СУЩИЙ2, СЫ, СЫЙ и САЙ, СЯЙ, прил. 1. Существующий. Хс҃ъ Мтр҃ью Дв҃ою въ црк҃вь въноситься младъ, сы прѣже всѣхъ вѣкъ (ὁ πρὸ πάντων αἰώνων). Ил.кн., 522. XI–XII вв. – В знач. сущ. Суще(е) и сяе, с. То, что существует; сущее, бытие. Суштее раздрабляеться въ суштие и въ сълучая [‘сущее разделяется на сущность и свойства’] (τὸ o=ν). Изб.Св. 1073 г.2, 640. Суштие сяе наричеться и сълучаи сяе гл҃еться; не можемы же решти, яко сяе суштие есть, не бо тъчью суштие есть сяе, нъ и сълучаи [‘сущность (субстанция) называется сущим, и свойство (акциденция) называется сущим; мы не можем сказать, что сущее – это сущность (субстанция), ибо сущим является не только сущность, но и свойство (акциденция)’] (o=ν... o=ν... τὸ o=ν... τὸ o=ν). Там же, 660. Отъ Сущаго вѣка [вм.: вѣкъ – αἰών], и существо, и суще, и лѣто, и бытие… Ибо Богъ не како есть сы, но просто и неопредѣл<ь>нѣ, все в себѣ еже быти съприемь <и> предприемъ (καὶ οὐσία, καὶ o=ν). (Д.Ареопаг. О бож.им.) ВМЧ, Окт. 1–3, 517. XVI в. ~ XV в. – В знач. сущ. Сущий, сый и сай, сяй, м. Сущийимя Божие, восходящее к изречению в Книге Исход (Исх. III, 14). Рече бо [Богъ] къ нему [Моисею]: Азъ есмь Сяи ( ἖γώ εἰμι ὁ Ὤν). Изб.Св. 1073 г.2, 501. А еже «Сы» присно, и се самъ ся [Бог] именуеть, Мосѣу бесѣдуя на горѣ (ὁ… Ὤν). Гр.Наз., 113. XI в. Мьни бо убо стрьмьнѣе всего о Бз҃ѣ гл҃емомъ имень [вм.: именьмъ (дат. пад. мн.ч.), ошибочная передача греч. род. пад. – πάντων τῶν ἐπὶ Θεοῦ λεγομένων ὀνομάτων ‘всех имен, которыми называют Бога’] быти «Саи», якоже Самъ являя Мосеови на горѣ рече: рьци къ сн҃омъ Изл҃вомъ: Саи [вар. XIV–XVI вв.: Сыи] посъла мя (ὁ Ὢν ἀπέσταλκέ με). Ио.екз.Бог.1, I, 176. XII–XIII вв. Иоанъ ·҃· црк҃въ сущимъ въ Асии: блг҃дть вамъ и миръ от Сущаго, Иже бѣ и грядущаго (ἀπὸ «ὁ Ὤν»). (Откр. I, 4) Апокал., 8 об. XIII в. Реч<е> Гь҃ к Моисѣю: Азъ есмь Сущии (ὁ Ὤν). (Исх. III, 14) Пятикн., 59. XV в. [Бог] къ Мосеу бесѣдуа на горѣ реч<е>: азъ есмь Сыи ( ἖γώ εἰμι ὁ Ὤν). Шестоднев.Ио.екз.2 (Б.), 90. XV в. Многоименъ же [Бог], якоже егда пакы то въводять глаголющее: азъ есмь Сый [Исх. III, 14], Животъ [Ин. XIV, 6], Свѣтъ [Ин. VIII, 12], Богъ [Быт. XXVIII, 13], Истина [Ин. XIV, 6] ( ἖γώ εἰμι ὁ Ὤν). (Д.Ареопаг. О бож.им.) ВМЧ, Окт. 1–3, 399. XVI в. ~ XV в.
2. Действительный, истинный, настоящий. Въждедаяся сущея [вар. XII в.: сущая] любъве и жадания не угаси водами (в греч. иначе: τὸν o=ντως ἀγαπητόν ‘поистине Возлюбленного’). Мин.сент., 0201. Ок. 1095 г. Славяи же славящихъ Бъ҃, хотяи рабу своему Савѣ сущюю блг҃дть обличити, устрои нѣчьто таковому събытися (ἐπομένην χάριν φανερῶσαι). Ж.Сав.Осв., 271. XIII в. Величаемъ сущую Мтр҃ь Сн҃а Би҃я. Гр.берест., № 128, 642. XIV в. Видѣвъ человѣкъ конецъ жития сего, и смерть, и преселѣние от мира сего к славѣ Гсдн҃ѣ и в радость неизглаголанную, тогда сѣтуетъ и скорбитъ и плачетъ о неразумии своемъ и размышляя в себѣ: здѣ малая славица и тлимая красота и гибнущая вся суть, тамо же истинное богатство и сущая свѣтлость и не отпадающии санъ и бесконечное блаженьство и незыблемое благо. Прение ж.с., 700. XVI в. ~ XV в. Тем же Астинь скифетр паки возприимет, яко сущая царица, еяже и достоит (rechte Ko=nigin). Артакс.действо, 178. 1672 г. || Исконный, существующий изначально. [Об одном из ранних утраченных агиографических источников Жития Ефрема Новоторжского, в состав которого включен цитируемый текст] А в какова лета и времена преподобной прииде на место се или где иночество прият, и мне, косному смыслом, писание не обретохом и ни от древних мужей слышати не сподобихся, но точию слышах се… Князь Михаил Тверской весь град Торжок и церкви Божия разори... Тогда же и сущее писание о житии и о прихождении преподобном взял с собою, ни единые потребы остави. Пов. о разор.Торжка, 450. XVII в. ~ XIV в. – В знач. нареч. Сущее. Действительно, поистине. Иоанна именемь старьца видѣхомъ въ томь же манастыри, гл҃аху же намъ оц҃и того же мѣста о немь, яко сущее, крьстьянии, великъ есть и страшьнъ бываеть бѣсомъ (o=ντως). Патерик Син., 150. XI в. [Святой] вселив же Ха҃ (ни истины бо отбѣгнухъ), к нищимъ убо часто прихожаше, таче пыташе, аще котории на живой суть скудь. Тии же единъ язык соглашениа предложиша, гл҃юще, – сущее, ничтоже есть опечаляа (o=ντως). (Ж.Акак.) ВМЧ, Апр. 8–21, 492. XVI в.
