ТОЧИЮ1, нареч. 1. Только, лишь; исключительно, единственно. Прѣминуюштая убо мысль вѣры трѣбують тъчью, аште бо хощемъ прѣпирати помыслы, како Бъ҃ приде въ утробу Дв҃ичу и Чл҃къ бысть, а не да вѣрѣ вешть поручимъ, то посмѣються, иже помыслы пытають выше мысльныихъ (πίστεως δεῖται μόνης). Изб.Св. 1073 г.2, 229. Хлѣбы… не достояаше ѣсти, нъ тъчию жьрьцемъ (εἰ μὴ μόνους τοὺς ἱερεῖς). (Лк. VI, 4) Мст.ев., 171. Ок. 1117 г. Лъжии прорк҃ъ… Мамедъ… учааше обрѣзатися и единому тъчию покланятися бу҃ (μόνον). (Епиф.Кипр. О ерес.) Ефр.корм., 701. XII в. Единъ Бъ҃ тъчью на ҃нбсхъ (ε=ς ϑεὸς... μόνον). (Муч.Христофора) Усп.сб., 182. XII–XIII вв. Да некли немощь дш҃а, точью своею печалью ижьжена, чистѣиши къ обрѣтению будеть (ipso suo moerore)? Гр.Вел. I, 618. XIII в. [Иные] вѣру именемь тъчью дьржать (nomine tenus). Там же, II, 744. Ти, иже мьньшая проповѣдають, анг҃ли нарицаються, а иже великая проповѣдають, архнг҃ли наричються, сде бо еже къ Марии Дѣвѣ не тъчью буди англ҃ъ, нъ Гаврилъ арханг҃лъ посланъ быс<ть> (non quilibet angelus). Там же, 1018. (912): Сн҃ъ подобенъ сущенъ [вар. XV в.: подобносущенъ] (и събезначальнъ) Оц҃ю, роженьемь точью разньствуя. Лавр.лет., 112. 1377 г. Не обрѣтохомъ Исуса, развѣ Иосифа, того бо обрѣтохомъ точью в своем градѣ Аримафеи (sed invenimus Ioseph in civitate sua Arimathia). Ев.Ник., 44. XIV в. От сего бо дн҃е до пасхы чс҃тьныхъ радостии ·҃· нд҃ель ес<ть>, в них еже ес<ть> ·҃м· днии и два, от нихъ ж<е> егда ·҃· дн҃ь гд҃ьскых отложимъ, не вяще постьных, нъ тъчью ·л҃· дн҃ъ остаеть (non plus… quam ‘не больше, чем’). Гр.Вел. (Увар.), 50 об. XIV–XV вв. Луче ес<ть> въ утлѣи лодьи ѣздити, нежели злѣ женѣ таины повѣдати, она бо точию тѣло потопить, а си всю жизнь погубить. Ис. и Варн., 11. XIV–XV вв. По црс҃твѣ Лунгеовѣ црс҃твова Триопотиа, иже црс҃твова въ Аргириистѣи странѣ лѣтъ пять точию (в греч. только: ἐβασίλευσε... ἔτη ε ‘царствовал пять лет’). Хрон.И.Малалы, IV, 353. XV в. ~ XIII в. Обычаи прививания… бол<ь>ши служит… дереву… мощно и не обрѣзывати верху оные лѣторасли точию привязати нитию (tilko). Назиратель, 406. XVI в. Вопрос: всякий ли въ коейждо вѣре крестивыйся сыномъ Божиимъ есть? Отвѣтъ: не всякъ, точию православный. Посольство Елчина, 288. 1640 г. И по совѣту того игумена острижеся [Отрепьев] во иноческий образъ, и наречеся имя ему Григорий; въ то же время бѣста ему точию лѣтъ 14. Пов.Бор.Год., 154. XVII в. Не точию… но (и) – не только… но и. Не… довълѣе на съдравие намъ стрѣлу извлѣшти изъ язвы тъчью, нъ и къ струпу приложити былие (μόνον... ἀλλὰ καί). Изб.Св. 1073 г.2, 273. Не довълеть бо тъчью глаголомъ намъ сп҃сеномъ быти, нъ дѣлы добрыми (в греч. иначе: οὐ γὰρ ἀρκεῖ διὰ τῶν ῥημάτων ‘не достаточно словами…’). Златостр.3 (Г.), 317. XII в. О чистота, не точию... о дѣвыхъ обрѣтаема, нъ и въ кающихъся стяжима (οὐ μόνον... ἀλλὰ καί)! Ефр.