СЫНЪ1, м. 1. Сын. Се Дѣва въ чрѣвѣ прииметъ и родитъ сн҃ъ (υἱόν). (Мф. I, 23) Остр.ев., 248. 1057 г. Бысть гл҃ъ Бж҃ии къ Иоанну Захариину сн҃у въ пустыни (ἐπὶ… τὸν Zαχαρίου υἱόν). (Лк. III, 2) Там же, 258. Ръпътааху же июдеи о немь… и глаголааху: не сь ли есть Исусъ сынъ Иосифовъ, емуже мы знаемъ отьца и матере, како убо сь глаголеть, яко съ небесе сънидохъ (ὁ υἱός)? (Ин. VI, 42) Там же, 20 об. Слов<о> нѣкоего оц҃я къ сн҃у своему, словеса дш҃епользьная, Ги҃, блг҃ви. Изб.Св. 1076 г.1, 164. Съхранимъ заповѣдь… еже отънудъ не клятися, да не когда и о насъ речеть: сн҃ы родихъ и възнесохъ, ти же отъврьгошяся мене (Ис. I, 2: υἱούς). Панд.Ант.1, 92. XI в. Ис҃ъ же видѣвъ матерь и ученика стояща, егоже любляше, гл҃а матери своеи: жено, се сн҃ъ твои (ὁ υἱός σου). (Ин. XIX, 26) Мст.ев., 209. Ок. 1117 г. У котораго ти сыну вьр(ь)шь, повели оти отъдадя датть [так!] Маренѣ. Гр.берест., № 798, 321. XII в. Ажь убьеть мужь мужа, то мьстити брату брата, любо отцю, любо сыну, любо браточаду, любо братню сынови. Правда Рус. (пр.), 123. 1285–1291 гг. ~ XII в. По Сарданапалѣ же црс҃твова Персѣи [по вар. XV–XVII вв.] сн҃ъ Пиковъ, иже и Дии (ὁ υἱός). Хрон.Г.Амарт., 35. XIV в. ~ XI в. А не будет с(ы)на, а останется дч҃и, и дѣти мои всѣ брата своег(о) дчерь выдадут замуж. Дух. и дог.гр., 49. Ок. 1401–1402 гг. (1149): Начало кн҃жения в Киевѣ кн҃зя великаго Дюргя, сн҃а Володимиря Мономаха, внука Всеволожа, правнука Ярославля, пращюра великаго Володимера, хрс҃тившаго всю землю Рускую. Ипат.лет., 383. Ок. 1425 г. Листъ… до княгини… Черторыжское [так!]… Твоя чесность писала къ намъ, иже сынъ твои во страсѣ Божии и во правовѣрии праотеческомъ утверженъ и охоту маетъ по Священнымъ Писаниемъ. Курб.Пис., 451. XVII в. ~ XVI в. Послана та грамотка к нему с полковником съ Иваном Андрѣевым сыном Тыртовым. Грамотки, 94. 1700 г. Блудный сынъ см. блудный1. || С определением, указывающим на общественное положение или профессию отца, социальный статус человека. Къ сей порушной записи… служень сынъ Андрюшка Дитятевъ вмѣсто старостъ… руку приложилъ. АЮБ II, 796. 1670 г. Разорили тѣ воры… пашенного крестьянина Лар<ь>ку Осипова да казачья сына Гаран<ь>ку Ананьина убили до смерти. ДАИ VI, 314. 1674 г. Всѣ прихожане выбрали есмя и излюбили къ церкви Рожества Христова въ попы Семена Иванова… въ томъ мы, прихожане, дворяне и дѣти боярские, ему, Семену Иванову сыну попову, сей по выбору нашему и излюбъ дали. АЮБ I, 10. 1683 г. Ему [Григорию Акимову] дано изъ дикаго поля… дворъ помѣщиковъ, людей въ немъ четыре человѣка да крестьянской сынъ. АЮБ II, 258. 1693 г. Боярский сынъ – см. боярский (в знач. 1).
