ТѢЛЕСНЫЙ, прил. 1. Относящийся к материальной форме, веществу, субстанции. Приимаи хотящихъ тебе наказати, неже ласкающихъ: они бо полезная тобѣ ищуть, они же – яже тебѣ во истину пагубная и подобящеся стѣнемъ телеснымъ и по твоимъ хотѣнием с потыканьемъ въслѣдують (τῶν σωμάτων τὰς σκιάς). Пч., 124–125. XV в. ~ XIII в. Вся же телеса тѣми треми [длиной, шириной, глубиной] знаема суть рассутьпы [вм.: расступы], да того дѣля иже тако нѣсть, то и безътелесно есть то и телеснаго разума вышши есть и кромѣ зѣло, якоже и въспять пакы рещи, в нем же суть расступи тии, то то явѣ тѣло есть, не бес телесе. Шестоднев Ио.екз.2 (Б.), 271. XV в. Тѣлесный зракъ – реально видимый образ. Отъвьрзеся нб҃о и съниде Дх҃ъ Ст҃ыи телесьныимь зракъмь, яко и голубь, на нь (σωματικῷ εἴδει). (Лк. III, 22) Мст.ев., 108. Ок. 1117 г.
2. Относящийся к телу (человека), телесный. Сице и миръ строиться участьнами отърадами и скрьбьми… якоже и отъ врачевъ отърѣзаемѣ части на пользу прокыимъ частьмъ тѣлесьныимъ. Изб.Св. 1073 г.2, 405. Исплъненъ доблею мудростию, удомъ усѣк(н)овение и посѣка(ни)я тельсьнаго [так в ркп.]… тьрпѣлъ еси (τοῦ σώματος). Мин.ноябрь, 399. 1097 г. Бл҃женыи же [Феодосий]… помоливъся Богу и изиде отаи из дому, не имыи у себе ничьсоже развѣ одежа ти мало хлѣба немощи дѣля телесьныя. (Ж.Феодос.Нест.) Усп.сб., 79. XII–XIII вв. Вся помилуи, вся утѣши, вся обрадуи, радость творя имъ и тѣлесную, и дш҃евную мл҃твами молениемь прѣчс҃тыа ти Мтр҃е. Сл.Илар1., 173. XV в. ~ XI в. Не мир есть зол, но страсти, ни естество, но аже чрез естество, ни совокупление, но зол совет и не бывающее на пользу души, ни уди телеснии, ни лихоимьство сих, ни бо да желаем, яже не подобает ни зрети е. Васс.Патр.1, 413. XVI в. Пресветлѣишии корол<ь> свѣискои… видя, что меж пол<ь>скою шляхтою межусобие и болезнь телесная и что им не время с ним битися, и он для того великую рат<ь> пѣших и конных людеи собрал. Куранты1, 98. 1627 г. Храни чистоту телесную паче всего. Дм.К. (Посл.Сильв.), 63. XVII в. ~ XVI в. – По отношению к облеченному в плоть Богу (об Иисусе Христе). Тогъда обрящеться Вседержитель тѣломъ на земли и телесныма рукама объятъ и поновить вещь человѣчьску. Палея толк.1, 157. 1406 г. ~ XIII в. Тѣлесный домъ, сосудъ, храмъ, церковь – о теле верующего человека как вместилище души. И ты аще желаеши Ба҃ своего въ домъ тѣлесьныи въселити на свѣтъ жизни твоеи, очисти тѣло постъмь, истрѣби жяждею, украси съмѣрениемь. Изб.Св. 1076 г.1, 226. Безълобие твори срдц҃ьмъ, а чистоту тѣлъмь, то бо обое сътворить тя Бж҃ию црк҃вь тѣлесьную. Там же, 294. Подвизаися, чадо, да будеши храмъ Би҃и непороченъ, бескверненъ. Аще си храниши храмъ свои Бу҃, самъ Бъ҃ дасть ти ст҃ыи противуузданье красьныи раи… аще сего [врага нечистого] уведеши у храмъ телѣсныи [так!], без вины есть Бъ҃ прчс҃тыи и ст҃ыи… но ты… уведе нѣчс҃тиваго (εἰς τὸν ναὸν τοῦ σώματος). Ефр.Сир. II, 178. 