ТѢло, с. 1. Образ, форма, вид. И измѣниша славу неистьлѣньна Ба҃ въ подобие тѣла тьлѣньна члв҃ка, и птиць, и четвьръногъ, и гадъ (ἐν ὁμοιώματι εἰκόνος). (Рим. I, 23) Апост.Христ., 112. XII в. Зане яже прѣже разумѣ, и прѣже нарече съобразны тѣлу Сн҃а своего (συμμόρφους τῆς εἰκόνος). (Рим. VIII, 29) Там же, 124. Вся же телеса, и хрьбьти ихъ [херувимов], и руцѣ ихъ, и крила ихъ, и колеса плъна очесъ окр҃стъ четырь колесъ ихъ (αἱ σάρκες). (Иез. Х, 12) Библ.Генн. 1499 г. || Идол, истукан, всякое изображение языческого божества. Образьную славу и подобьну Бг҃у хранящюю [вм.: храняще – φρουροῦντες] вѣру злата тѣла пламень въ огни дх҃овьнѣмь страдал<ь>но угасиша отроци (χρυσῆς εἰκόνος; ср. Дан. III, 1). Мин.праздн. (Ил.), 340. XI–XII вв. Цср҃ь же за руку и дьрьжа, иде въ храмину съ нимь и показа ему тѣло мѣдяно велико дъвою на десяте локъту (τὸ εἴδωλον χαλκοῦν). (Муч.Еразма) Усп.сб., 218. XII–XIII вв. Сътвори [Персей]… градъ и, поставивъ своег<о> тѣла пред враты, дръжаща образъ Горгониинъ, и жрътвъ сътворивъ, нарече яко града того имя Пръсида въ свое имя. Иже столъ [ἥτις στήλη] и донн҃ѣ стоить ту (ἑαυτῷ στήλην). Хрон.И.Малалы, II, 475. XV в. ~ XIII в. Не поклоняйся… образомъ, писаннымъ по нѣмецкому преданию, якоже и трие отроцы в Вавилонѣ тѣлу златому, поставленному на полѣ Дейрѣ. Толсто же тѣлищо то тогда было… что… образы, писанные по нѣмецкому [ср. Дан. III, 1: εἰκόνα χρυσῆν]! Ав.Кн.бес., 287. XVIII в. ~ 1675 г. Тѣло капищное – статуя. И рука бо сама особъ, и око особь сы, и коеждо от телесъ капищныхъ удовъ разно лежащь, не обавятся добрѣ, еже точьу прилучився узрить, но яко, яже кто по своему чину сложить, от съмѣрениа разумнаго явится (=καστον τῶν τοῦ ἀνδριάντος μελῶν). Шестоднев Ио.екз.2 (Б.), 195. XV в. || Алтарь, жертвенник. Мимоходя бо и съзирая тѣлеса бъ҃ вашихъ, обрѣтохъ и тѣло, на немьже бѣ напс҃ано имя невѣдома Ба҃ (τὰ σεβάσματα ὑμῶν... βωμόν). (Деян. XVII, 23) Апост.Христ., 41. XII в.
2. Материя, субстанция. И еже сѣеши, не тѣло бывающее сѣеши, нъ голо зьрно, аще ключиться пшеница или коего прочаго. Бъ҃ же даеть ему тѣло, якоже въсхотѣ, и коемуждо сѣмени свое тѣло (τὸ σῶμα... ἴδιον σῶμα). (1 Кор. XV, 37–38) Апост.Христ., 160. XII в. [то же – Козма Инд.2, 216. 1495 г. ~ XII–XIII вв.]. Просто и бес телесе сътвори [Бог] свѣтъ. Шестоднев Ио. екз.2 (Б.), 99. XV в. Да помолчать убо пустая и лихая вмѣщающе отвѣщаниа… повѣдающе, яко тѣло есть первобытныи свѣтъ, иже вложенъ есть в великая свѣтил<ь>ника и въ вся звѣзды; нѣсть бо лзѣ быти тѣлу в телеси, не якоже не могущу Бг҃у сего сътворити, но якоже по естественому чину. Там же, 273.