2. Бог-Сын, вторая ипостась Бога в Святой Троице – об Иисусе Христе. И приступль Исъ҃ рече имъ гл҃я: дана ми есть вьсяка власть на нбс҃и и на земли, шьдъше убо научите въся языкы крьстяще я въ имя Оца҃ и Сна҃ и Ст҃ааго Дх҃а (εἰς τὸ o=νομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος). (Мф. XXVIII, 19) Остр.ев., 204. 1057 г. Свое бо есть Оц҃у нерожденое, своитьно же сынородьное [вм.: Сыну родьное], свое же Духу исходьное: Бъ҃ Оц҃ь без начала, Бъ҃ Сынъ съначяльнъ (ἴδιον δὲ τοῦ Υἱοῦ τὸ γεννητόν… ὁ Υἱός). Изб.Св. 1073 г.2, 682. Вѣруи въ Оц҃а и Сн҃а и Ста҃аго Дх҃а, въ Трц҃ю нераздѣльну, бжь҃ство едино, Оц҃я нерождена, Сн҃а рожена, а не зъдана, Дх҃а C҃та ни рождена, ни з(ъ)дана, нъ исходяштя, трие въ ед(ино)и в(оли). Изб.Св. 1076 г.1, 213. Вься мнѣ предана суть Оц҃ьмь моимь, и никтоже знаеть Сн҃а, тъкмо Оц҃ь, ни Оц҃а кто знаеть, тъкмо Сн҃ъ и емуже аще хощеть Сн҃ъ отъкрыти (τὸν Υἱόν... ὁ Υἱός... ὁ Υἱός). (Мф. XI, 27) Мст.ев., 253. Ок. 1117 г. Поклонися… помяни, яко тебе дѣля Бъ҃ единочадаго Сн҃а своего прѣдасть плътию на съмьрть (τὸν μονογενῆ αὐτοῦ Υἱόν). (Сл.Ио.Злат.) Усп.сб., 444. XII–XIII вв. Хранящимъ заповѣди Его [Бога] въздание много… радость неизъгл҃аная, обитель нераздрушимая у Оц҃а и Сн҃а и Стг҃о Дх҃а. Постн.кн.Вас.Вел., 389. 1388 г. Егда же приде кончина лѣту, посла Бг҃ъ Сн҃а Своего единочядаго ражающеся от жены, члк҃а бывшаго под закономъ, да подзаконныа искупить, да сн҃овлениа приимет (ср. Гал. IV, 4: τὸν Υἱὸν αὐτοῦ). (Дамаскин.Бог.) ВМЧ, Дек. 1–5, 258. XVI в. ~XII–XIII вв. [то же – Ио.екз. Бог.1, III, 80. XII–XIII вв.]. Сынъ Божии, Вышнего, Отьчь. Рече Гь҃ къ пришьдъшиимъ къ нему июдеомъ… яко грядеть година и нынѣ есть, егда мьртвии услышять гласъ C҃на Божия и слышавъше оживуть (τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ). (Ин. V, 25) Остр.ев., 14. 1057 г. Сь… Сынъ Вышьняаго наречеться (Υἱὸς Ὑψίστου). (Лк. I, 32) Там же, 270. Мудрость, Слово и Сила, Сн҃ъ сы Оч҃ь и сияние, Хъ҃ Бъ҃ силъ утаивъся… и въчл҃вчься обновилы [вм.: обновилъ ны] есть (ἱὸς =ν τοῦ Πατρός). Мин.праздн.(Ил.), 382. XI–XII вв. Вѣрую… и во единаго Гсд҃а Иис҃а Хрс҃та, Сн҃а Бж҃ия единороднаго, иже от Оц҃а рожденнаго прежде всѣхъ вѣкъ. Скрижаль, III, 18. 1656 г. А израилтяня умножилися и угордели, и Бога забыли… и не познали Сына Божия Христа, царя небеснаго. Ив.Пересветов, 182. XVII в. ~ XVI в.
