Имущество. Клирици ж<е>… или инии нѣции в какои любо вещи от родител<ь>наго сущьства воюющии, аще умирающе родители ихъ въсхотять сия отдати имъ, да извѣсто будеть тѣхъ хотѣние (ἀπὸ γονικῆς... ὑποστάσεως). Мерило пр., 361. XIV в. [то же – Корм.Балаш., 586. XVI в.]. Над вельблуды Бувиль Измаелитесъ, и над ослы Иадаиа Меранотитесь, над овцами же Иазимъ Агарянинъ – всѣ тѣ началници существа цр҃я Двд҃а (substantiae). (1 Пар. XXVII, 30–31) Библ.Генн. 1499 г.
7. Передача греч. περιουσία избыток; изобилие в соответствии с одним из значений производящего слова οὐσία сущность’. Блжн҃е Иоане прм҃дре, сущьствомь, тепле, къ Ху҃ люблениемь паче всѣхъ быс<ть> ученикъ любимъ (περιουσί= ϑερμῆς πρὸς Χριστὸν ἀγαπήσεως ‘по обилию горячей любви ко Христу’). Мин.Пут.3, 36 об. XI в. Евсевии… явѣ от сущьства истовьствуеть… яко ап҃слкыи чинъ есть и предания древняя и бо҃любима (ἐκ περιουσίας зд. ‘обстоятельно’). Хрон.Г.Амарт., 235. XIV в. ~ XI в.
8. Передача греч. μετουσία ‘участие’ в соответствии с одним из значений производящего слова οὐσία сущность’. Мужь показася блг҃ыи, Варнаво, суштьствъмь (κατὰ μετουσίαν). Мин.Дубр.2, 68. XI в.
9. Ошибочно вместо суетьство (?). Валяемаго Тя камене прчс҃тво [Дан. II, 34]… зьрить и съкрушаща льсти неизвѣстое сущьство крѣпостию дхв҃ьною (ματαιότητα ‘тщету, суетность’). Мин.окт., 165. 1096 г.
◊ По существу – в соответствии с тем, что существует; истинно. Аще кто отъ тѣхъ живописцовъ учнетъ талантъ сокрывати, ежъ [так!] ему Богъ далъ, и ученикомъ по существу того не отдастъ, таковый осуженъ будетъ отъ Бога. Заб.Ик., 3. 1551 г. Попечение достоитъ имѣти, чтобы иконнописцы… учениковъ бы учили по существу… образы Божии писати. Стоглав, 26. XVII в. ~ 1551 г. Крестьяне рукою крестятся не по существу и крестное знамение не по существу кладутъ на себе. Там же, 34.