Темьянъ, м. 1. Благовонная смола для курения, фимиам (ср. греч. ϑυμίαμα). Радуеться днс҃ь въспитавыи тя блг҃оуханьнъ тьмьянъ (τὸ ϑυμίαμα). Мин.дубр.2, 150. XI в. Бльстъкѣ ҃в, ножь, судокь тьмьяна. Гр.берест., № 660, 400. XII в. КД҃. старци падоша прѣдъ агньцемь, имуще кождо гусли и фиалы златы, полны тьмьяна, яже суть ст҃хъ млт҃вы (ϑυμιαμάτων). (Откр. V, 7–8) Апокал., 29. XIII в. И рекошя: се пустихомъ къ вамъ сребро, да купите на сребрѣ всесъжежениа за грѣхъ и тьмианъ, и створите трѣбу (λίβανον). (Вар. I, 10) Библ.генн. 1499 г. И възя ризы своя измьчьтаныа, и одежду, и масло мое, и тьмьанъ мои положи прѣдъ лицемь ихъ (τὸ ϑυμίαμά μου). (Иез. XVI, 18) Там же. И ту [на Кипре] ражаеться темиянъ, ладан: спадает с небесе, и тако взимают на древцих. Суть бо по горамъ тѣмъ древца многа и низка, с травою равна, и на том подаеть [так!] темианъ тъ [Х.дан.иг.2, 55. XVIв. ~ н. XII в.: падает темьян тои] добрый. И емлють его июля мѣсяца и августа. Х.Дан.иг.3, 24. XV в. ~ н. XII в. Иже въ Лювии не жьгуть преже сухаго хврастья, даже не изберуть темьяна (τὸ λάδανον). Пч., 313. XV в. ~ XIII в. Темиянъ есть благоуханен, егда на огни будет. Изм., 72. XVI в. ~ XIV в. О делани<и> темьяну. Кора кедровая истолчи в ступе да просеяти решетом и, как розмочити, поливати кипятком мерным и замесити да поставити в печь. Цветник, 128. XVII в. Въ ладонной мукѣ, которая высѣяна изъ ладону, дѣлалъ темьянъ. Заб.Мат. I, 1103. 1644 г. Темьянъ бѣлый – лучший, чистый ладан, состоящий из частиц белой полупрозрачной смолы дерева Boswellia serrata. Аще ли... дш҃а принесет даръ Гу҃, крупы пшеничнии да будет даръ его, и да възлѣет на ня масло и положит темианъ бѣлыи и донесет к сн҃ом Ааронем жерцем (λίβανον). (Лев. II, 1–2) Библ.Генн. 1499 г. Темьянъ черный – разновидность ладана. И въ томъ градѣ и по земли той по всей... ражаеться темьянъ [вар. XV в.: тимьянъ; вар. XVI в.: томьянъ, томиянъ] черный и гонфитъ [ср. греч. γομφίτης]. И тако ражается темьанъ черный и гофитъ: изъ древа исходитъ, аки мезга, и снимаютъ желѣзомъ острымъ. Имя древу тому зигия [ср. греч. ζυγία ‘клен полевой’]. Х.Дан.иг., 9. 1496 г. ~ н. XII в. На монастырь ж<е> купил тем<ь>яну черново. Кн.расх.Ипат.м., 136. Ок. 1553 г. – Символ Святого Духа. Кадил<ь>ница ес<ть> члч҃ство, а огнь – бжс҃тво, а темиянъ – Дх҃ъ Ст҃ыи [ср. толк. Иоанна Постника: ἡ εὐωδία τοῦ ϑυμιάματος μηνύει τὴν εὐωδίαν τοῦ Πνεύματος ‘благоухание фимиама означает благоухание Духа’]. Корм.Балаш., 299. XVI в.