1269–1289 гг. Би҃я же рж҃тва мнозѣмъ паче нѣс<ть> ти повелѣно пытати. Четвероногия бо вкупѣ Бъ҃ с телесы душю наведе, члв҃ка же зижа, преже устрои телесныи ссудъ [ср. ВМЧ, Ноябрь 13–15, 1185. XVI в.: тѣлесный съсудъ] ти и тогда дш҃ю во нь вложы [так!] (τὸ τοῦ σώματος o=ργανον). Златостр., 4. XVI в. В сихъ четырехъ [стихиях], якоже в четырехъ стѣнахъ, в домѣ тѣлесном, по образу нѣкия голубицы затворена есть дш҃а (ἐν οἴκῳ τοῦ σώματος). Скрижаль, IV, 24. 1656 г. Тѣлесные очи – глаза человека – в противоположность душевным очам (внутреннему зрению). Ступивъ въ двьри цркв҃ьныя, помысли сама врата нбс҃ная прошьдъ, и ту гл҃авъ вьсь чясъ таиныи съ дивъмь и съ страхъмь стои, съмотря бываемыихъ съ вѣрою тѣлесьныима очима и дш҃евьныима. Изб.Св. 1076 г.1, 265–266. А Дамаскын глаголеть: святая единосущная Троица телесныма очима не зрима. Иос.Вол.Посл., 142. XVI в. ~ XV–XVI вв. Тѣлесный покой – бездействие, леность. Хотяи страхъ Бж҃ии имѣти въину, да възненавидить тѣлесьнаго покоя, хотяи тѣлесьныи покои възненавидѣти, да възлюбить скрьбь и сътужания (τὴν σωματικὴν ἀνάπαυσιν). Патерик Син., 304–305. XI в. Не прибытокъ же убо есть, еже есть рещи, сонъ телѣсныи <и> покои, но прибытокъ есть покои, еже понужати себе на дѣло Бж҃ие. Понудимъ ся убо сами, възлюблении, да пришедъ Гь҃ нашь обрящет ны бдящая (μὴ ὡς κέρδος ἡγοῦ... τὴν τοῦ σώματος ἀνάπαυσιν). Ефр.Сир. I, 138. 1269–1289 гг. Аще ли же телеснаго покоя и высоких мест на земли ищуще, како же сии во ангельское достояние причтени будут, понеже дела творяще дьяволя гордостная? Ерм.-Ер.Соч., 202. XVI в. Един оставляется с терпящими беды и напасти, другий же отскачет в покой телесный, в велику ж работу вражию. Сказ.Авр.Палицына1, 118. 1620 г. || Относящийся к земной жизни человека. Моляше же ся абие и чааше абие, яко Варлам абие свой въвести кръвь и съ любовию обитель створити. Глагола же Варлаам: не уже врѣмя наста къ онѣм обителемь прити тебѣ, и еще въ времени тѣлеснѣм облежиши. Якоже ти исповѣдах, приидеши послѣ замало, и тѣх кров сподобишися, и тояже радости и славы обрящеши, и въ вѣки съ мною будеши (τοῦ σώματος). Варлаам и Иоасаф1, 266. XVI в. ~ XI–XII вв. Тѣлесное житие, тѣлесный животъ – земная жизнь человека. Аще бо кто когда их хотяше раздрѣшитис<я> телеснаго жития, то преж<е> млт҃ву теплу съ слезами въспущаху Бу҃ о утвержении вѣры. Корм.Балаш., 217. XVI в. Вселюбезенейшей и паче живота телесного дражайщей [так в изд.] моей матушьке… о твоемъ здравии слышеть желаю. Петр, I, 11. 1689 г. Тѣлесная смерть – смерть человека. Исяце вода его [Евфрата], да уготовиться путь цср҃мъ сущимъ от въстокъ слн҃цьныхъ. [Толкование:] Гога и Магога мѣнить… ли Антихса҃ от въсточныхъ странъ Пьрсьскыя земля… ли телесною [так!], ли дш҃евную смрт҃ь на члв҃кы наводяща: на овы вѣрою и тьрпѣниемь, а на другыя страхомь и слаботою (σωματικόν). (Откр. XVI, 12, толк.) Апокал., 73–73 об. XIII в. || Относящийся к здоровью, внешнему виду человека. Псаломъ же доброту его наричеть не тѣлесьную, нъ дѣтельну и вьсякыя правьды не приимъшу сквьрны грѣха (τοῦ σώματος). (Пс. XLIV, 3, толк.) Псалт.Чуд.1, 32. XI в. Тѣльсьную убо доброту постьныими труды удручивъши, душу же украсила еси благоукрашениемь благодатию (σώματος... κάλλος). Стихирарь1, 22 об. XII в. Егда же въ бол<ь>шии възрастъ прииде, всею телесною красотою и добротою яко свѣтъ сияше. Ж.