3. Детеныш или птенец (самец). Рьцѣте дъщери Сионовѣ: се цр҃ь твои и идеть къ тебѣ кротъкъ и въсѣдъ на осьля и жребя сн҃а ярьмьнича (ἐπὶ πῶλον υἱὸν ὑποζυγίου). (Мф. XXI, 5; ср. Зах. IX, 9) Остр.ев., 140. 1057 г. Нынѣ ж<е> въстанете и идѣте в лесъ, и принесѣте сыны стрековы, и коиждо свои храните и дондеже възрастут, и научите я перелѣтывати, акы ястребки. Палея Толк.2, 193 об. 1477 г. ~ XIII в. [Жертва Богу] въ дн҃ь начяла мсц҃я телець сн҃ъ стада непороченъ, ти шесть агньць, и овьнъ непороченъ (Ez. XLVI, 6, вар.: υἱὸν βουκολίου). (Иез. XLVIII [без стиха]) Библ.Генн. 1499 г.
4. Обозначение младшего по возрасту или положению. Сн҃е, не сѣи на браздахъ неправьды (υἱέ). Изб.Св. 1076 г.1, 341. И възьмъ смъкъви и отъкрывъ кошь старьць и обрете млеко каплюще. Видѣвъ же я старыи члв҃къ рече: о сн҃у мои, правьдьна члв҃ка сн҃ъ еси, да того ради не въсхотѣ Бъ҃, да видиши запустѣние града сего. (Пов.пр.Иеремии) Усп.сб., 33. XII–XIII вв. (1156): Преже своея болезни треми дн҃ьми видѣ [Нифонт] сонъ… Ту показа ми отца Федосья, и шедъ поклонихся ему, и въставъ нача блг҃святи мя… и реч ми: добрѣ приде, брате, сн҃у Нифонте, отселѣ будеши с нами неразлучно. Ипат.лет., 483. Ок. 1425 г. (1155): Юрги же посла по сн҃овця своего по Ростислава Смоленьску, река ему: сн҃у, мнѣ с кимъ Рускую землю удержати с тобою, а поѣди сѣмо. Ипат.лет., 479. Ок. 1425 г. || Именование удельного князя (князей) по отношению к великому князю. Се язъ, князь великыи Дмитрии Ивановичь, приялъ есмъ въ любовь брата своего молодшего и своего сына князя Володимера Андрѣевича… имѣти ему мене отцомъ… а князя Юрья братомъ, а дѣти мои меншиѣ братьею молодшею. Дух. и дог.гр., 31. 1389 г. (1151): [Слова вел. кн. Вячеслава] Се же Изяславъ… поклонилъ ми ся, и чс҃ть на мнѣ положилъ, и в Киевѣ мя посадилъ, и отц҃мь мя назвалъ, а яз его сн҃омъ. Ипат.лет., 430. Ок. 1425 г. || Именование единоверного мирянина или младшего духовного лица со стороны высокопоставленного иерарха или духовного руководителя. Се яз, архиеп(и)с(ко)пъ Тихонъ ростовски и ярославски и бѣлоозерскии, пожаловалъ есмь с(ы)на своего кириловскаго игумена Макария з братиею, или кто по нем иныи игумен будет. Коли приидет к ним с(вя)щенникъ… велят тому с(вя)щеннику с(вя)щенствовати у себя в монастырѣ. АСВР II, 188. 1490 г. (1425): Митрополит же… возрѣв на онъ народъ… рече князю Юрью: сыну, не видах столико народа въ овчих шерьстех. Вси бо бяху в сермягах. Волог.-Перм.лет., 184. XVI в. (1470): Филипъ митрополитъ всея Руси вас, своих сыновѣи, всь Псков благословляет. Псков.лет. II, 168. XVI в. И азъ… Иевъ патриархъ московскии, и съ сыновы своими, съ митрополитомъ, и со архиепископы, и епископомъ, и со всѣмъ освященнымъ соборомъ... много молихомъ... чтобъ она, великая государыня, милость показала, царство свое правила. ААЭ II, 1. 1598 г. Благословление великого господина преосвещенного Киприяна, архиепископа сибирского и тобольского, в город Тазской, в Мангазею, сыновом нашего смирения воеводам великим господам Димитрию Семеновичю да Ивану Федоровичю. Гр.Сиб.Милл. II, 264. 1621 г. Сынъ духовный, крестный см. духовный, крестный.