3. Небесное тело, звезда, планета. Единъ убо есть свѣтъ пьрвородьныи, сл҃нчьно же тѣло се сътворено бы, въ немьже свѣтъ събьранъ вьсуду испьрва просыпаныи яздить… ино есть свѣтъ, ино же сл҃нчьное тѣло, иже и е прияло (τὸ ἡλιακὸν σῶμα... τὸ ἡλιακὸν σῶμα). Изб.Св. 1073 г.2, 220. Не всяка плъть та же плъть, нъ ина убо члк҃омь, ина же плъть скотомъ… и тѣлеса нб҃сьская и тѣлеса земьная, нъ ина убо нб҃снымъ слава, ина же земьнымъ. Ина слава слн҃цю, ина слава мѣсяцю (σώματα ἐπουράνια). (1 Кор. XV, 40) Апост.Христ., 160. XII в. Помрачить же ся слн҃це луньныимь тѣлъмь, яко и прѣградѣ сътворьшуся ти осѣньшу ти не оставльшу подати намъ свѣта (τοῦ σώματος τῆς σελήνης). Ио.екз.Бог.1, II, 52. XII–XIII вв. Въ ҃.д.-и дн҃ь акы нѣкака съсуда .в҃. пособива створи Бг҃ъ свѣтоносьнѣи телесе, рекы: да будуть свѣтил<ь>ници на твьрди нб҃снѣи [Быт. I, 14]. Шестоднев Ио.екз.2 (Б.), 100. XV в. [Вопрос:] Первородную тму убо реклъ еси пропятьемъ нб҃сному бывшю тѣлу… Како же нощь видимъ саму о себѣ бывающу (τοῦ οὐρανίου... σώματος)? Сильв. и Ант.вопр.1, 392. XV в.
4. Физическое, смертное тело (в основном – человека, а также живого существа, животного). Свѣтильникъ тѣлу есть око (τοῦ σώματος). (Мф. VI, 22) Остр.ев., 61 об. 1057 г. Вълѣзе бо, гл҃ють, разбоиникъ въ породу бес тѣлесе, да явѣ е<сть>, яко тѣлесемъ въстания нѣсть (οὐ μετὰ σώματος… σωμάτων). Изб.Св. 1073 г.2, 618. Побѣдила еси бѣсовьскыя напасти, анг҃ломъ уподобися, бесъмьрьтию поучивъшися, (М)т҃и, въ мьрьтвьнѣмь телеси (ἐν ϑνητῷ σου τῷ σώματι ‘в своем смертном теле’). Мин.сент., 0195. Ок. 1095 г. (1111): Возведъ очи свои видѣхъ… се мужь одѣнъ въ пъстро, и лядвия его припоясани златомъ чистомъ, и тѣло его аки фарсисъ, и лице ему аки молнья, и очи ему яко свѣщи огненѣи (τὸ σῶμα). Ипат.лет., 272. Ок. 1425 г. И молвяше брат его Ослябе черънец: брате Пересвет, уже вижу на тели твоем раны, уже голове твоей летети на траву ковыл<ь>. задон. (Рж.), 13. XVI в. ~ XIV в. Сие же убо ко иже воспитавшимся от младых ногтей в посте, яко недельными пощеньми сконьчевающе… вретищем же острым тело свое удручающе. Ив.Гр.Посл., 168. XVII в. ~ 1573 г. Утру князю кровавыя его раны на жестоцѣмъ его тѣлѣ. Сл. о п.Иг. 1800 г. ~ к. XII в. – О теле человека, понимаемом как храм Святого Духа (см. также тѣлесный домъ, сосудъ, храмъ, церковь). Не вѣсте ли, яко тѣлеса ваша црк҃ы суштааго въ вась Ст҃ааго Дх҃а естъ (1 Кор. VI, 19: τὰ σώματα). Панд.Ант.1, 34. XI в. Тѣло и душа – о двух противоположных началах в человеке: телесном (материальном) и нематериальном. Купнособьствьна же суть, егда дъвѣ естьствѣ въ едино мнитася и едино начьнета имѣти собьство съложьное и едино лице, акы дш҃а и тѣло (ὡς ψυχὴ καὶ σῶμα). Изб.