ТВАРОКЪ см. творогъ
ТВАРЬ, ж. 1. Созидание, сотворение, акт творения (о божественном творении). Въ суботу же и въ недѣлю праздьнуите, имьже ово твари сеи есть память, ово же въскрьсению (δημιουργίας). Изб.Св. 1073 г.2, 586. Почи [Мефодий] въ ·· дн҃ь мсц҃а априля, въ ·҃г· индиктъ, в ҂·҃· и ·҃т· и ·҃ҁ· и ·҃г· лѣт<о> от твари вьсего мира. (Пам.Меф.) Усп.сб., 198. XII–XIII вв. [то же – (Сл.похв.Кир. и Меф.) ВМЧ, Апр. 1–8, 293. XVI в.]. <Е>лико разумъ имуще и рачителе свѣта истиннаго сут<ь>… иже… вѣрующе воск҃рснию быти чл҃комь и суду… внимають во все Бжс҃твенное Писание, яже писана быша Моисеомь, списавшимь тварь (τὴν κτίσιν). Козма Инд.2, 54. 1495 г. ~ XII–XIII вв. – Как название библейской книги Бытия. Богъ бо въ Твари глаголеть: се вся добра зѣло. Ж.Конст.Фил.1, 21. XV в. || (Поэтическое) творчество. Аште бо повѣстьныя хоштеши почитати, имаши цѣсарьскыя кънигы, аште ли хытростьныя и творитвьныя, то имаши прорк҃ы, Иова и Притъчьника, въ нихъже всакая [так!] твари и ухыштрении большую остроту умьную обряштеши (πάσης ποιήσεως). Изб.Св. 1073 г.2, 601.
2. Результат созидательной деятельности, то, что создано (Богом); творение, произведение. Не упадаитеся на твари, нъ тѣми Творьца познаваите (τῇ κτίσει). Изб.Св. 1073 г.2, 231. Съвѣдуще, прчс҃тая, анг҃лъ чиначялия [ταχίαρχοι] Мтр҃ь (не)пороцьну Творьця [τοῦ Ποιητοῦ] же и Ба҃ яко преславьну чудо убо въ твари хвалять и поють (ἐν τῇ κτίσει). Мин.ноябрь, 324. 1097 г. Бг҃ъ прѣмудростию своею вьсю тварь сътвори из небытия въ бытие. Златостр.3 (Г.), 191. XII в. [то же – Изм., 127. XVI в. ~ XIV в.]. Издрѣзавыи себе да не бываеть причьтьникъ, самоубиица бо есть себе и Бж҃ии твари врагъ (τῆς τοῦ Θεοῦ δημιουργίας). (Апост., 22) Ефр.корм., 66. XII в. Единъ бо есть Бг҃ъ, а иного нѣс<ть> развѣе его ни на небесѣ, ни на земли, тои есть творець всѣм тварем видимым и невидимымъ, славимыи въ троицѣ. Сл. и поуч. против языч., 69. XIV в. (1110): Якоже пишеть премудрыи Епифании: къ коеиже твари анг҃лъ приставленъ, анг҃лъ облакомъ и мъгламъ, и снѣгу, и граду… всему дх҃у твари его на земли и таиныя бездны сут<ь> скровены… ко всимъ тваремъ анг҃ли приставлени (πάντων τῶν πνευμάτων τῶν κτισμάτων αὐτοῦ). Ипат.лет., 262. Ок. 1425 г. Кая же тварь равна быти творьцю может (δημιούργημα)? Шестоднев Ио.екз.2 (Б.), 564. XV в. И познаеши и [человека] земна суща родомь, нъ дѣло Бж҃иу руку, силою же и зѣло хуждьша скота, но влд҃ку поставлена Бмъ҃ всему скоту и бездушнѣи твари (τῶν ἀψύχων). Там же, 313. Ннѣ҃ же вся тварь на мя встаеть: вода потопить, и звѣрь растерзает, и змии пожираеть, молниа палить, птици растерзають, скотъ възсверѣпѣвся попираеть, чл҃вци умр҃щвляють. Ч.Николы, I, 91. XVI в. ~ XI в. Земля бо бездушна тварь есть, не слышить и не умѣеть отвѣчати. (Стеф.еп.