5. Чаще мн. Потомок, член рода, племени, народа (обычно с определением, содержащим имя предка, название местности, народа и т. п.). И се жена хананеиска… възъпи глю҃щи: помилуи мя, сн҃у Двд҃въ, дъщи моя зълѣ бѣсьнуеться (υἱὲ Εαυΐδ). (Мф. XV, 22) Остр.ев., 86 об. 1057 г. Сн҃ове есте избивъшихъ прк҃ы (υἱοί). (Мф. XXIII, 31) Там же, 215. Се язъ, князь Ярославъ Володимѣричь... съ всѣми новгородъци потвердихомъ мира старого с посломь Арбудомь, и съ всѣми нѣмьцкыми сыны, и съ гты, и съ всемь латиньскымъ языкомь. Гр.Новг. и Псков., 55. 1259–1262 гг. ~ 1191–1192 гг. Сим(ъ же) и Хамъ и Афетъ раздѣливше землю, жребьи метавше… (и) помыслиша создати столпъ до ҃нбсе... по размѣшеньи [в Ипат. лет. и др. сп. XV в.: по разрушении] же столпа [Вавилонской башни] и по раздѣленьи языкъ прияша сн҃ве Симови въсточныя страны, а Хамови сн҃ве полуденьныя страны, Афетови же прияша западъ и полунощныя страны, от сихъ же .о҃. и .в҃. языку быс<ть> языкъ словѣнескъ, от племени Афетова. (Пов.врем.лет) Лавр.лет., 5. 1377 г. И научивъ ю [кн. Ольгу] патриархь о вѣрѣ и реч: блажена еси ты в женахь русьскых, блг҃свити бо тя имуть сн҃ове русьстии и в послѣднии родь внукь твоих. Ж.кн.Ольги, 7. XV в. Печал<ь> велиа създана быс<ть> всякому члк҃у и иго тяжко на сн҃ех Адамлих (ἐπὶ υἱοὺς Ἀδάμ). (Сир. XL, 1) Библ.Генн. 1499 г. (1177): Придоша к нему [кн. Всеволоду] новогородци Миронѣжкова чадь, рекоша же ему: княже, не ходи без новогородскых сыновъ, но поиди с нами единою на нь [кн. Глеба Рязанского]. Всеволод же, послушавъ их, взратися въ Володимерь. Моск.лет., 88. XVI в. Немизѣ кровави брезѣ не бологомъ бяхуть посѣяни, посѣяни костьми рускихъ сыновъ. Сл. о п.Иг., 36. 1800 г. ~ к. XII в. || Первоначально в семитской по происхождению конструкции (называемой «сопряжённое состояние», или status constructus), которой могло соответствовать сочетание с род., реже дат. пад. или с соответствующим прилагательным, обозначает того, кто причастен (подобен) кому-, чему-л., характеризуется чем-л., имеет отношение к кому-, чему-л., принадлежит кому-, чему-л. или заслуживает чего-л. Рече Гь҃ къ пришъдъшиимъ къ нему иудеомъ… вѣруите въ свѣтъ, да сынове свѣту будете (υἱοὶ φωτός). (Ин. XII, 36) Остр.ев., 43. 1057 г. Аште бо бы слава сего мира приближилася славѣ ҃нбсьнѣи, не бышя снв҃е мира сего распяли Га҃ славы. Изб.Св. 1076 г.1, 253. Алчьнъ буди… не осудитель вьсякого (чел)овѣка… чадо еуаггелия, сн҃ъ въскрьсения, наслѣдьникъ будуштая жизни. Там же, 273. Красьнѣиша добротою суща паче с<ы>новъ земьныхъ Слова прѣбезначальнаго, въплъщьшагося паче ума, Конъдрате, ты провидѣлъ [вар. XII в.: проповѣдалъ] еси. Мин.