Св. 1073 г.2, 663. Апс҃тла Хв҃а да похвалимъ [о евангелисте Луке], яко проповѣда намъ Евангелие его, врачь же великъ явися дш҃амъ купьно и тѣломъ врачьствомь блг҃одѣти (ψυχῶν ὁμοῦ καὶ σωμάτων). Ил.кн., 140. XI–XII вв. (1174): Сеи князь [Святослав Юрьевич] изъбранникъ бѣ Божии, от рожениа бо и до свершениа мужства бысть ему болесть зла, еаже болѣзни просяху на ся Святии Отци, аще бо кто ею постражеть, то здѣ тѣло его мучится, а душа его спасется. Моск.лет., 83. XVI в. Темница тѣла – о теле человека, понимаемом как темница души. Ущедри мя, едине безгрѣшьне, и сп҃си мя… изведи мя от тьмьниця тѣла сего и безаконии моихъ, твое бо есть обое, Влд҃ко, къгда вънити въ чл҃вкъ сь и егда отити ми от него (в греч. иначе: ἐκ τῆς φυλακῆς τῶν ἀνομιῶν μου ‘из темницы беззаконий моих’). (Пов. об Авраамии) Усп.сб., 490. XII–XIII вв. [то же – ВМЧ, Окт. 19–31, 2024. XVI в.; ср. Ефр.Сир. II, 320. 1269–1289 гг.: ис темьницѣ тѣла сего безаконии моихъ]. || Живая плоть человеческого тела. Очи ей зарастоша тѣломъ. Перен.мощ.мт.Петра, 45. XVI в. ~ XV в. А иных живых одирают, да речет тако: как обростешь телом, отдаст ти ся вина. Ив.Пересветов, 202. XVII в. ~ XVI в. – О воплощенном Христе. Тѣло приимъ описано, бесплътьныи Бъ҃ нашь изволи яко въ вьсѣхъ и въ написании видѣнъ быти, тѣмь образъ твои сии бо҃мужия въобразующе своиствомь покланяемъся (σῶμα... περιγραπτόν). Мин.окт., 73. 1096 г. || Человек, персона. Якоже епистолия суть тяжькы и крѣпъкы, а пришьствье тѣла немощьно и слово уничьжено (ἡ δὲ παρουσία του σώματος). (2 Кор. Х, 10) Апост.Христ., 174. XII в. Своя тѣлеса – зд. самого себя. Тако дължьни суть мужи любити жены своя, яко своя тѣлеса. Любяи бо свою жену, себе любить (τὰ ἑαυτῶν σώματα). (Еф. V, 28) Апост.Христ., 195. XII в. || Естество, природа человека; то, что относится к телесным потребностям (в том числе удовольствиям, страстям), здоровью человека. Толико тъчью даи тѣлу, еликоже трѣбуеть, а не еликоже похочеть (τῇ σαρκί). Изб.Св. 1076 г.1, 284. Лѣпо есть чл҃вку имѣти паче вьсего жития: да не прилежить имѣньи зѣло, нъ тѣлеси въздьржяние (σώματος). Там же, 460. Телесъ стр҃сти неицѣльныя Бж҃ие(ю) ицѣлилъ еси блг҃дтию (σωμάτων πάϑη ἀνίατα). Мин.окт., 105. 1096 г. Бяше другыи чрьньць, въ дальнии пустыни живы… бяше же зѣло трудьникъ… ни пекъися о яди, ни овоща садя, да тѣлеси буде на потрѣбу, на Ба҃ уповая… не бесѣдуя о кръмли тѣлесьнѣи, нъ забылъ бяше вся (τῷ σώματι). Патерик Син., 387. XI в. Такъ ся розгори срт҃це твое и тело (тво)е и дш҃я твоя до мене и до тела до моего и до виду до моего. Гр.берест., № 521, 654. XIV–XV вв. Бѣ путь невидимъ къ пещере, и ту обрѣте .