Авр.Смол., 4. XIII в. || Относящийся к жизненно необходимым (телесным) потребностям человека. Съ суштиимъ же въ горахъ не лѣнися, ишти молитвы, проси блг҃словления и, аште чьто имѣеши тѣлесьныя потрѣбы, донеси имъ и прии(м)еши дш҃евьну<ю> потребу. Изб.Св. 1076 г.1, 275. Бяше другыи чрьньць, въ дальнии пустыни живы… бяше же зѣло трудьникъ… ни пекъися о яди, ни овоща садя, да тѣлеси буде на потрѣбу, на Ба҃ уповая… не бесѣдуя о кръмли тѣлесьнѣи, нъ забылъ бяше вся (τρεφόμενον... τὸ σώμα). Патерик Син., 387. XI в. Тужаше же мт҃и его, како прѣкърмить блж҃нго Епифана и сестру его, имьже помалу имяху трѣбовании тѣлесьныихъ, имущемъ же осьля нестроино на служьбу, рече мт҃и его къ Епифану: понеже по тѣсну ны есть въ дому о тѣлесьныихъ потрѣбахъ, а трѣбуемъ ѣди, иди поимь осьля се домашьнее и шьдъ на търъгъ продажь е (τὰ σωματικά… περὶ τὰς σωματικὰς χρείας). (Ж.Епиф.Кипр.) Усп.сб., 253. XII–XIII вв. Слух ми, господине, приходит про твое благородство, что бутто деи немилосердие твое и нежалование велико к твоим рабом и сиротам домашним, теснота и скудость велика им телесных потреб, пищею и одежаю [так!] не токмо довол<ь>ни, но и гладом тают и наготою стражют. Иос.Вол.Посл., 152. XVI в. ~ XV–XVI вв. Да аще брашна ради телеснаго зазор есть не подавшему, кольми паче душевнаго брашна лишив брата, сущаго в скорби. Ив.Гр.Посл., 165. XVII в. ~ 1573 г. || Относящийся к величине тела, силе, росту, возрасту человека. От сихъ же расмотрение любве душа преспѣваеть, бжс҃твеною же обуемши любовью крилома чст҃ыя мл҃твы к тоя высотѣ непрестанно въсходить, дондеже постигнеть в разумъ Бжи҃и, якоже реч<е> апс҃лъ, въ мужа свершена в мѣру телесную исполнения Хсв҃а (ср. Еф. IV, 13: εἰς μέτρον ἡλικίας). Гл.1, 94 об. XIV–XV вв. (1377): И бѣ той царевичь Арапша сверѣпъ зѣло и ратникъ велий, и мужественъ, и крѣпокъ, возрастомъ же тѣлеснымъ отнюдъ малъ зѣло, мужествомъ же велий и побѣди многихъ. Ник.лет. XI, 27. XVI в. И тако абие отрочя растяше прочее время, по обычаю телеснаго възраста, преуспевая дш҃ею, и тѣлом, и дх҃омь, исплъняяс<я> разума и страха Бж҃иа. Ж.Серг.Р.Епиф.2, 23. XVI в. ~ 1418 г. Аще бо и млад сыи възрастом телесным, но старъ сыи смысломь дх҃овным и съвръшенъ бжс҃твеною блг҃дтию. Там же, 49. Князь же касожский, именем Редедя, устремися противу ему [Мстиславу] такожде с воинством своим… надеяся величеству телеснаго си возраста. Истом.Лит.пан., 147. XVII в.
3. Плотский. Всю тварь напаяета бго҃знамении <и> прѣславьными истѣканиими ицѣление [вм.: ицѣлении и] дш҃амъ и тѣлесьныя [вар.: дш҃етлѣньныя] страсти исушаета и недугы уврачюета (в греч. иначе: ψυχοφϑόρα πάϑη ‘страсти, гибельные для души’). Мин.праздн. (Ил.), 182. XI–XII вв. И сея ради духовныя любви тако святии отеческия заповеди не презираху, а не телесныя ради страсти. Ив.Гр.Посл., 176. XVII в. ~ 1573 г. И болша половина толко ищетъ тѣлесние сласти, которие душу исквернятъ (corporis voluptates). Lud., 88. 1696 г.