3. Присутствующий, находящийся, имеющийся в наличии. (1107): Такъ бо обычаи имѣяше Ст҃ополкъ, коли идяше на воину или инамо, ноли поклонивъся у гроба Феодось<е>ва и млт҃ву вземъ у игумена ту сущаго, тоже идяше на пут<ь> свои. Лавр.лет., 282. 1377 г. Оканьнии же тии, видѣвше корабль единъ посредѣ рѣкы пловущь и ст҃го в немь сущь, устремишася по немь. (Ж.Бор.Глеб.) Сильв.сб., 100 об. XIV в. Списася сиа книга… блг҃ословлениемь игумена Селивестра и иже тамо сущих братии. (Мин.праздн.) Зап. (Г.), 96. 1433 г. Что ради самъ... избиваеши работающимъ Богу и правовѣрныя рачителя, никакоже тя обидящимъ, ни сущаго имения с тобою раздѣляющимъ или изяти хотящемъ (μηδέ σοι τῶν παρόντων ‘ни имеющегося при тебе’)? Варлаам и Иоасаф1, 200. XVI в. ~ XI–XII вв. (1374): И пакы чюдный онъ и преподобныи старець Сергее благословивъ князя и вся сущая его и отъиде въ свою обитель. Моск.лет., 189. XVI в. || Длящийся в настоящий момент. Лѣту сущу ·&з҃·-я ·҃вi· [т. е. 7012] индикта ·҃вi· мсц҃а октября въ ·кд҃· на память стг҃о мчк҃<а> Арефы… грѣшныи Онъфимъ написа<х> сборник сии. (Изборник) Зап. (Г.), 86. 1503 г. [в изд.: 1403 г.]. – Употребляется для передачи греч. артикля, вводящего субстантивированную группу. Придоша же и сущии на судищи и обрѣтоша отрока жива (οἱ τοῦ πραιτορίου). Патерик Син., 133. XI в. Яко слн҃це, Захарие, свѣтьла свѣтильника свѣта роди, сияюща намъ сущимъ въ тьмѣ страсти дьржимымъ (ἡμῖν τοῖς ἐν τῷ σκότει τῶν παϑῶν). Ил.кн., 94. XI–XII вв. И реч<е> [старец] к сущимъ со собою съ яростию: затворите врата, да не убѣжить никтоже (τοῖς σὺν αὐτῷ). Ж.Андр. Юрод.1, 170. XIV в. ~ XII в.
4. В знач. сущ. Сущая, с., мн. О времени: настоящее. Тя приятилище обрѣтъши, дхв҃ьная блг҃одать въ тебе въсельшися и будущая явѣ, яко сущая, издрещи… въздвиже, пр҃рче и проповѣдьниче Хв҃ъ (τὰ ἐνεστῶτα). Мин.дек.1 I, 40. XII в.
5. Присущий, свойственный по природе. Имѣяше же коеждо колѣно сущии си чинъ, но и путемь егда хождааху грядуще от Египта, коеждо колѣно свои путь сущии хождааше. Палея ист., 138. XV в. ~ XII в. И заключаютъ послѣ философы: ратовати чюже отъ человѣкъ есть, безсловеснымъ сущее. Рим.имп.д. I, 221. 1517 г. Егда славнии человецы, в животех искуснии, в разуме за уныние хмелем обвеселяхуся, тогда егда во многия дни се творимо, питьем омрачаху свой сущий разум, в нощи неразумия претворяху, донага пропивахуся. Праздник каб., 49. XVII в.
6. Собственный. Да вѣсться [notandum] убо еж<е> части неуклоняемыя не имѣют сущаго кончаниа, но от частеи неуклоняемых (propriam finationem). Правила грам., 127. XVI в.
7. Имя собственное (как грамматический термин). Или бо единое вещи имя есть и собьственое, или сущее гл҃ется, или многих и есть нарицател<ь>ное. (Донатус) Рассужд.церк.-слав.яз., 822. XVI в.
8. В знач. вводного слова. Сущее. Собственно, в сущности. Уряд сущее приемлем есть сугубъ, сирѣч<ь> единорядныи, или участныи, и сложныи, или всечст҃ныи (proprie). Правила грам., 110. XVI в.
9. Передача греч. οὗτος в обращении, типа «ты». Что уже когда, о сый… державнѣйшаго царя съпротивъвѣщаа [ἀντιφϑεγγόμενος] назнаменнанимъ безъсмертныимъ жрети никакоже хощеши богомъ (w= οὗτος)? (Ж.Харит.) ВМЧ, Сент. 25–30, 2174. XVI в.
10. В знач. сущ. Суща, с., мн. Передача греч. πράγμα ‘дело’. Бѣльць нѣкто имѣ сн҃а говѣина и дѣвою, въздрьжьлива о вьсѣхъ, измала же не пияше вина, имяше же мысль отъити, оц҃ь же его въсхотѣ въложити его въ суща и негодоваше (εἰς τὰ πράγματα ‘в дела’). Патерик Син., 338. XI в. – Ср. сущный.