м҃. мужь лучьших таящихся, и всяка пристроя ту бысть, яже на потребу тѣлу (в греч. иначе: ἐπιτηδείων ‘необходимого’). Флавий.Полон.Иерус. (Арх.), 220. XV в. ~ XI–XII вв. Егда отъиде в пустыню [Иоанн Златоуст] и пребысть нѣкол<ь>ко врѣмя въ пустыни… многымъ трудомъ, и въздержаниемъ, и алканиемъ приятъ врѣдъ и нужу отъ тѣла, якоже бысть и се ему отъ Божиа промысла. Ж.Авр.Смол., 6. XVI в. ~ XIII в. Ты же тела ради душу погубил еси и славы ради мимотекущия нетленную славу презрел еси. Ив.Гр.Посл., 11. XVII в. ~ 1564 г. А жена его… по<и>де къ юноше к любимому для потѣхи ради тѣла своего. Ист.семи мудр., 34. XVII в. || Рост, размер, величина (человеческого тела). Закхеи… искааше видѣти Иис҃а, къто есть, и не можааше народъмь, яко тѣлъмь малъ бѣ (τῇ ἡλικί=). (Лк. XIX, 3) Остр.ев., 113 об. 1057 г. Быша бо обърѣ тѣломъ велици и умомъ горди, и Бъ҃ потреби я: помроша вси, и не остася ни единъ объринъ, есть притъча в Руси и до сего дн҃е: погибоша, аки обрѣ. Лавр.лет., 12. 1377 г. (992): Выпустиша печенѣзи мужь свои, бѣ бо превеликъ зѣло и страшенъ; и выступи мужь Володимерь, и узрѣ и печенѣзинъ и посмѣяся, бѣ бо середнии тѣломь. Там же, 123. Диомидъ тѣломъ на четверти, крѣпокъ, доброликъ (τὴν ἡλικίαν τετράγωνος ‘крепкий телом’, букв. ‘четырехугольный’). Хрон.И.Малалы, V, 10. XV в. ~ XIII в. Петръ же самъ бѣ тѣломъ среднии (τῇ ἡλικί= διμοιριαῖος). Там же, X, 23. Бѣ же ст҃ыи Павелъ тѣломъ низокъ, плешивъ (τῇ ἡλικί= διμοιριαῖος).Там же, 24. Се гл҃еть Адонаи Гь҃: лютѣ съшивающиимъ дохъторы под всякою рукы лакътеви, сътваряющи имъ покрывала над вся главы всего тѣлесе, якоже разъвратити дш҃я (πάσης ἡλικίας). (Иезек. XIII, 18) Библ.генн. 1499 г. Палач же един не возмогоша его [Харитона] на плаху вазложити [так!]: противляхуся палачю и добр бе телом, и высок возрастом, власы черны, лицем бе страховит. Пов.Ив.Гр. и куп., 268. XVII в. ~ XVI в. || Возраст (живого существа). Ии҃с же спѣаше прѣмудростию, и тѣлъмь, и блг҃одатию отъ Ба҃ и члв҃къ (ἡλικί=). (Лк. II, 52) Остр.ев., 257 об. 1057 г. Мѣста, и годы, и тѣлеса, врѣмена и еже таковожьде врачь расмотрить, цѣлить же и питаеть, и смотрить врѣдьнаго (ἡλικίας). Гр.Наз., 130. XI в. [Феодор] младъмь тѣломь бж҃ьствьнаго хрьщения съподоблься, добрѣе же пьрвыи въздрастъ от родителю начьнъ (ἐπὶ νέῳ τῷ σώματι). (Ж.Феод.Студ.) Выг.сб., 144. XII в. Вьсячьско тѣло и власть купьно съзъва слово на Гн҃ю хвалу (πᾶσαν ἡλικίαν). (Сл.Ио.Злат.) Усп.сб., 386. XII–XIII вв. Мнози князи и боляре приходяще къ игумену Иосифу на покаание, инии же постригахуся, и не дошедше возраста въ младыхъ тѣлесѣхъ, и без разсужениа на послушание и повиновение вольное себя вдающе. Ж.Иос.Вол.1, 22. XVI в. И тот меринъ у насъ стараи телемь [так!]. Переп.частн.лиц, 141. XVII в.
