ТАЙНА, ж. 1. То, что скрывается или надлежит скрывать; тайна, секрет. Написа [Алексей, Человек Божий] таины, яже имяше (τὰ μυστήρια). Ж.Ал.Чел.Бож., 467. XII в. Что сладчѣе, повѣж ми, работающимъ земным цр҃емъ, паче но еже слышати тайну изъ устъ цр҃евъ. Ч.Николы, I, 79. XVI в. ~ XI в. Лутче есть утли лодии ездѣти, нежели злѣ женѣ таины повѣдати: утла лодиа порты помочит, а злая жена всю жизнь мужа своего погубить. Сл.Дан.Зат., 31. XVII в. ~ XII в. Въ тайнѣ – скрытно, незаметно для окружающих, втайне. Никътоже бо ничьсоже въ таинѣ творить (ἐν κρύπτῳ). (Ин. VII, 1) Остр.ев., 25 об. 1057 г. И гл҃а Нои ко брату своему: поблюди отрока до времени в таинѣ, зане пронырѣша люд<и>е по всеи земли и нѣкако узрѣвше умртвять его. Кн.Енохова, 129. XVI в. ~ XIII в. (1159): И то преступиша, еже рекоша, и послаша в таинѣ к Рогволоду… рекуще ему: княже нашь, согрѣшили есмы к тебѣ. Моск.лет., 64. XVI в. (1168): Почаша новгородцѣ вѣча дѣяти по двором в таинѣ на князя своего Святослава; пришедше же на Городище приатели его повѣдающе ему: княже, людие вѣче дѣють в нощи на тя, а хотять тя яти. Там же, 77. Молитися Христос в тайне повеле, всякого тщеславия и высокодумия убежати, не молитися на распутиях и на ширинах градных (ср. Мф. VI, 4, 6: ἐν τῷ κρυπτῷ). (Спис. от прав.св.ап. и св.от.) Ист.ересей, 240. XVI в. Царь же князь великий с великою радостию святую икону приемлет и прочая, и… в тайне, тайно сведящему Богу, моление от сердца приносит (ср. Мф. VI, 4, 6: ἐν τῷ κρυπτῷ). Каз.ист., 194. XVI в. Въ тайну – о молитвах, читаемых священником во время богослужения неслышно для остальных молящихся (ср. греч. μυστικῶς). Млт҃ва… въ таину. Служ.Варл., 2 об. XII–XIII вв. Господинъ во внутреннихъ тайнахъ – окказиональное обозначение великого драгомана, облеченного высоким доверием государственного чиновника в Османской империи, который, помимо обязанностей переводчика, занимал должность, соотносимую с постом министра иностранных дел; зд. об Александре Маврокордате (16361709), фактически возглавлявшем турецкую делегацию на русско-турецких мирных переговорах в 1699 г. Между его величества и между пресвѣтлѣйшимъ и державнѣйшимъ великимъ государемъ… въ… съѣздѣ съ яснѣйшими и преизящнѣйшими, со избраннѣйшимъ господиномъ съ великимъ канцлеромъ съ рейсъ Махметъ эффенди и со избраннѣйшимъ господиномъ во внутреннихъ тайнахъ Александромъ, отъ колѣна Шкарлатова, Маврокордатомъ… отъ обоихъ же странъ приложение бысть къ миру и къ примирению склонность и хотѣние. Петр, I, 271. 1699 г. Тайна царева – словосочетание, используемое в составе устойчивого выражения, восходящего к Тов. XII, 7, 11. Тайну цареву достоить хранити, а дѣла божественная проповѣдати славно (ср. Тов. XII, 7, 11: μυστήριον). Ж.