сент., 0168. Ок. 1095 г. [Поучение исповеднику] Чадо мое возлюбленное… скверну омылъ еси телеси студа своего и мѣсто еже еси былъ сн҃ъ погибели, нн҃ѣ же сн҃ъ свѣта и дн҃и (ср. Ин. XVII, 12: ὁ υἱος τῆς ἀπωλείας). Требник, 91. XVI в. Но паче хулятъ и наругаются окаяннии, якоже древле и отцы ихъ, и неотреченно вѣруютъ и уповаютъ пришествию богоборному прелѣстнику, сыну погибельну [ср. Ин. XVII, 12]. Курб.Пис., 369. XVII в. ~ XVI в. Сыны адские – исчадия ада. Пришли на рѣку Койсу, верстъ за десять отъ (А)зова, и на молитвахъ святыхъ опостолъ, яко на камени, утвердяся, несумѣнно вѣруемъ, яко сыны ацкие не одалѣютъ насъ. Петр, I, 36. 1695 г. Сынове Божии – об избранниках Божиих, истинно верующих в Христа. Блажени съмиряюштеи, яко ти сн҃ове Бж҃ии нарекутъся (υἱοὶ Θεοῦ). (Мф. V, 9) Остр.ев., 212. 1057 г. Вси бо вы сн҃ове Бж҃ии есте вѣрою о Хс҃ѣ Ис҃ѣ (υἱοὶ Θεοῦ). (Гал. III, 26) Апост.Христ., 184. XII в. Сыны брачные (сынове брачьнии) – гости на свадебном пиру. Еда могуть сн҃ве брачьнии алкати, донъдеже съ ними есть женяися (οἱ υἱοὶ τοῦ νυμφῶνος)? (Мк. II, 19) Мст.ев., 93. Ок. 1117 г. [ср. (Толк.ев.Феоф.Болг.) ВМЧ, Окт. 4–18, 1189. XVI в.: сыны брачныа]. Сынъ человѣческий (человѣчь) – буквальный перевод древнееврейского идиоматического выражения, означающего ‘человек, некто’. а) Как замена существительного человѣкъ. Едина пища бо у них есть всегда… вѣдуще… къ п҃ррку Иезекию реченое Бо҃мь: c҃не чл҃вчь, хлѣбъ с(во)и с печалью да ѣси (Иез. XII, 18: υἱὲ ἀνϑρώπου). Хрон.Г.Амарт., 244. XIV в. ~ XI в. Сниде Гь҃ Бъ҃ видѣти града и столпа, иже създашя снв҃е члч҃ьстии (οἱ υἱοὶ τῶν ἀνϑρώπων). (Быт. XI, 5–6) Библ.Генн. 1499 г. Блажени бо… вси боящеся Бога… услышите сия вси языцы, внушите все живущии по вселенней, земнии же сынове человечестии, вкупе богат и убог. Пов.прихож. на Псков2, 148. XVII в. ~ XVI в. б) Как именование Иисуса Христа, намекающее на пророческое видение Даниила (Дан. VII, 13–14) о пришествии Мессии. Тогда узрять Сынъ члв҃чскыи идущь на облацѣхъ съ силою и славою мъногою (τὸν Υἱὸν τοῦ ἀνϑρώπου). (Лк. XXI, 27) Остр.ев., 120. 1057 г. Отъвѣща ему [Иисусу Христу] народъ: мы слышахомъ отъ закона, яко Хс҃ъ прѣбываеть въ вѣкы, и како ты гл҃еши: възнестися подобаеть Сыну члв҃чьскууму, къто сь есть Сынъ члв҃чьскыи (τὸν Υἱὸν τοῦ ἀνϑρώπου… ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνϑρώπου)? (Ин. XII, 34) Там же, 43. Сего ради Сн҃ъ Бж҃ии Сн҃ъ чл҃вчь будеть, да пребываеть своиство непостюпимо [глосса на полях: непоступно]. Сн҃ъ бо сы Божии Сн҃ъ члв҃чь бысть, въплъщься отъ Ст҃ыя Дв҃ы и не иступль сыновня своиства (Υἱὸς ἀνϑρώπου). Ио.екз.Бог.1, II, 150. XII–XIII вв. Паче же тогда увѣдять, егда узрять «знамения Сн҃а члв҃ча на нб҃си». И тогда увидять вся колѣна си, во ньже прободоша (ср. Мф. XXIV, 30: τὸ σημεῖον τοῦ Υἱοῦ τοῦ ἀνϑρώπου). Хрон.Г.Амарт., 212. XIV в. ~ XI в. Спрашиваетъ, наити ли станетъ вѣру на землѣ Сынъ человѣческии, когда придетъ (Filius hominis). Lud., 89. 1696 г.