ТАТЬ1, м. 1. Вор, грабитель, взломщик. Не въходяи двьрьми въ дворъ овьчии, нъ прѣлазя инуду тать есть и разбоиникъ (κλέπτης). (Ин. Х, 1) Остр.ев., 35 об. 1057 г. Не съкрываите же себе съкровищь на земли, идеже чьрвь и тьля тьлить, идеже татие подъкопавають и крадуть (κλέπται). (Мф. VI, 19) Арханг.ев., 194. 1092 г. Придеть же дн҃ь Гнь҃, акы тать въ нощи, в немьже нбс҃а жгома шюмяща мимоидуть, състави же всего мира горуще растаються, земля же и дѣла, яже на ней, съгорять (ὡς κλέπτης ἐν νυκτί). (2 Петр. III, 10) Апост.Христ., 92. XII в. Ни жьди старости, ни лѣта дълга, безвѣстьно бо есть наше житие, яко бо тать въ нощи, тако находить съмьрть (ср. 1 Фес. V, 2: ὡς κλέπτης ἐν νυκτί). Златостр.3 (Г.), 328. XII в. Которыи русинъ или латинескыи имьть татя, надъ тѣмь ему своя въля: камь его хочеть, тамъ дѣжеть. Смол.гр., 23. 1229 г. Аче будеть коневыи тать, а выдати князю на потокъ. Правда Рус.(пр.), 125. 1285–1291 гг. ~ XII в. Якоже гради питують казнителя, да мужеубиица, и тати, и прочая безаконьствующая, да мучить я… тако и всего мира цс҃рь, яко слугамъ етерамъ быти мч҃итлемъ поставляетъ (τοιχωρύχους). Хрон.Г.Амарт., 79. XIV в. ~ XI в. (911): Аще украдет русинъ что любо у крѣстьянина или пакы христьянинъ у Русина и ятъ будеть в томъ час<ѣ> тать, егда татьбу створит… и убиенъ будеть, да не възыщется смр҃ть его. Ипат.лет., 25. Ок. 1425 г. Аще кто отрѣжеть колоколъ от вола, или от овци, или от коня, яко тать биенъ будеть (κλέπτης). Кн.законные, 29. XV в.~ XII–XIII вв. А котораго татя поимают с какою татбою ни буди впервые, опроче церковные татбы и головные… ино его казнити торговою казнию. Суд.Ив.III, 20. XV–XVI вв. ~ 1497 г. И тот Иван учал мнѣ и женишку моему бранит<ь> матѣрны и всякою неподобною лаею и называл мѣня огурѣшным и морковьным татѣмъ. МДБП, 59. 1637 г. Головной тать – тот, кто крадет и продает людей. А государскому убойце и коромол<ь>нику, церковному татю, и головному, и подымщику, и зажигал<ь>нику, ведомому лихому человеку живота не дати, казнити его смертною казнью. Суд.Ив.III, 20. XV–XVI вв. ~ 1497 г. Гробный тать – гробокопатель; расхититель могил. В то же время бѣ нѣкто гробныи тать, иже възгрѣбая мертвеца и съвлачаше порьты (λωποδύτης). Пролог (БАН1), 59. XV в. В д(е)нь Пасхы ничтоже не затворяется в темницы и ничтож(е) связается, токмо прелюбодѣй и блудник, и восхищая д(е)в(и)цу, и гробный татъ, и отравникъ… вси бо си всегда по своей винѣ приемлют. Стоглав1, 405. XVI в. ~ 1551 г. Кромский тать – вор, крадущий неприкосновенные запасы, хранящиеся в Кроме (г. Пскова). Что бы и на посадѣ покрадется, ино двожды е пожаловати, а изличивъ казнити по его винѣ, и в третий рядъ изли(чи)въ живота ему не дати, крам [так в ркп.] кромъскому татю. Псков.суд.гр., 3. XVI в. ~ XV в. Церковный тать – расхититель церковного имущества. А государскому убойце и коромол<ь>нику, церковному татю и головному, и подымщику, и зажигал<ь>нику, ведомому лихому человеку живота не дати, казнити его смертною казнию. Суд.Ив.III, 20. XV–XVI вв. ~ 1497 г. И начятъ [Ирод] обличяти я [юношей, рубивших золотого орла], яко си суть татие црк҃вьнии (ἱεροσύλων). Флавий.Полон.Иерус. (Арх.), 141. XV в. ~ XI–XII вв.
2. Татемъ, в знач. нареч. Тайно, скрытно. Бяху бо недалеч<е> от стѣнъ ключи, от которых татем видяхуся черпати воды (furtim). (Иудифь, VII, 7) Библ.Генн. 1499 г. А ныне на томъ мѣсте погании турки учиниша свою мечеть, а християне тамо не входятъ, развее кто дастъ поминокъ янычаномъ и онѣ его пустятъ татемъ, да видитъ мерило праведное. Х.Тр.Короб., 27. XVII в. ~ 1594 г.