Нифонта, 239. 1222 г. Таину црв҃у добро ес<ть> хранити, а дѣла Бж҃иа проповѣдати прѣславно ес<ть>. Ж.Серг.Р.Епиф.2, 145. XVI в. ~ 1418 г. Тайну бо цр҃еву съкрыти блг҃о есть, дѣло же Бжи҃е открыти и исповѣдати чс҃тно есть (μυστήριον). (Тов. XII, 7) Библ.Остр., 262 об. 1581 г. – О наиболее сокровенных делах, мыслях или чувствах человека. Ничьтоже бо не утаитъся Га҃, нъ и таины нашя близъ его суть (τὰ κρυπτά). Панд.Ант.1, 40. XI в. Аще въ любви си таину слышиши у друга своего, а послѣди на вражьду обратиши ся с нимъ, то не прояви таины, обидиши бо не врага, но дружбу (μυστήριον). Пч., 70. XV в. ~ XIII в. (1170): Бѣси бо не вѣдають мысли члв҃скыя, но влагають помыслъ вь члв҃ка, а таины не вѣдуща. Бъ҃ же единъ вѣсть помышления члвс҃цьска [так!]. Ипат.лет., 168. Ок. 1425 г. Богъ есми преже всѣхъ вѣкъ, вѣдаю всю таину члч҃скую. Азб.стих., 54. XVI в. Кабы знала я немилость к себѣ друга милова, не тужила бъ я по миломъ друге, не надрывала бъ своего ретива серца, не открывала я ему всеи таины своеи. Песни Квашн., 929. XVII в. Въ тайнѣ сердца – см. сердце (в знач. 2). Тайна сердца – о глубоких, сокровенных чувствах или мыслях. Бог же, ведый тайны сердца, рече Аврааму: Сарра смех ми сътвори, но будет Сарре сын, и наречеши имя ему Исаак [ср. Быт. XVII, 9; XXI, 6]. Иос.Вол.Посл., 141. XVI в. ~ XV – XVI вв.
2. То, что непостижимо, недоступно для обычного (профанного) понимания, познания. Вамъ дано есть вѣдѣти таины цесарьствия Бж҃ия (τὰ μυστήρια). (Лк. VIII, 10) Остр.ев., 94 об. 1057 г. Къто суть истиньнии покланятеле, иже ни въ горѣ, ни въ Иерл҃мѣ поклоняться Оц҃у и Бу҃? … Гърдо же по истинѣ и дивьно члв҃чу слуху въпрашяние, да сего дѣля отъвѣта и съказания истиньнааго не получаемъ, имьже не вьси въмѣштяються въ бж҃ьствьныихъ таинъ послушяние (τῶν ϑειοτέρων μυστηρίων, ср. Ин. IV, 20–24). Изб.Св. 1076 г.1, 498. Невъмѣстимы въмѣщаеться… и богатяи обнищаеть; обнищаеть же моею плътию, да азъ обогащуся Оного бж҃ьствьмь… Чьто есть богатьство се благостыня? Чьто си о мнѣ великая таина (τοῦτο μυστήριον)? Гр.Наз., 117. XI в. Не тьрпить таина испытания (τὸ μυστήριον). Ил.кн., 394–396. XI–XII вв. Въ незаходяи облакъ неиздреченааго свѣта въшьдъ разумьно, мученикъ и пастырь, научися неизглаголанъ таинъ Христовъ (τῶν μυστηρίων). Стихирарь1, 25. XII в. Аще имамъ прр҃чствие и вѣдѣ таину всю и всь разумъ, и аще имамъ всю вѣру, яко горы прѣставляти, любве же не имамъ, ничтоже есмь (τὰ μυστήρια). (I Кор. XIII, 2) Апост.