4. Естественный. Закон бо телесныи велит браку красну быти. Аще кая дв҃ца, варивше годину брачную, дастьс<я> на блуд, неослабну муку приимет от закона. Корм.балаш., 483 об. XVI в.
5. Физический (о труде). Повелѣваеть апсл҃ъ тѣлесьныимь трудъмь таковую ицѣлити страсть (διὰ τοῦ σωματικοῦ κόπου, вар.: τῷ σωματικῷ κόπῳ). (Гр.Нисск. к Лит.) Ефр.корм., 628. XII в. Оц҃ь же нашь Феодосии съмѣренъмь съмыслъмь и послушанимь вься преспѣвааше трудъмь, и подвизаниемь, и дѣлъмь телесьныимь, бяше бо и тѣлъмь блг҃ъ. (Ж.Феодос.Нест.) Усп.сб., 87. XII–XIII вв. Оц҃ь нашь Сава... подвижеся на труды дѣломь телеснымь вьсь дн҃ь, бъдя же вся нощи въ славлѣньихъ Бии҃хъ, смѣрѣние и послушание корѣние и основание своего жития творя (κόπῳ... σωματικῷ). Ж.Сав.Осв., 37. XIII в.
6. Связанный с материальной выгодой. Купець телеснаго ради прикупа и корабль купитъ, и по морю дерзаетъ, тьмами терпит пагубы. Изм., 75. XVI в. ~ XIV в.
◊ Тѣлесный и душевный другъ – настоящий, искренний друг. Митрополиту Никону Новогородцкому и Великолутцкому, собинному нашему другу душевному и тѣлесному. Спрашиваемъ о твоемъ святительскомъ спасении. Пис. к Никону, 152. 1652 г. Тѣлесный жемчугъ – о теле благочестивого человека, праведника. Прп҃дбный же реч<е> к нему [боголюбивому отроку]… блюди же въ мдрс҃ти и трезвися о всемь, яко мякокъ и младъ еси и отинудь и красенъ, да сего дѣля ненавидить тебе гордыи [дьявол], яко предалъ еси себе Бу҃, обручивъ ему жемчугъ телесныи, да завидить твоему разуму, и смирению, и чст҃отѣ (τὸ μαργαρῶδες σῶμα σου ‘свое жемчуговидное тело’). Ж.Андр.Юрод.1, 223. XIV в. ~ XII в. Тѣлесный избытокъ – останки (ср. избытокъ). Приникнѣте прилѣжьнѣ къ ковьчегу и вижь лежаща бывъшая инъгда цср҃я, бывъшая кънязя въ костьхъ, вижь страшьныи видъ избытъка тѣлесьнааго и рьци: кое есть цср҃ь, кое ли кънязь, кое ли воинъ… не вьсе ли пьрьсть (τῶν λειψάνων; ср. выше: ἐν τοῖς λειψάνοις – въ костьхъ). (Сл.Ио.Злат.) Усп.сб., 447. XII–XIII вв. [то же – Изм., 108. XVI в. ~ XIV в.]. Тѣлесный соузъ (тѣлесные соузы, узы) в составе выражений: соузъ тѣлесныхъ разрѣшение, тѣлеснаго соуза разрѣшитися, отъ узъ (юзъ) тѣлесныхъ избавитися – о смерти человека. Сии сти҃и бяху при Декии цр҃и, и время обрѣтше, и съвѣщавшеся, вся, яж<е> имяху, нищимъ раздаша, и отидоша въ вертепъ, помолившеся… от юзъ избавитися телесных и не предатися цр҃еви, и отдаша дш҃а своа. Изм., 412 об. XVI в. ~ XIV в. (1408): Егда хотяше Данилъ телеснаго соуза разрешитися, абие видить возлюбленнаго ему преже отшедшаго Андрѣя въ радости призывающи его. Львов.лет. I, 228. XVI в. Откры Богъ святому Сидору о преставлении своемъ и соузъ телесных разрѣшение. Ж.Ис.Тв., 370 об. XVI в.