2. О курении, каждении благовоний при богослужении. (Пост)ави [в своем доме] имъ [церковным служителям] тряп(ез)у и якоже самому Хсу҃ самъ же имъ стани въ служьбѣ. Да у олтаря Бж҃ия молт҃ва ихъ за тя, яко тьмьянъ, къ Бу҃ въсходитъ отъ нихъ [греч. нет]. Изб.Св. 1076 г.1, 198. И все множьство людии бѣ млт҃ву творя вънѣ въ годъ тьмьяна (τῇ ὥρ= τοῦ ϑυμιάματος). (Лк. I, 10) Арханг.ев., 373. 1092 г. Яко чиститель бывъ, Бу҃ престоя (и) къ тому… приступая, не чюжею кръвию, нъ своею, паче и рукою мч҃нчею блг҃оухания тьмьянъ принеслъ еси, не бѣсовьскыи(мъ) льстьмъ, Хв҃и же Спс҃у и вл҃дцѣ присно цр҃ю(ю)штууму (ϑυμίαμα). Мин.ноябрь, 384. 1097 г. (1091): И взяша моще Феодосьевы с тѣмьяномъ и съ свѣщами и принесше положиша и в црк҃ви своеи ему в притворѣ на деснѣи странѣ. Лавр.лет., 211. 1377 г. На всякомъ мѣстѣ темианъ приносится имени моему и жертва чст҃а (ϑυμίαμα). Козма Инд.2, 180. 1495 г. ~ XII–XIII вв. Да влещи игумен в келию, да почал келию кадит<и> темьяном, да старца того почал кадити. И он от темьана закрывается, а крестом знаменается. Ж.Мих.Клоп.1, 90. XVII в. ~ 1479 г. Дати на темьянъ – об одном из видов приношений в церковь, монастырь. А что моа [митрополита Филиппа] митропольскаа дань, и то есмь дал Пречистой Богородици в свой монастырь в Сновидцкой на темьян. А.феод.землевл. I, 171. 1464 г. И в грамоте написано, что перевоз на реке на Костроме дан на темьян в Еупатьев монастырь. Д.опричн., 440. 1565 г. Да Борковского жъ села церковная дер<евня> Залука, а въ ней 2 дв<ора>… а оброкъ съ неѣ платятъ попу къ церкви на темьянъ. Кн.п.Моск. II, 317. 1540 г. Изъ Нижегородскихъ четвертныхъ доходовъ даютъ на годъ на ладанъ и на темьянъ пять рублевъ, да на свечи – три пуда воску. Кн.п.Нижегор., 19. 1622 г. Приносити темьянъ – совершать каждение, воскурение фимиама; перен. восхвалять. Ото въстокъ же и западъ имя мое славимо есть въ странах и на всякомъ мѣстѣ темианъ имени моему приносится. Сл.Илар.2, 88. XV в. ~ XI в. Стригольник... повелеваеть... от причащения удалятися... уподобляяся оному Корею, и Дафану, и Авирону, иже воставиша народ на Моисея и на Арона, глаголюще: егда едини суть, Моисей и Аарон, освящении приносити Богу темьян? (Поуч.еп.Стеф.) Ист.ересей, 238. XVI в.
3. Кадильница, курильница для благовоний (фимиама). И повелить [антихрист] вьсьде тьмьаны класти, да не можеть никътоже от ст҃ыхъ ни продати, ни купити ничесоже, аще преже не пожьреть (πυρεῖα). Сл.Иппол. об антихр., 76. XII в. И то рекъ, призва и повѣдавшаго болѣзнь Иоанна прозвитера и обѣдовати с братиею. По востани<и> же тѣхъ приде блж҃еныи в весь. Изидоша же вси на сретение тог<о> съ свѣщами и темьяномь (μετὰ... ϑυμιατηρίων). (Ж.Феод.Сик.) ВМЧ, Апр. 22–30, 721–722. XVI в. – Ср. темьянецъ, тимианъ, фемьянъ, фимиамъ, фимианъ, фимиянъ, фимьянъ.