Христ., 155. XII в. Пакы же по образу Бж҃ия вѣры [т. е. на литургии после чтения Символа веры] приступаеть свщ҃еныи съ дрьзновѣниемь къ прѣстолу… бесѣдуя: юже не облакомь, якоже инъгда къ Мосѣови… нъ отъкръвеномь лицемь, славу Гн҃ю видя… единъ къ единому бесѣдуеть Бу҃ таины, исповѣдая въ таину [ἐν μυστηρίῳ] потаенаа прѣже вѣкъ… ныне же явльшемъся [вм.: явльшаяся – φανεροϑέντα] намъ явлениемь Сн҃у Бж҃ию (μυστήρια). Толк.лит.Германа, 364. XII в. Смотрѣливнѣ смотрите убо вси купно, Господни священници и иноци, каковымъ есмы преестественымъ небеснымъ тайнамъ служебници и небеснымъ силамъ съпредстоятели, и еже единого Бога дѣло есть, и грѣхи человѣчьския намъ прощати вручено есть. (Посл.мт.Фотия) ДАИ I, 320. 1410 г. Священничества таинство – откровение божественыхъ таинъ, понеже тѣмъ дасся [так в изд.] разумѣти тайны небеснаго царствиа (ср. Мф. XIII, 11; Мк. IV, 11; Лк. VIII, 10: τὰ μυστήρια). (Гр.благосл. в дух.отцы) АЮБ I, 63. XVI в. ~ XV–XVI вв. Два потаена учн҃ка скрыти Ис҃а въ гробѣ грядета – съкровеную въ адѣ таину (τὸ... μυστήριον). Сл.Епиф. о погреб., 218. 1524 г. || Скрытые смысл, сущность чего-л. Мысли убо обращаеши и разумети и описати хощеши, еже что есть неразделимыя Троицы превеликая и несказанная тайна. Вел.Зерц.3, 189. XVII в. || О божественном промысле, который может проявляться в чувственно воспринимаемых событиях, предметах и т. д. Вьсе пострада насъ ради бестрастьныи… цр҃ствие нбс҃ное вѣрьныимъ обѣщавъ, побѣдилище непобѣдимое хрьстияномъ подавъ. Къто ся убо не имать дивити велицѣи сеи таинѣ, яже есть о насъ? (Сл.Ио.Злат.) Усп.сб., 407. XII–XIII вв. (1185): Игорь же реч<е>: Братья и дружино! Таины Би҃я никтоже не вѣсть, а знамению творѣць Бъ҃. Ипат.лет., 638. XV в. Бг҃ъ же преж<е> вѣкъ хотя послати C҃на своего в миръ и тѣм явися блгдть спс҃еная, бѣ бо Сарра неплоды и в старости роди и бѣ таина Бж҃иа утаена, не яко неявлена, но таина на конець вѣка хотяше явитися. Сл.Илар., 33. XVI в. ~ XI в. Что хощет Бог, то и творит, неведомые тайны и несоделанные и дивные дела в человецех. Пов. о начале Москвы2, 188. XVII–XVIII вв. ~ XVI в. О тайнѣ – таинственно, с помощью символов. Елма убо едва разумьна нѣкыимь мьняться си и еже о тайнѣ реченая, ничтоже сихъ потаимъ от<ъ> истины на разумъ тѣмъ, иже цѣлъ умъ имуть (μυστικῶς). Сл.Иппол.об Антихр., 34. XII в. Тайна смотрения, хотѣния – о божественном промысле. И пакы яко Бъ҃ чл҃ка горѣ посадити хощет на устроение времен и в начатокъ нбс҃ных и земных, съ [так!] бо таину хотѣниа Бжи҃а се нареч<е> (Еф. I, 9: μυστήριον τοῦ ϑελήματος). Козма Инд2., 280. 1495 г. ~ XII–XIII вв. Господу же нашему Исусу Христу смотрения тайну совершившу, посла божественныя своя ученики в весь мир просветити вселенную. Ив.Гр.