поуч.) РИБ VI, 224. XVI в. ~ ок. 1386 г. Мы в нш҃еи совести дополна обнадеж<е>ны, для того что мы тому дѣлу не виноваты и о том на вышняго Бга҃ ссылаемся, которыи единъ всеи твари содѣтел<ь> (в нем. иначе: aller Hertzen K=ndiger ‘Ведающий все сердца’). Куранты5, 112. 1656 г. || Мир, вселенная. И се мужь, въступивъ на облакы… рече: дьнь сь спс҃ъ вьсеи твари, еликаже невидима и еликаже видима (τῷ κόσμῳ). Гр.Наз., 246. XI в. Веселитеся нб҃са, ликуи вься тварь, съ анг҃лы въпиюще рожьшумуся на земли из Матери безъ оц҃а (ἡ γῆ). Мин.праздн.(Ил.), 424. XI–XII вв. Молите же ся, да не будеть бѣство ваше зимѣ, ни въ суботу, будеть бо тъгда печаль велика, яко нѣсть была отъ начала твари сея [ср. Остр.ев., 145. 1057 г.: отъ начала вьсего мира] (ἀπ’ ἀρχῆς κόσμου). (Мф. XXIV, 21) Мст.ев., 89. Ок. 1117 г. Таче, яко речемь «единочадыи», абие рекуть… «и первѣнець всея твари» (τῆς οἰκουμένης; ср. Кол. I, 15: πάσης κτίσεως). Шестоднев Ио.екз.2 (Б.), 460. XV в. Истлѣеть тварь огнемъ и водою, а блудъныхъ бга҃тьство похотьми и пьяньствомъ (ὁ κόσμος). Пч., 261. XV в. ~ XIII в. И егда скончается тварь, юже сътвори бог, тогда времена погибнут, и лет не будет. Геннадий.Посл.Прох., 312. XVI в.~ 1487 г. Сладостию словесъ твоихъ миръ весь омедви, въ всю землю изыдоша глаголи твои и на край твари словеса твоа (εἰς τὰ πέρατα τοῦ κόσμου). (Ж.Ио.Злат.) ВМЧ, Ноябрь 13–15, 1130. XVI в. ~ XIV в. || Всякое живое существо, созданное Богом. Апс҃лъ проповѣдая рече о Хѣ҃ Ис҃ѣ: ни варваръ, ни скифянинъ, ни елинъ, ни жидовинъ [ср. Кол. III, 10–11], нъ нова тварь (καινὴ κτίσις). (Епиф.Кипр. О ерес., 4) Ефр.корм., 647. XII в. Нои… потопа избысть въ ковьчезѣ, да ся бы пакы земля напълнила твари Бж҃ия. (Пам.Меф.) Усп.сб., 188. XII–XIII вв. Ова же ихъ [языческих богов] часть твари есть, ина же бездушна сут<ь>, другая же точью чл҃вци мертви быша (τὰ μὲν αὐτῶν μέρη τῆς κτίσεως ἐστιν). Хрон.Г.Амарт., 66. XIV в. ~ XI в. Иде насъ мимо уже зима, пролѣтие же вниде, и зримъ твари вся поюща, иже суть садове плодоноснии и прочая древа прошибаются. (Чел.Лаз.) Суб.Мат. IV, 267. XVIII в. ~ 1668 г. || О людях, человечестве. И рече имъ: шъдъше въ вьсь миръ проповѣдаите еуангл҃ие вьсеи твари, иже вѣру иметь и крьститься, сп҃сенъ будеть, а иже не иметь вѣры, осужденъ будеть (πάσῃ τῇ κτίσει). (Мк. XVI, 15) Остр.ев., 205. 1057 г. Исусъ Христосъ благостию своею призри на свою тварь, не дасть бо имъ погыбнути въ прельсти идольстѣй. Ж.Бор.Глеб.(чтен.), 3. XIV в. ~ XI в. Видимая тварь – материальная, видимая действительность, т .е. материальный мир. Бяше бо ино давное тварное устроенье преже сея видимыя твари. Шестоднев Ио.екз.2 (Б.), 85. XV в. Разумная тварь – разумный мир, т .е. мир разумных существ. Тварь же в томь устроении сътвори иже всѣхь есть творець Бг҃ь, свѣтъ разумныи, якоже есть лѣпо тѣмь, иже любять Гс҃а, мѣню же бесплотная, и мысленаа, и невидимая естества, и всю разумнуу тварь, егоже нашь умъ яснѣ разумѣти не можеть (πᾶσαν τὴν τῶν νοητῶν διακόσμησιν). Шестоднев Ио.