СХИМА, СКИМА, ж. (ср. греч. σχῆμα, разг. σκῆμα). 1. Монашеский чин, изначально не разделявшийся на более высокие и низкие степени. Повелѣваемъ убо, бж҃ьствьнуму въслѣдующе закону, сущиимь въ мьнишьстѣмь житии запрѣщати… абие… скимы приимати мьниху, нъ три лѣта или свободьни суть, или раби прѣбывати, ти тако мьнишьскааго образа съподобитися подобаеть (σχῆμα λαμβάνειν μοναχικόν). (Собр.87 (93), 7) Ефр.корм., 744. XII в. Нъ не ту абие постригаше его [хотящего принять постриг], нъ повелѣваше ему въ своеи одежи ходити… дондеже пакы будяше чьрньць искусьнъ житиемь чистъмь си, ти тъгда сподобяшети и прияти ст҃ую скиму. (Ж.Феодос.Нест.) Усп.сб., 89. XII–XIII вв.
2. Высшая степень монашества, требующая соблюдения строжайших правил и делящаяся на две степени: малую схиму и великую схиму, или малый и великий иноческий образ. Черньца въ скиму постригавъ и не дахъ ясти скорома до осмагo дн҃и. (Вопр.Кирика) Новг.корм., 519 об. 1285–1291 гг. ~ XII в. Аще будетъ святительскы умерлъ, то положить въ ризахъ; аще будетъ въ скимѣ умерлъ, да положатъ мнишескы. (Вопр.Феогн.) РИБ II, 4. XVI в. ~ 1276 г. А се пакы чернец нѣколико покаалос<я> у мене, аще будет вборзѣ пострищи и в схыму, а ци негодно постригали бе-скимы будуч<а>, яже ми ты повелиш<и>, то бы добро. (Вопр.Кирика) Правила, 25. XVI в. ~ XII в. Елесѣи же, сия слышавъ от Данила, начятъ тѣломъ утерпати, душею же ужасатися, объятъ его скорбь велика, понеже не усподобися великаго образа аггельскаго, еже есть схима, священноиноку не сущу, понеже на пусте мѣсте бяше. Ж.Зос.С., 95 об. XVI в. Схима – великий ангельский образ. Алф.1, 210. XVII в. Въ куколь и въ скиму съвершити, постричи въ схиму (скиму) – посвятить в схиму. (1188): Томь же лѣт<ѣ> переставися рабъ Бж҃ии Германъ, иерѣи ст҃го Якова… поя съ собою Пльскову архепс҃пъ Гаврила, и дошьдъ Пльскова разболеся, и постриже и влд҃ка и въ скиму. Новг.харат.лет., 96. XIII в. (1399): Начатъ болѣзнию изнемагати крѣпкыи Матфеи, въ 4 день призывает(ь) епископа и скимнаго совершениа желаниемъ проситъ. Епископъ же… въ куколь и въ скиму съверши и, и святымъ масломъ по многы дни мазахуть его, и пречистыхъ Христовыхъ таинъ частѣ причащашеся. Рог.лет., 173. XV в. Постричися въ схиму – принять схиму. (1269): Преставися князь Дмитреи… постригъся в черньци и въ схиму от епископа Ростовьского Игнатия. Моск.лет., 148. XVI в. (1415): Тоѣ же осени владыка Иванъ, архиепископъ Новогородцкий, пострижеся въ схиму великаго ангел<ь>скаго образа, мѣсяца ноября въ 15 день. Ник.лет. XI, 225. XVI в.
3. Монашеское одеяние иноков великого образа, иногда часть такого одеяния. Аще ли хощеши взяти безъ расмотрениа аналаву и куколь, зри инѣхъ, ожь точию величаются скимою. Кир.Тур.Пис.Вас., 350. XVI в. ~ XII в. Скимнику же всегда на собѣ скиму носити и куколь и никогдаже кромѣ сихъ не быти. (Отв.мт.Кипр.иг.Афан.) РИБ VI, 263. XVI в. ~ 1390–1405 гг. Имамы же и аналавъ, еж<е> по нашему языку схиму, сирѣч крс҃та знамение, носимъ на рамѣ своемь. Иос.Вол.Просветитель, 437. XVI в. Протопопъ Костянтинъ… коснуся мощехъ блаженнаго… прерва плети схимы [вар. XVI в.: схиму], хотя обнаживъ смотрити. Кн.степ., 312. XVI–XVII вв. ~ 1560-е гг. Skma, the skime, a kinde of votarie crosst cloath. Р.Джемс.Словарь, 103. 1619 г. Монашеская схима есть в подражание схимы пустынножителя и крс҃тителя Иоанна, зане одежда его бѣ от власъ велблюжь и поясъ его от кожи. Скрижаль, II, 136. 1656 г. Прп҃дбныя матери нашей Феодоры, иже во Александрии, в руцѣ крс҃тъ, на главѣ схима. Подлинник ик., 29. XVII в. В той же дн҃ь прп҃дбнаго оц҃а и кнз҃я Николы Святоша Киевскаго, въ схимѣ, ризы прп҃дбническия, на схимѣ кр҃стъ. Там же, 39.