Посл., 200. XVII в. ~ 1577 г. – О божественном промысле, раскрываемом в библейских пророчествах. Со ангеломъ вся вселенная проклятие приложиша: проклятъ отъ земли, что отъ церковныхъ преданий, яко совершися тайна Божия и время уже не будетъ, по Писанию (ср. Откр. X, 6, 7: μυστήριον). (О рим.отступл.) Суб.Мат. VIII, 360. XVII в. – О том, что является наиболее сложным в вероучении. Еже повѣдати таину ютрьниихъ есть, присныхъ и вѣрьнъихъ, а не вънѣшьниихъ (μυστήριον). Панд.Ант1., 93. XI в. || Событие или предмет, имеющие символическое или иносказательное значение. Разумѣи таину, и почьти, и вижь дивъ великъ, понеже бо Адаму спящу отято бысть ребро, не бо бъдящу ему тѣлъмь ребро изято бысть, такоже и Хс҃ъ по усъпении тѣла дасть ребро воину (τὸ μυστήριον). Златостр., 15. XII в. Апс҃лъ же Павелъ, въсприимъ притчю сию таинѣе, на влд҃ку Хc҃а приложивъ и на Цр҃кве гл҃я: таина си велика ес<ть>, аз же гл҃ю въ Хс҃а и въ Цр҃кве (Ефес. V, 32: τὸ μυστήριον). Козма Инд2., 153. XV в. ~ XII–XIII вв. И по слагательству разума многихъ святыхъ, таинна есть Вавилонская – многомятежный… миръ сей (ср. Откр. XVII, 5: μυστήριον). Ав.Кн.бес., 308. XVIII в. ~ 1675 г. – О символике крестного знамения. Въ жерцих его овъ убо княз<ь> князем, жрец жерцемъ… оба [Моисей и Аарон] мучаща Егупта, море предѣляюща, Изл҃я изводяща, врагы погружающа… оба побѣжающа Амалика простертьем руку стм҃ь образом таины бол<ь>шая (τύπῳ μυστηρίῳ μείζονος). Гр.Наз.1, 210 об. XIV в. Смотри умом на небо, а очима на десную руку свою. Виждь тайну, сокровенную в самом Бозе. Ав.Пис.1, 419. 1668 г. Вторый доводъ вземлется от таинъ самѣмъ крс҃томъ знаменованныхъ, ибо крс҃тъ во первыхъ знаменаетъ все совершенство хрс҃тианское. Сим.Пол.Бес., 8. XVIII в. ~ XVII в. || Пророчество. Дрѣвнихъ прр҃къ книгы, мнозѣми сказано, еще глубину сущихъ таинъ в нихъ всемъ неявлену имуть (τῶν ἐν αὐταῖς μυστηρίων). (Пролог) Апокал., 5 об. XII–XIII вв. Прр҃окь Авдиа. Съ [так!] Авдиа… <сп>одобися прорещи юже таину о Хс҃ѣ, сице, понеже <бл>изь есть дн҃ь Гс҃нь (περὶ τοῦ κατὰ Χριστὸν μυστηρίον). Козма Инд2., 177. XV в. ~ XII–XIII вв.
3. Чудо. Александръ Македонъскъи цр҃ь пришедъ на мѣсто гроба пророчя и разумевъ бывающая тайны имъ, въ Александрию прѣнесе мощи его. (Биогр.свед. об Иерем.) Библ.Генн.1499 г., 559. Мария... егда бысть дванадесяте лѣтъ, молящися ей прѣдъ жертвенникомъ, свѣтъ возсия неизреченный и гласъ слыша отъ святилища: родиши Сына. Она же никому не повѣда тайны. (Чел.Ник.) Суб.Мат. IV, 44. 1665 г. Самъ Иулианъ аще и отступникъ, елма призраки нѣкия видѣ, чародѣемъ таины своя совершавшимъ, знамениемъ крс҃та оградися. Сим.Пол.Бес., 25 об.–26. XVIII в. ~ XVII в.