екз.2 (Б.), 85. XV в. Свѣтовная тварь – сотворенный свет. И рече бъ҃: буди свѣтъ. И бысть свѣтъ, что е свѣтовьною тварию, еже вьсе здание освѣщаетъ. Шестоднев Ио.екз.2 (Б.), 99. XV в. Словесная тварь – существо разумное, человек (ср. словесный в знач. 5). Вѣруемъ убо въ единъ Бъ҃… едино цр҃ство въ трьхъ съврьшенѣхъ упостасьхъ… вѣруемо же и служимо всею словесьною тварью (ὑπὸ πάσης λογικῆς κτίσεως). Ио.екз.Бог.1, I, 102. XII–XIII вв. Тако цр҃ьска сановнѣ одолжение лица быти непщуетъся, еже... ко плодорождению добротворения... гражданства и всякия словесной твари честноты лѣпотствующия, образно уготовляти. Сим.Пол.Орел рос., 7. 1667 г. Тѣлесная тварь – то же, что видимая тварь. Кругъ сл҃нчныи и лунныи… телесемь створенъ, въ няже вложи творець и свѣтящее и сущее первобывшаго свѣта прс҃но и несложно суща и уньшая всея телесьныя твари (τῆς ὁρατῆς κτίσεως). Шестоднев Ио.екз.2 (Б.), 270. XV в.
3. Изделие. Да якоже въ нечъстие имъ бѣ подоба… вьнити и Бж҃ия славы отъпасти, въ капишта въшедъшемъ, и хытрьная дѣла, и ручьныя твари (εἰς... χειρῶν πλάσμα). Гр.Наз., 4. XI в. Възиде Моиси, и Аронъ, и старець ·҃о·, и видѣша мѣсто, идеже стоя Бъ҃, и сущая под ногама его, яко тварь камене самфира (ἔργον). Хрон.Г.Амарт., 97. XIV в. ~ XI в. || Одеяние, убранство. Да не будеть тварь мужьска на женѣ, ни мужъ да не облечется в ризу женьскую (σκεύη). (Втор. XXII, 5) Пятикн., 149. XV в. Повелѣ же [отец Варлаам] и женѣ его утворитися въ тварь всякую на прелщение отрока и служити предъ нимъ. Патерик Печ., 150. XV в. ~ XIII в. (1128): И повелѣ [Владимир] еи [по вар. XV в.] [Рогнеде] устроитися во всю тварь цср҃скую, якоже в днь҃ посяга ея, и сѣсти на постели свѣтлѣ в храминѣ. Лавр.лет., 300. 1377 г. || Утварь, имущество. Парисъ же… уснобивъ Елена [вм.: Елену – ὑπονοϑεύσας τὴν λένην] и поемъ, бѣжа въ кораблих, в нихже бѣ пришелъ от Труя, съ имениемъ и съ тварми многыми и многоцѣннами (μετὰ χρημάτων). Хрон.И.Малалы, I, 120. XV в. ~ XIII в. || Драгоценность, украшение. Подобаше цр҃скуму граду Иоана имѣти архиереа, яко нѣкую тварь цр҃скую и златосъкованую трубу (κόσμον βασιλικόν). Мин.ноябрь, 363. 1097 г. Тъ богато на земли живяше, въ багърѣ и въ паволоцѣ хожаше, кони его тучьни… златыими тварьми украшени. (Сл. о бог. и Лазаре) Сб.Тр.1, 3. XII–XIII вв. [Враг] руку свою прострѣ... на вся твари его [Иерусалима] (ἐπὶ πάντα τὰ ἐπιϑυμήματα). (Плач I, 10) Кн.прор.1, 241. XV–XVI вв. ~ 1047 г. Время же обрѣтши [царица] послѣже добро, злато и сребро много и златую тварь, рабыня же и рабы [в греч. далее: δίδωσιν αὐτῇ ‘дает ей (Глафире)’], пусти а на части римскиа [вм.: арменьскиа – τῆς Ἀρμενίας] (κόσμον βασιλικόν). (Муч.Вас.Амас.) ВМЧ, Апр. 22–30, 970. XVI в.
