ТЛѢННЫЙ, прил. 1. Тленный, бренный, преходящий (о предметах и явлениях). (Бл)юди, еда по земьному помышляя прѣзриши (у)богааго, тьлѣньною одеждею съ тобою не равъно одѣна. Изб.Св. 1076 г.1, 242. Рая ради, юже [вм.: иже – ὅν] погубихомъ, ризы тьлѣньны дьньсь да не помилуемъ, змия ради дрѣвле въ тьлетворьца обълкъшеся, съвлѣцѣмъся нынѣ за вьсѣхъ въскрѣшение (φϑαρτόν). Стихирарь1, 125. XII в. Опочивение от трудовъ приат [Стефан Пермский] и от подвигъ, отставивъ тлѣнное се житие и маловременное. (Ж.Стеф.Перм.Епиф.) ВМЧ, Апр. 22–30, 1080. XVІ в. Всѣмъ сие дѣло есть нужно, ибо за тлѣнное житие главы своя полагаемъ. Чел.Савв., 77. 1682 г. И много милостыню сотвори нищим и сорокоустие по монастырем и по многим церквам разда, не зряше бо на раздаяние тленнаго имения, но смотряше на собрание правды. Пов.Ульян.Осор., 301. XVІІ в. В началѣ вѣка сего тлѣннаго… ҃нбо и землю сотворил Бг҃ъ. Горе Зл., 27. XVІІІ в. ~ XVІІ в. – В знач. сущ. Тлѣнное, с. То, что подвержено тлению; все бренное, земное. Апл҃а премудраго Паула словесъ послуша [первомученица Фекла], и остави тьлѣньнаго, и уневѣстися Хв҃и (φϑαρτόν). Мин.сент., 0187. Ок. 1095 г. Ты ми мрьтвьное и тьлѣньно бесъмрьтьно и бе-съмрьти [ἄφϑαρτον ‘нетленно’], Спс҃е, показа, въ двч҃и прс҃тѣмь поживъ чрѣвѣ (τὸ… φϑαρτόν). Мин.Пут.3, 43. XI в. Тако и вься проречения бо҃дъхновеныихъ кънигъ въ съмотрения владычьняаго ризу сънидошася, юже приятъ отъ святыя славьныя Бц҃я и приснодв҃ы Мария, тьлѣньно убо за подобьнострастие наше сътворивъ же нетьлѣньну [вм.: нетьлѣньно], да ны, тьлею дрьжимыя, свободивъ, прѣведеть въ нетьлѣние (φϑαρτόν). Панд.Ант.1, 5. XI в. Ельма же Слово Бжи҃е, бес плъти сы, облечеся въ ст҃ую плъть от ст҃ыя Дв҃ы, акы зять, ризу себе истъкавъ еже на кр҃стѣ мукою, да росътворивъ съмьртьное наше тѣло своею силою, съмѣсивъ же тьлѣньное съ нетьлѣньныимь… спс҃еть погыбнущааго чл҃вка (μίξας τὸ φϑαρτὸν τῷ ἀφϑάρτῳ). Сл.Иппол. об антихр., 10. XІІ в. Тьлѣньная оставивъша вься [мученики Сергий и Вакх] възяста крьстъ на рамо, послѣдоваста Христу (τὰ… φϑαρτά). Стихирарь1, 30. XІІ в. Мало дажь и приими велико, дажь мьрьтво и приими бесъмьрьтьство, тьлѣньная дажь и възьми нетьлѣньная (φϑαρτά). (Сл.Ио.Злат.) Усп.сб., 308. XII–XIII вв. Съвлѣче же ся убо каганъ нашь [кн. Владимир] и съ ризами ветъхааго члк҃а съложи тлѣннаа, отрясе прахъ невѣриа и вълѣзе въ ст҃ую купѣль. Сл.Илар.2, 92. XV в. ~ XI в. Разсуди церкви и душеполезная и вечная избери, а тленная и мимотекущая мира сего ни во чтоже, царю, полагай. Пис.мт.Макария, 470. XVІ в. Всѣх тлѣнных мира сего весма не възлюби [Павел]. Ж.Павла Обн.1, 74. XVІ в. Подобаетъ убо сил<ь>ному немощнаго носити и учити его, да смертное будетъ безсмертно и тлѣнное будетъ нетлѣнно, да побѣждена будетъ смерть животомъ. АИ ІV, 172. 1652 г.
2. Недолговечный; смертный (о людях). Обнови тьлѣньна мя рожи(и)ся ис тебе паче рода избавитель (φϑαρέντα). Мин.ноябрь, 338. 1097 г. Кто можеть чл҃къ, естьство имы тьлѣньно, братися (ϑνητήν)? Патерик Син., 121. XІ в. Нѣсть бо възможьно въ тѣлѣ тьлѣньнѣ и врѣменьнѣ неувядающая оны вѣньця прияти (φϑαρτῷ). Златостр., 119. XІІ в. Сего же ради человѣколюбнѣ Христосъ, божественымъ смотрѣньемъ преклон<ь>ся и естество наше обновивъ, и тако по страсти его еже о насъ и по воскресеньи тлѣнное естество наше ко обожению возведе. (Посл.мт.Фотия) ДАИ І, 315. XV в. ~ 1410–1431 гг. От съставлениа сего тлѣннаго на будущее приходим, сирѣч въ нбс҃ное мѣсто (ἐπικήρου). Козма Инд.2, 218. 1495 г. ~ XII–XIII вв. Подобаетъ ему итти со страхомъ, не угождая тлѣнному и смертному человѣку. Арс.Сух.Проскинитарий, 268. 1653 г.
3. Губительный. Чл҃вкоубииця дьяволъ, единою Бу҃ Вседержителю противлься и поболѣвъ, въверже недугъ отступления, не терпя зрѣти насъ от тлѣньнаго падения въставшихъ. Мерило пр., 8. XІV в. – Ср. тельный.