5. Мертвое тело человека, труп. Чядо, надъ мрьтвьцьмь источи сльзы… и якоже достоить съкрыи тѣло его и не прѣзьри погребения его (τὸ σῶμα). Изб.Св. 1076 г.1, 414. И обращься къ тѣлу рече: тавифа – въстани. Она же отвьрзе очи свои и видѣвъши Петра сѣде (πρὸς τὸ σῶμα). (Деян. X, 40) Апост.Христ. (М.), 247. XII в. Повелѣ я удавити връвью, а телеси ею везсти [так!] въ Александрию (τοὺς νεκρούς). Флавий.Полон.Иерус. (Арх.), 123. XV в. ~ XI–XII вв. (1387): А телеса избьенных князеи даша имъ. Моск.лет., 214. XVI в. (1428): А того немчина пушечника… самого растергну и размета невидимо гдѣ, якоже ничто обретеся его, ни тѣла, ни кости, точию полкабата его остася. Волог.-Перм.лет., 185. XVI в. Отц҃ъ мои Овдокимъ Злобинъ… утонул, и нн҃ѣ то тѣло не гребено. Пам.Влад., 197. 1679 г. И атаманы, и казаки, и все великое Донское войско повелеша своих телеса от бусурманов отбирати и погребати по уставу Апостол и Святых Отец. Аз.пов.1, 55. XVII в. Мертвое тѣло. Уне есть въ враны въпасти, нежели въ ласкавци, они бо мрт҃во тѣло ѣдять, а си живыя дш҃и погубляють (τὸ σῶμα). Пч., 123. XV в. ~ XIII в. И зряще богатии по стогнам царствующаго града от глада умерших, ни во чтоже вменяху, и не толико бревн и дров на возилех, якоже мертвых нагих телес влечаху по граду всегда, такожде и по всем городом. Сказ.Авр.Палицына1, 106. 1620 г. Свѣиские люди … побили цесаревых людей тут… так что они над мертвыми телесами прокужалис<ь>, что их телес и не знат<ь> было, чье которое тѣло (die todten Co=rper). Куранты1, 152. 1631 г. Трупъ тѣла. А труп тела его [Харитона] вскочи на ноги стоя и нача страшно трястися. Палачи же збивая труп с ног его, но никако не возмогоша с ног збити и главы утолити. Пов.Ив.Гр. и куп., 268. XVII в. ~ XVI в. || О мертвом теле животного. Побиенъ быс<ть> звѣрь и погыбе, и тѣло его дано быс<ть> на жьжение огню (τὸ σῶμα). Сл.Иппол. об антихр., 33. XII в.