4. Языческий идол. Тако ся гл҃ть, бо҃разумью сподобися [Авраам]; видя бо чл҃кы вся тваремъ работающе и различныя бгы҃ видимыя наричюще… обихожаше по вся дн҃и, скорбя о нихъ (κτισματολατροῦντας). Хрон.Г.Амарт., 81. XIV в. ~ XI в. И рекохъ к нимъ: кождо огнушениа очию своею отврьзѣте и въ тварехъ египтьсках не оскверняитеся, азъ Гь҃ Бъ҃ вашь (ἐν τοῖς ἐπιτηδεύμασιν). (Иез. XX, 7) Библ.Генн. 1499 г. Вы же, доме Ииз҃левъ, се гл҃еть Адонаи гь҃, къждо твари своя отврьзѣте и по томь, аще послушаете мене, и имене моего ст҃ааго не осквернавите къ сему въ дарѣхъ ваших и въ тварѣхъ вашихъ (τὰ ἐπιτηδεύματα... ἐν τοῖς ἐπιτηδεύμασιν). (Иез. XX, 39) Там же. (1471): Якоже бо идоложрьце тварем покланяются, а не богу, тако и сребролюбче на сребро надѣются. Псков.лет. II, 176. XVI в.
5. Дело, деятельность, действие. Въ дн҃и же Пасхы алъчѣте начинаюште отъ понедѣльника до недѣла [так!]… дьнье бо суть плача, а н(е) праздьника, а еже то алъчемъ въ соботу, не имъже лѣпо есть въ суботу алъкати, покои бо есть отъ твари всея (δημιουργίας). Изб.Св. 1073 г.2, 583. Показа (сла)ву твою Творць въ всѣхъ агг҃льскыихъ воиньствѣхъ облажену, Пречистая, вь(сѣ)ми тварьми (ὅλων τῶν ποιημάτων). Мин.ноябрь, 325. 1097 г. Приникыи въ законъ съвьршенъ и свободьнъ и прѣбывъ, сь не послушьникъ забытьливъ, нъ творьць дѣлу, сь блж҃нъ въ твари своеи есть (ἐν τῇ ποιήσει αὐτοῦ). (Иак. I, 25) Апост.Христ., 74. XII в. Что краснѣе, что ми сладчаише бго҃любцемь, иже по истинѣ жадять жизни вѣчныа, не еже ли пр҃сно Ба҃ не отступити мыслиу и поминати Его добрыа твари? (Вступление) Шестоднев Ио.екз.2 (Б.), 1. XV в. Небеса исповѣдають славу Божию, тварь же руку его возвѣщаеть твердь (Пс. XVIII, 2: ποίησιν). Варлаам и Иоасаф1, 176. XVI в. ~ XI–XII вв. Ни заточение, ни позоръ, ни ина кая тварь возможетъ отторгнути мя отъ любве Христовы. Ж.мт.Фил., 241. XVI–XVII вв.~ XVI в.
6. Стихия. Нося свѣтъ истинныхъ лючь [вм.: лучь], бжс҃твьными знамении удивляя [вм.: удиви – κατέπληττες] Егупта, низлагая тварь [вар. XII–XIII вв.: твари] ихъ преславьне [вм.: преславьнѣ] естьство, премудре (τὴν τῶν στοιχείων παραδόξως φύσιν). Мин.сент., 039. Ок. 1095 г. Приде бо тъ, иже въ пришьсть свою тварьми потрясеть (elementa). Гр.Вел. I, 244. XIII в. Въ семь бо умрущимь телеси четырьми тварьми състоимъся (ex elementis). Там же, 372.
