ТОЛКЪ, м. 1. Переводчик (устный и письменный). Оц҃ь Пуминъ не умѣяше гречьскы, ни толка [вар. XII–XIII вв.: глагольника] же бяше (ἑρμηνεύς). Патерик Скит., 3864. XIV в. Здѣсе мнѣ билъ целомъ новгородечь нашъ Олександръ Труфановъ сынъ, а жалуется на вашу братью на Инчу Зашемьбаку и на его брата на Ортѣмью на местерева толка. Гр.Новг. и Псков., 95. 1418–1420 гг. Сии же братья Иосифа не вѣдяху, яко Иосифъ разумѣет, толка бо не бяше межи ими (в греч. иначе: ὁ γὰρ ἑρμηνευτὴς ἀνὰ μέσον αὐτῶν ἦν ‘ибо среди них находился переводчик’). (Быт. XLІІ, 23) Библ.Генн. 1499 г. Но аще седмьдесят толковъ чиста и яко от тѣх въ гречьском обрачена ес<ть> повелѣниа пребывают, выше мѣры мои, Кромате, епсп҃ком [так!] прест҃ѣиши и преучител<ь>нѣиши, без стояниа водиши, яко евреискыя тебѣ книгы латыньское гл҃ание претолковалъ бы (interpretum). (Предисл.Иер. к 1 Пар.) Там же, 234. Сему же [свитку] ввержену в воду Мануиломъ, срацинскымъ тлъкомъ, сущая в немъ грамоты явишас<я>, тако гл҃юще: «не убоитеся от чръмнаго кокота Дукса» (παρὰ… τοῦ… ἑρμηνέως). Хрон.Г.Амарт., 544. XV в. ~ XІ в. Рече же Иоан к раслабленому: колико лѣтъ есть, отнелѣже ти се бысть? Отвѣщавь онъ толком рече: 50 лѣтъ (δι᾽ ἑρμηνέως). (Ж.Ио.Злат.) ВМЧ, Ноябрь 13–15, 1076. XVІ в. ~ XV в. (1463): Того же лѣта по тои руке присла князь мѣстерь ризскыи своих послов, честны людии, Иоана князча [так!] сивалдаиского, и толка [в изд.: итолка] своего Инърика, и инѣх немець добрых во Псков бити челом воеводѣ князя великого князю Федору Юрьевичю. Псков.лет. ІІ, 155. XVІ в.
2. Истолкование, объяснение чего-л. Сима двѣма главама нѣсть толку, понеже си паче сказанѣ еста недоумѣемыхъ, иже въ Писании глт҃ь (ἑρμηνεία). (Вас.Вел. 16, толк.) Ряз.корм., 178. 1284 г. А се другыи тълкъ Иполитов: что есть мудрость създавъшия себѣ домъ? Изб. XIII в., 23. А се отъ Псалтърѣ с тълкъмь Афанасиевъмь. Там же, 64 об. От Лук<и> еу<ан>г<ели>я на полех писано толкы толкомь. Сб.Кир.-Б.м., 30. XV в. И въ толку того Евангелия [от Иоанна] написано сице: достовѣренъ есть свидѣтель, Духъ бо есть истинный, яко убо истинный Духъ свидѣтельствуетъ истину. (Чел.Ник.Пустосв.) Суб.Мат. ІV, 125. 1658–1660 гг. Богословъ же Крещение погребениемъ и погружение грѣхомъ въ водѣ сказуя, и зри слова .аі҃-го .ма҃. стихъ съ толкомъ о страсти и погребении Владыки Христа и о тѣхъ, яже во святомъ Крещении обѣщеваемся, и о соединении божественнаго тѣла. Наседка.Спис., 340. 1644 г. А синяя краска называютъ индыкъ, а по руски крутикъ; а бѣлая что за краска, и какъ ее название, тому толку дать не умѣлъ, а знатцовъ на нее въ Иркуцкомъ нѣтъ. ДАИ X, 326. 1685 г. Сия видевши, лисица от сторонѣ стоящи, яко хитрая, все знает и вся гадания отгадание их и без толку разумѣ и, пришедши к волку, гл҃ет: здравствуй. Сл.Евф., 19. XVІІ в. || Рассуждение. К сему толку псл҃трькому [так!]. Се истина есть, что приимают от Бг҃а вѣрнии члц҃и, чтущии пслт҃рь толкновныи [вм.: толковный] с вѣрою. (Псалт.толк.) Рум., 469. 1564 г. Сия сивилля 9 родов человеческих, ихже сивилля Ерифреа и Кумеа иначе толковаша. Она сицевый толк сложи, яко 9 родов человеческих на 9 руд земных отнесе, сиречь 1 род златный, 2 род сребряный, 3 род медный, 4 род оловянный, 5 род железный и прочих по числом руд. Спафарий. О сивиллах1, 69. 1672 г.
3. Смысл, значение. А в обедню выдут съ евангильям<и> и станутъ против царьских дверей, а поют голомя не малое; а што поют, и мы тому толку не пророзумели. Посольство Елчина, 339. 1640 г. – Толкомъ, в знач. нареч. Внятно, членораздельно. Вшед же к ней [царице] воевода с вел<ь>можами казанскими в полату, одеян во златую одежу, и ста пред нею и, снемша златый венец з главы своея, и рече ей слово тихо и честно, толком: «Поимана еси, вол<ь>ная царица Казанская…». Каз.ист., 97. XVI в. – Ср. толковинъ.