6. Мощи. [Патриарх] рече… съ пѣснию сънести мощи ст҃ого и положити ѣ въ усыпальницѣ, идеже лежять многа тѣлеса мч҃къ (τὸ λείψανον). Патерик Син., 158. XI в. И есть теремець надъ гробомъ святаго Савы, учинено красно. Ту же лежат мнози святии отци телесы яко живы: святый Иоаннъ епископъ Исихастъ ту лежить, святый Иоаннъ Дамаскинъ ту лежит и святый Феодоръ Едесский ту лежитъ. Х.Дан.иг.3, 58. XV в. ~ н. XII в. Почи Сумеонъ великыи и Столъпникъ… възпившимь антиохияномъ, испросивъ телесѣ правдн҃аго… Ардавурии… принесе тѣло его въ Антиохию великую, и създаша ему храмъ млт҃веныи великь, и поставиша в немь ковчегъ (τὸ λείψανον). Хрон.И.Малалы, XIV, 16. XVI в. ~ XIII в. Царь… видѣ Варлаама, Иоасафа, имуще уды по образу лежаща и тѣлеса ничтоже пръваго образа измѣнившу, цѣла же истинною и крѣпка съ одеждами (τὰ σώματα). Варлаам и Иоасаф1, 266. XVI в. ~ XI–XII вв. И в том же градѣ видѣхомъ в рацѣ младенець в телеси весь цѣлъ от Ирода избиеныхъ въ ржс҃тво Хс҃во. Сказ.Флор.соб., 87. XVI в. ~ XV в. (1072): И видѣша чюдо преславно, яко телеса святыхъ никакояже язвы имуща, но все цѣло, и лица их свѣтла бѣста, яко аггелу, яко дивитися архиепископу зѣло, и всѣм исполньшимся благоуханиа многа. Моск.лет., 7. XVI в. петръ и Павелъ в Римѣ тѣлесы лежатъ. Прения кор.Вальд., 141. 1645 г. В Московскомъ государьствѣ монастыри великие, первый монастырь Живоначальныя Троицы Сергиевъ, въ немъ почиваетъ великий чудотворецъ преподобный Сергии, яко живъ в тѣлеси, и ученикъ его Никонъ преподобный. Косм.Арс., 13. XVII в. Освященное, (пре)честное, пресвятое (и т. п.) тѣло – о теле, мощах святого. Славою и многомь веселиемь… хваляху прѣст҃ое тѣло блаженыя Матери Ха҃ Ба҃ нашего (τὸ πανάχραντον σῶμα). Мин.праздн. (Ил.), 632. XI–XII вв. Его же [Феодосия] и прч҃естное тѣло съ чст҃ью ни еликоже мощьно издрещи въ островъ принесенъ [так!] бывъ въ Принъкрипъ, едва въ гробъ преданъ [так!] быс<ть> (τὸ πανίερον σῶμα). (Ж.Феод.Студ.) Выг.сб., 406. XII в. Антонии, ископавъ пещеру, живяше не излазя из нея, идеже и донынѣ чьстьное тѣло его лежить. (Ж.Феодос.Нест.) Усп.сб., 86. XII–XIII вв. Сиа убо освященнѣи тѣлеси святою душа много благоухание испущающи и ничтоже весма скръбна показающи, въ ковчега же… въложивь, своему отечьство [так!] принесе (в греч. иначе: τὰ ἱερὰ τῶν ἁγίων ψυχῶν σκηνώματα ‘священные обиталища святых душ’). Варлаам и Иоасаф1, 267. XVI в. ~ XI–XII вв. Понесено же бысть честное тѣло его [князя Александра] к граду Владимерю. Митрополит и весь причет сретоша его в Боголюбове с свещами и с кандилы, певше же над ним песнь многу. Ж.Ал.Нев. (Бег.), 15. XVI в.
7. О Церкви как мистическом теле Христа. И Тъ есть прѣже всѣхъ, и всячьская о Немь състояться, и Тъ есть глава тѣлу црк҃ве, иже есть ис-пьрва, пьрвѣньць из мьртвыхъ, да будеть о всѣхъ Тъ пьрвѣньствуя (τοῦ σώματος τῆς κκλησίας). (Кол. I, 17) Апост.Христ., 205. XII в. [Михаил куропалат] растоящихъ удовъ съвъкупитель потребенъ бываеть, доброе тѣло цркв҃ьное въ едино съвъкупивъ и сщ҃никомъ же и мнихомъ еже древле погубиша отдавъ съвъкупление (τὸ καλὸν σῶμα τῆς κκλησίας). (Ж.Феод.Студ.) Выг.сб., 259. XII в. Црв҃ь есть… собрание людей и тѣло Хр҃стово, имя его, невѣста Хрс҃това, яже призывает люди к покаянию и молитвѣ. Скрижаль, II, 11. 1656 г. Ст҃ии молятъ Гсд҃а о насъ и услышатся, понеже суть Оц҃а Нбс҃наго сн҃ове, Хрст҃вы братия, Дх҃а Ст҃аго храми и уди тогожде съ нами тѣлесе, сограждане и сожителие агг҃ловъ. Сим.Посл.Бес., 175. XVIII в. ~ XVII в. Аще бо тѣло едино вси есмы, бол<ь>шая бываетъ сему тѣлу сладость, егда обще вѣнчается, а не въ части. Там же, 198.