7. Вид, облик, форма. Людие вьси чьтяаху и акы ст҃а, нарекоша и Малахию, еже есть аггелъ, бяаше бо и тварию лѣпъ, и словомь съврьшитель (τῷ εἴδει). Изб.Св. 1073 г.2, 707. И тако зълѣ живемь, якоже мъножѣише насъ… прѣжде познания Прьвааго и Новааго Завѣта… аще дъвѣ или три словеса о благочьстьнъихъ трудимъся… или кукуль добрѣ възложимь, или до пояса прѣмудримъся, благочьстия тварь нѣкую и наличие [o=ψιν ‘личину’] себѣ сами ушарьше – дивъ, прѣдъстолия и съмышления (εἰσεβείας τι πλάσμα). Гр.Наз., 144. XI в. Повѣдаше нѣкто, яко магистриянъ унъ, добръ тварью, зѣло на посълы хожаше цр҃я (καλὸς τῷ εἴδει). Патерик Син., 365. XI в. Образъ же колесъ и тварь ихъ, яко и образъ фарсисъ и обличие въ четырьхъ, и възоръ ихъ и дѣло ж<е> ихъ бѣше, якоже бы коло въ колеси (Ez. I, 16, вар.: ἡ ποίησις αὐτῶν). (Иез. I, 16) Библ.Генн. 1499 г. Инъ же родъ [птиц] убо плотоядець и инакая тварь, якож<е> есть лѣпо такому нраву кормьлю имѣти: ногъте остри, и ротъ горбавъ, и крилы быстрыи, якоже удобь яти ловъ… инака же тварь зерноберцемь (ἄλλη κατασκευή… ἄλλη τῶν σπερμολόγων κατασκευή). Шестоднев Ио.екз.2 (Б.), 421. XV в. || Цвет, окраска. О качьствѣ и о творитвьнѣѣмь… о тѣлесехъ же тварь, рекъше бѣлота, чрьнота, русость (χρῶμα). Изб.Св. 1073 г.2, 657. И бяху вѣтри в земли тои инаци тварью: западныи вѣтръ зеленъ тварью, а от въстока сл҃нцю от рая рыжь вѣтръ, яко и желтъ, а от полунощи вѣтръ, яко кровь чст҃а, а от полуднв҃ныя страны вѣтръ бѣлъ, яко снѣгъ (в лат. иначе – о церкви: colorem). (О Макарии Римск.) П.отреч. II, 63. XV в. Тѣлесная тварь – красота внешнего облика. Вѣсти же разшедшися повсюду о мудрости ея... и о тѣлеснѣй твари ея, бѣше бо лѣпа отроковица вел<ь>ми. Ж.Евфр.С., 88. XVII в. ~ 1558 г.
8. Устав, обычай. Не оставиша тварии своихъ и не отъступиша отъ пути своего жестокаго (τὰ ἐπιτηδεύματα). (Суд. II, 10) Библ.кн.1, 60. XV в. По тварем земля Егупетскы, в неиж<е> обитасте, да не створите, по тварем земля Хананейскы, в нюж<е> азъ веду вы, да не створите и повелѣниа моя снабдѣте, да ходите в них (κατὰ τὰ ἐπιτηδεύματα… κατὰ τὰ ἐπιτηδεύματα). (Лев. XVIII, 3) Библ.Генн. 1499 г.
9. Болячка. И пакы молиться попъ, въспрося Ст҃го Дх҃а, ицѣлѣющаго всяку болѣзнь, всякъ же струпъ и всяку тварь [по вар. XVII в.]. Гр.Вел. II, 1384. XIII в.
10. Отрава (?). Аще кую проказу сътворилъ будеть еи [жене]… и аще въ [по вар.] прокаженыи недугъ впадеть и аще етеро что от него ключится, преже шествия единому ею умрети, въ злую язъ [вар.: язю] впадшу от твари, и тварнику всякому огнемъ да съжжется. Зак.суд.люд.2, 102. XV в.
11. Ошибочная передача греч. κτῆσις ‘имущество, владение’, смешанного с κτίσις ‘творение, тварь’. Яко останъкы кумирьскыя по вьсеи Африки повелѣти отънудь отъсѣщи, ибо на мъногыихъ мѣстѣхъ приморьныихъ и въ различьныихъ тварьхъ растеть еще прѣльсти тоя неправьда (ἐν... διαφόρος κτήσεσιν). (Карф. 58) Ефр.корм., 362. XII в. Како во англ҃стѣмь житии съгрѣшихомъ, оставихомъ миръ и мирескыми печемъся, твари отвергохомъся и студолюбия не остахомъся (τὰς κτήσεις). Ефр.Сир. II, 200. 1269–1289 гг. О Изл҃ю, яко великъ домъ Бж҃ии и длъго мѣсто твари его (τῆς κτήσεως). (Вар. III, 24) Библ.Генн. 1499 г.