CУЩИЕ, с. 1. Сущность, природа вещи. Суштее раздрабляеться въ суштие и въ сълучая… Суштие есть вещь о собѣ състояштися, не трѣбуюшти иного на бытье, сирѣчь въ себе сы, а не въ иномь бытия имы, акы сълучяи… не бо есть тѣло въ образѣ, нъ образъ въ тѣлѣ, да тѣло убо есть суштие, а образъ сълучяи… Сущие бо подълежаштее есть акы вещи дѣлесемъ [‘сущее разделяется на сущность (субстанцию) и свойства (акциденции)... Сущность (субстанция) есть вещь самостоятельная, не требующая для своего бытия чего-то иного, то есть существующая сама в себе, а не имеющая бытия в ином, как свойство (акциденция)... ибо не тело <укоренено> в форме, но форма в теле, в связи с чем тело есть сущность, а форма – свойство... Сущность же есть субстанция, как бы материя вещей’] (εἰς οὐσίαν... οὐσία... οὐσία... οὐσία). Изб.Св. 1073 г.2, 640–641. Суштие сяе наричеться и сълучаи сяе гл҃еться; не можемы же решти, яко сяе суштие есть, не бо тъчью суштие есть сяе, нъ и сълучаи [‘сущность (субстанция) называется сущим, и свойство (акциденция) называется сущим; мы не можем сказать, что сущее – это сущность (субстанция), ибо сущим является не только сущность, но и свойство (акциденция)’] (ἡ οὐσία...τὸ ὂν οὐσία ἐστί... οὐσία ἐστιν τὸ o=ν). Там же, 660. Отсюду бо источници обилиемъ исьходять не престающе… и рѣчныа быстрины, и потоцѣ земнии, да въ различных тѣх и многыхь скровищихъ водныхъ сущие ся хранить (διατηρεῖσϑαι τὴν ὑγρασίαν ‘чтобы сохранялась влага’). Шестоднев Ио.екз.2 (Б.), 191. XV в. Сущие дш҃вьное смысленъ дх҃ъ есть (ἡ οὐσία τῆς ψυχῆς νοερόν ἐστι πνεῦμα). Ж.Андр.Юрод.1, 349. XIV в. ~ XII в. – О божественной сущности. А якоже убо Оц҃ь Бъ҃ есть и родилъ е намъ отъ своего сущия Сн҃а, прѣдала ны есть вѣра (ἐξ ἰδίας οὐσίας). Изб.Св. 1073 г.2, 207. Едино бжс҃тво, едино суштье, едина сила и власть, едино хотѣние, трии же личеса и три собьства (οὐσία). Там же, 682. Аще Гь҃ Влк҃а по сущью и Влк҃а по смотренью, яко и не суща створи и умьръша грѣхомъ своею кръвью искупилъ (κατ ᾽ οὐσίαν). Панд.Ант.1, 173. XI в. [Ап. Павел] вьселеную утвьрьди вѣровати въкупѣ къ сущьнѣи и Ст҃ѣи Троици, въ единъ Гь҃, въ едину вѣру, и въ едино крьщение, единого Оц҃я, единого Сн҃а, единъ Ст҃ыи Дх҃ъ, неразлученое сущие, неиспытьное бжь҃ство, Бъ҃ от Ба҃ Га҃ нашего Ис҃ Ха҃ (ἀδιάστατον οὐσίαν). (Беседа Кир.Алекс.) Усп.сб., 437. XII–XIII вв.
2. То, что существует, сущее; вещь, предмет. Саму ту вешть сущие нарече, небонъ «сущьное» – обьште имя есть вьсѣхъ суштиихъ (τὸ γὰρ ὂν πρᾶγμα οὐσίαν ἐκάλεσεν, τὸ γὰρ ὂν κοινὸν o=νομά ἐστι πάντων τῶν οὐσιῶν). Изб.Св. 1073 г.2, 640. Да убо все, еже о себе собьство имать и въ себѣ, а не въ иномь имать бытье, суштие есть. Бывають же си да или плътьна, или бесплътьна... земля, вода, въздухъ... камыкъ... аггелъ, дш҃а... да се убо, якоже рѣкохъ, суштие наричються (οὐσία... οὐσία). Там же, 641. Бъ҃… творець всему сущию невидимъ и неопсанъ… да почто убо, члч҃е, в пустошь блядыи, инако твориши вину виновному всего сущиа, инако воду отгл҃а, инако огнь, инако въздух, инако землю и инако все купнѣ? Шестоднев Ио.екз.2 (Б.), 90. XV в.
3. Имущество. Еже кто имать домы, и стада, и прокыя вешти, то бо суштие имуштааго наричемъ (οὐσία). Изб.Св. 1073 г.2, 640.
4. Передача греч. περιών – субстантивированного действ. прич. наст. вр. от глагола περίειμι ‘собирать, накапливать в соответствии со значением производящего слова εἰμί ‘быть’. Премудрости(ю) [вм.: Премудрости] сущьемь и силою духовьною отроци премудрии [τοὺς σοφούς ‘мудрецов’] Вавулону плѣновавъшая посрамиша (σοφίας τῷ περιόντι ‘благодаря изобилию мудрости’). Мин.дек.1 III, 82. XII в.