8. Хлеб, употребляемый для приготовления Святых даров (см. Ин. VI, 53–56). Прозвутеры, иерея Хв҃ы, прѣдъстателя таинѣи его тряпезѣ и дробителя тѣлу Его всякою чьстью почьсти. Изб.Св. 1076 г.1, 273. А еже речеть дьяконъ: вънмемъ, попъ: Святая святымъ, въземъ подъиметь тѣло, и люди рекуть: единъ святъ, а попъ тѣломь учинить ҃.г. кресты на дискосѣ, но не на одномь, но по ряду и передъ людьми, и преломить тѣло, и положить на дискосѣ исъ правое рукы. (Вопр. Саввы) РИБ VI, 54. XIV в. ~ 1089 г. Тѣло и кровь (Господа, Христа) – о хлебе и вине, употребляемых в литургии. Таинамъ Бж҃иямъ вѣруи, тѣлу и кръви Его съ страхъмь причяштяяся… невѣрьство же отъмѣтаи, не рьци: како хлѣбъ – тѣло, а вино – кръвь. Изб.Св. 1076 г.1, 243. Кацѣма рукама, приходя, приемлеши ст҃го и животворящаго тѣла и кръве Га҃ нашего Иу҃ Ха҃ (τοῦ παναγίου σώματος)? Патерик Син., 54. XI в. (1318): То от недѣли до недѣли пощаашеся и причащаяся пречистаго тѣла и крове Господня. Моск.лет., 163. XVI в. И онъ же, Симеонъ, называлъ святый служимый хлѣбъ и вино, претворяемыи во служении Духомъ Святымъ въ самое пречистое тѣло Христово и въ Боготочную Его кровь, простымъ хлѣбомъ и виномъ: а что де то за причастие! (Росп.Троф.) Суб.Мат. IV, 289. 1666 г.
9. Кожа. Яригъ съшишя на тѣлѣ моемъ, и мощь же моа на землю угасе (ἐπὶ βύρσης μου). (Иов. XVI, 15) Библ.Генн. 1499 г. || Цвет кожи. Нѣцыи ж<е> искусних видѣша лицѣ святого, яко агг҃ела Бж҃ия, и тѣло плоти его было, аки снѣгъ. Ж.Ио.Уст., 13. XVII в. ~ 1554 г. Да съ своею женою съ татьяною сы Ивановой дочерью… возрастомъ середняя, тѣломъ в лицѣ исчермна бела, очи серы. Новг.каб.кн., 372. 1594 г.
10. Подкожная мякоть в плодах, плотное волокнистое вещество в растениях. Росходятся и роспинаются по древеси нѣкоторые жилки что волна, с которыхъ, коли сростутся и съгустѣют, нѣкиимъ образомъ дѣлается мязга, после, коли она ствердѣетъ, претваряется в тѣло древеси (w cial/o). Назиратель, 223. XVI в. А какъ скоро овощь з дерева спадетъ, тогды уже далеи не ростетъ, ниж<е> сѣмя оное не приемлет корму от овощнаго телеси, но само достается, и уже своею крѣпостию тягнетъ собѣ кормъ из земли (cial/a). Там же, 234. Емли яблока ситон<ь>ева, да вѣрхъ их зрѣзываи, и потомъ выколупаи из них тѣло, а егда тощо будет, тогда влагаи в тѣ яблоки скомонию (flu). Травник Любч., 569. XVII в. ~ 1534 г. <П>ервое… скорлупа, потом же тѣло, а потомъ сокъ (vlech). Там же, 512.
11. Мякоть (мясо) рыбы. Въ пятокъ сырные недѣли въ церкви по тому же пѣние и по вечерни трапеза: рыба лещи свѣжие жареные съ тѣломъ, со зваромъ и съ перцемъ. Столов.обих.Волокол.м., 12. XVI в. Мень рыба рѣчная, вели<чи>ною бываетъ на три пяди, во всемъ подобенъ сому, а тѣло его лучши сомоваго. Леч. III, 67. XVIII в. ~ 1672 г. || То же, что тѣльное (см. тѣльный в знач. 4). Куплено к понахидному столу… на тело .i҃. судоков, дано шесть алт҃нъ четыре ден<ь>ги. Кн.прих.-расх.Соф.дома, 10 об.–11. 1600 г.