4. Церковное таинство. Катихумени исходять, яко не причастье Бж҃ию крьщению <и> Хв҃амъ таинамъ (καὶ τῶν τοῦ Χριστοῦ μυστηρίων). Толк.лит.Германа, 354. XII в. Крещение есть таина, иже приводит насъ ко усыновлению и порождаетъ в жизнь вѣчную. Посольство Елчина, 288. 1640 г. Привели ко мнѣ бабъ бѣшаныхъ; я… молебъствовалъ, и масломъ мазалъ… и… здравы стали… Я ихъ исповѣдалъ и причастилъ. Я, кромѣ сихъ таинъ, врачевать не умѣю. Ав.Ж., 29. 1673 г. || Литургия или ее часть (проскомидия или причащение). Не бо без ума ни просто си възаконися Бж҃ии црк҃ви и от ст҃ыихъ ученикъ его прѣданы быша, реку же въ ст҃ыихъ таинахъ мл҃твы творити сщ҃еникомъ за усъпъшая вѣрою (τῶν φρικτῶν μυστηρίων). Изб.Св. 1076 г.1, 648. Аще къто бж҃ьствьныимъ таинамъ или инѣмъ ст҃ыимъ служьбамъ съвьршаемомъ, въ ст҃ую въшьдъ црк҃вь, или епс҃пу, или клирикомъ, или инѣмъ слугамъ црк҃вьныимъ ругания чьто наведеть, повелѣваемъ тому мукы тьрпѣти… Аще ли и ты бжь҃ствьныя таины и бж҃ьствьныя служьбы съмятеть или съвьршати възб(р)аняти [вар. XIII в.: възбранить – κωλύσοι], главою мученъ да будеть (τῶν ϑείων μυστηρίων... τὰ ϑεῖα μυστήρια). (Собр. 93 гл., 73) Ефр.корм., 787 – 788. XII в. Кончавъше бж҃ствьную таину и службу, славу и блг҃одарение всылаемъ Оц҃ю и Сн҃<у>. Служ.Варл., 24. XII–XIII вв. Идѣже рече прѣставляются дрѣвяны црк҃ви (и) ины на томъ мѣстѣ не ставляются, мѣсто, на немьже олтарь, идѣже таина творяшеся [Корм.Балаш., 270. XVI в.: идеж<е> таина стваряшес<я>], оградити и неприкосновено хранити (в греч. иначе: ἡ μυστικὴ… ϑυσία ‘тайная жертва’). (Прав.мит.Иоан.) Ефр.корм. II, 82. XV в.
5. Св. Дары, Тело и Кровь Христовы. Таинамъ Бж҃иямъ вѣруи, Тѣлу и Кръви Его съ страхъмь причяштяяся. Изб.Св. 1076 г.1, 243. Идохъ в цьркъвь, прияти хотя ст҃ыя Таины (μεταλαβεῖν τῶν ἁγίων μυστηρίων). Патерик Син., 46. XI в. Въ ст҃ыихъ таинахъ ничьсоже боле тѣлесе и кръви Гн҃я не принесено будеть (ἐν τοῖς ἁγίοις ‘в святых’). (Карф. 37) Ефр.корм., 338. XII в. Аще къто вѣрьнъ бѣситься, или подобаеть приимати ст҃ыихъ таинъ или ни? – Аще не исповѣсть [бесноватый] таины, ни инако како хулить, да приемлеть [Св. Дары] (τὸ μυστήριον). (Тим.Алекс. 2) Там же, 541. [то же – (Вопр.Кирика) Новг.корм., 520. 1285–1291 гг.; Правила, 18. XVI в.]. И заутра причастившеся стх҃ъ и бесмр҃тных Хсв҃ъ таинъ, кождо ихъ пакы въ своя келиа отхождааше (μεταλαμβάνοντες τῶν... μυστηρίων). Пов.Ам., 2. XV в. И причастився честных и животворящих тайн пречистаго Тела и Крове Христа Бога нашего, и, пришед в полаты царевы, с дерзновением пред всеми розстригу обличив, яко: ты, – рече, – воистину Гришка Отрепьев. Сказ.Авр.Палицына1, 113. 1620 г. И въ прошломъ де во 175 году тѣ церкви сгорѣли, и послѣ де пожару на тѣхъ церковныхъ и на олтарныхъ мѣстехъ, гдѣ приносилося [так!] святая Христова животворящая тайна, поставлены три нѣмецкие анбары. ДАИ VI, 208. 1672 г.
