Темнообразный, прил. 1. Темный или черный. А еже посреди темнообразныа мантиа, или багровидныа, или прочая отъ таковыхъ, на нихже источници бѣлы, яко свѣтъ, еже есть всюду и сюду, иже есть отъ обою страну вмѣсто оного сианиа восприатие, и «плоти твоеа лучя божественыа исхождаху». (О мантии патр.) Сб.Друж., 35. XVI в.
2. Имеющий темный образ (о бесах, дьяволе), почерневший (о том, кто подобен нечистой силе). И-щрѣва твоего, Прѣчст҃ая ст҃а, въсьявъ намъ слн҃це бг҃одѣтельными лучами просвѣти, отгънавъ всю бѣсовьску тьмьнообразьную наготу (σκοτεινομόρφην). Мин.апр., 8 об. XI–XII вв. Образъ еси имѣлъ молниинъ, да почто ся еси створилъ темнообразенъ (σκοτεινόμορφος)? Ж.Андр.Юрод.1, 295. XIV в. ~ XII в. Видѣ посреди монастыря полкъ великъ зѣло нечистыхъ духов и темнообразныхъ бѣсовъ. Ж.Зос.С., 75–75 об. XVI в. Каковъ почернѣлъ в огнѣ томъ, – грѣхи-те в немъ и о немъ горятъ, таковъ ужъ и сталъ темнообразенъ, валяется на земли, нѣтъ силы крохи. Ав.Кн.толк., 573. XVII–XVIII вв. ~ 1677 г. Егда же поидоша оба к привиденному оному граду и, приближившимся им ко вратом града, сретают их юноши темнообразнии, ризами и поясы златыми украшены, поклоняющеся, честь воздающе сыну цареву, паче же рещи – бесу, такожде и Савве поклоняющеся. Сав.Грудцын (Скр.), 242. XVIII в. ~ XVII в. Темнообразная сила – нечистая сила. Бѣсовьскую тьмьнообразьную силу отъгъналъ есть вьсю (σκοτεινόμορφον δύναμιν). Конд. II, 120. XII–XIII вв.
3. Относящийся к тьме как символу дьявола. Буди ж<е> ми помощникъ и заступникъ всегда, от лукавых бѣсовъ и темнообразных сихъ коварствъ избавляа мя. Всевол.ч., 401 об. XVI в.