12. (Движимое) имущество (зд. о захваченной добыче) (?). Нн҃ѣ же избиете вес<ь> мужескъ полъ въ всем телеси (ἐν πάσῃ τῇ ἀπαρτί=). (Числ. XXXI, 17) Библ.Генн. 1499 г.
13. Отряд, корпус, часть войска. Тѣхъ [мушкетеров] они поставятъ четыреугол<ь>ными тѣлами и потомъ примыкаютъ ихъ к четвероугол<ь>ному ополчению (vierkantich quadraet). Учен.ратн.строения, 162. 1647 г.
◊ Быти въ тѣлѣ – жить, существовать (о земной жизни человека). Тѣмьже варимъ, да же грѣси не варять насъ, да не сами себе въ муку въвьрьжемъ, наше бо житие мало, и судъ коньця не имыи, коньць близь, а страхъ мъногъ, а избавляющааго никъдеже, изидѣмъ убо въ гробы, донъдеже есмъ въ тѣлѣ (ἐν τῷ σώματι). (Сл.Ио.Злат.) Усп.сб., 447. XII–XIII вв. Донележе душа въ тѣлѣ – пока жив. (1146): Онъ же рече: не могу ся лишити брата своего, донележе ми и душа в тѣлѣ. Моск.лет., 38. XVI в. душей да тѣломъ выбити – выгнать, лишив имущества. С тово паместеица меня, холопа твоег<о>, выбил душеи да телом без обыску и б(ез) ссыску. Южн.Чел., 86. 1639 г. Душею да тѣломъ взяти – взять кого-л. на содержание (без всякого имущества). Племянница нш҃а Васса живет и у нас, а… взял ее и брата ее после отца их и матери дшею да тѣлом, а после отца их и матери животов ничего им не остало. Пам.Влад., 283. XVII в. Душою да тѣломъ кормитися – не имея имущества, добывать пропитание. Кормилися во Мценску и в Белев(е) межи двор душою да тѣлом. Южн., 74 1612 г. душею и (да) тѣломъ отпустити – отпустить, лишив имущества и сохранив только жизнь. Он приѣхав <с> службы… мои животы и статки разграбил, а менѣ отпустил душою да телам. Южн., 29. 1593 г. И тунгусы государева ясака не дали, а их переграбили, и самих хотели побить, отпустили де душею и телом. Гр.Сиб.Милл. II, 227. 1613 г. Изыти отъ тѣлесе – умереть. И бысть время изыти ему от тѣлесе. Ж.Ал.Чел.Бож., 487. XII в. Тѣло и душу (тѣлеса и душа) загубити (погубити); тѣломъ и душею погибнути – погубить себя полностью, совершенно. И не убоитеся отъ убивающихъ тѣло, а дш҃я не могущиихъ убити, убоите же ся паче могущааго дш҃у и тѣло погубити въ Геонѣ (τὸ σῶμα). (Мф. Х, 28) Остр.ев., 234. 1057 г. (1071): Глѣбъ же вынемь топоръ ростя и [волхва], и паде мертвъ… Он же погыбе тѣломь и дш҃ею, предавъся дьяволу. Лавр.лет., 181. 1377 г. (1246): И отвѣща ему отець его Иоанъ именем: Мнози… прельстишася славою свѣта сего, идоша сквозѣ огнь, и поклонишася кусту и солнцю, и погубиша душа своя и телеса. Моск.лет., 137. XVI в. (1481): И инии же избѣгоша [турецкого нашествия] котории со имѣнми многыми, и з женами, и з дѣт<ь>ми въ чюжие страны, вкупѣ съ златомъ и душа и тѣлеса своа загубиша. Ник.лет. XII, 202. XVI в.