6. Языческий священный обряд. Еда на сицевую таину приводятъ еллини, ихьже… бляди мънѣ вся жрьтвы таины; бѣсовьско изобрѣтение тѣмно (μή τι μυσταγωγούσιν Ἓλληνες; ὧν λῆρος ἐμοὶ πᾶσα τελευτὴ καὶ μυστήριον ‘разве этому таинству учат язычники? Все их жертвы и таинства для меня лишены смысла’). Гр.Наз., 2. XI в. Къде ли положиши Пелопово мясотворение, алчъбы богы насыщаюштю [вм.: насыщающе – ἑστιῶσαν], и гощение стужде горько… къде же Еката [вм.: Екаты – ἗κάτης] страшънаа и тъмъна мечьтания… Ни влъшвения трѣбъная… ни фрачьскыя мьнимыя чистыя таины (o=ργια). Там же, 3. Наше же [таинство Крещения] противно единою бываемо, вся вкупь ветхая и новая дш҃евная же и телесная чистить. Елиньскыя же таины от бѣсовъ обрѣтошася и отъ мыслии злыхъ сложены быша и баснии. (τὰ... μυστήρια). (Ник.Иракл.) Гр.Наз.1, 15. XIV в. И бысть мужъ мудръ на ратехъ и таинахъ сии Дионисиосъ (ἐν μυσταγωγίαις). Хрон.И.Малалы, II, 479. XV в. ~ XIII в. Орфеовы требы. Орфевесъ бѣ игрець в гусли, родом фряшкианинъ; сеи предо [так; вар.: преда] фряшкианом мнимыя чистыя таины, рекше празникы. Азб. V, 236. XVII в. ~ XVI в.
7. То, что скрыто глубоко внутри чего-л. или под чем-л. Въ скръби призъва Мя, и избавихъ тя, услышахъ тя въ таинѣ бурьнѣ (ἐν ἀποκρύφῳ). (Пс. LXXX, 8) Псалт.Чуд.1, 189. XI в. [то же – Псалт.Б.-С., 78. XI в.]. Съкры мя въ кровѣ своемь, въ дн҃ь зла моего покры мя в таинѣ крова своего (ἐν ἀποκρύφῳ). (Пс. XXVI, 5) Псалт.Б.-С., 11. XI в. [то же – Библ.Генн. 1499 г.]. Съкрыеши я [уповающих на Господа] въ таинѣ лица Твоего, отъ мятежя члв҃чьска покрыеши я, въ кровѣ отъ прерѣкания языкъ (ἐν ἀποκρύφῳ). Там же, 16.
8. Мн. Внутренние органы. Зимѣ сущи, нага оставиша [патриарха Игнатия], и тѣмъ страстотрьпитель [в соотв. с греч. им. пад. при пассиве] плотскыа его таины исказишяс<я> гноемъ и кровию (ἔνϑεν ὁ ἀϑλητὴς ἐκ τῶν κρυφίων σαρκῶν ἀποβολὴν ἐποιεῖτο σαπρίας καὶ αἵματος ‘в то время у страдальца происходило выделение гноя и крови из внутренних органов’). Хрон.Г.Амарт., 510. XV в. ~ XI в.
9. Перевод лат. arcana (мн. ч.) ‘тайные’ (1 Пар. XV, 1920), передающего др.-евр. ‘âla=mt (мн. ч.), которое, вероятно, обозначает не поддающийся точной идентификации музыкальный инструмент и в названии которого содержится корень, омонимичный или родственный корню ‘lm скрывать, таить’. Пѣвцы Емманъ, Асафъ и Ефамъ, и въ цимбалы мѣдяны възглашающи, Захариа же и Озигель… и Ванлия въ навлисъ, таины пояху (in nablis arcana cantabant). (1 Пар. XV, 19–20) Библ.Генн. 1499 г.