Сир. II, 44. 1269–1289 гг. Иде питие и не до вечера тъчию, но и до полунощи и до куръ. Сб.Тр.1, 20. XII–XIII вв. (945): Аще ли ключится украсти русину от грекъ что, или грьчину от руси, достоино есть да възворотити (е) не точью едино, но и цѣну его. Лавр.лет., 50. 1377 г. Смысленаго умъ есть акы море, иже не точью рѣкы уставляеть въ собѣ, но и лужѣ. Ис. и Варн., 14. XIV–XV вв. Не точью гражане едини приходяху, но съ женами и съ дѣтьми, но и отъ князь и отъ вельможь. Ж.Авр.Смол., 18. XVI в. ~ XIII в. (1202): Тоѣ же зимы князь велики киевский Рюрикъ… совокупився со Олговичи и половецкихъ князей въ помощь взя… пришедъ съ многими силами, взяша… градъ Киевъ, и сотворися зло велико… не точию [вар. XVII в.: не токмо] едино Подолие взяша и Гору и пожгоша… но и пресвященную митрополию, и Святую Софию. Ник.лет. X, 35. XVI в. Сии бо бѣ князь [Довмонт] не точию храбръствомъ показанъ от Бога, но боголюбець показася, в мирѣ привѣтливъ. (Ж.Довмонт.) Псков.лет. I, 4. XVII в. Его же [старшего брата] не точию соучившиися, но и вси граждане гнушахуся. Вел.Зерц.3, 189. XVII в. Но развѣ точию. Таковъ сыи стр<а>стны<и> азъ, пленицами многыми грѣховъ моих стягнут, таковымъ преславным вещемь нелѣпо бѣ мнѣ коснутис<я>, но развѣ точию безакониа моа възвѣщевати и пещис<я> о грѣсѣхь моих. Ж.Серг.Р.Епиф.2, 145. XVI в. ~ 1418 г. || При сказ. с отриц. Кроме (как). Противьникы своя ничтоже ино, тъчью помощьникы творяше (quam). Гр.Вел. II, 1094. XIII в. Неже убо инако избавителя нашего удобе быти можемъ, нъ еже тъчью прилѣпляющеся Бз҃ѣ и пекущеся о друзѣ (nisi). Там же, 1310. Азъ хранителя моего цс҃ртвиа бодра, умна и вѣрна ни единого под рукою моею, тъчию Романа обрѣт, сему же мое хранение съ бг҃омъ вѣрствовах и въ отца мѣсто имѣти судих (οὐδένα... ἢ ́ωμανόν ‘никого, кроме Романа’). Хрон.Г.Амарт., 551. XV в. ~ XI в. Свое обѣщание положихъ вамъ съ радостию, яко нигдѣ индѣ… пострищися, точию во пречестнѣй сей обители. АИ I, 373. 1578 г.
2. Разве что. Небрежениемъ ни книгъ имѣемъ, ни готовых почитаемъ, точию порты различныя збираемъ. Изм., 75 об. XVI в. ~ XIV в. И пришедше, гл҃аша цр҃ю [разведчики]: ни единаго же видѣхомь, точию глас слышахом. (Муч.Матф.) ВМЧ, Ноябрь 16–22, 2069. XVI в. Аще ли кто и покусится что взяти отъ церкви… таковый ничему подобенъ есть, точию священна вставил пробел крадущему. Стоглав, 123. XVII в. ~ 1551 г.
3. В сост. риторического вопроса. Почто... точию – почему... если не потому (только). Почто убо преже учеником на земли данъ бысть, потомьже се ҃нбсе посланъ быс<ть>, тъчию як<о> двѣ еста заповѣди любъве (nisi)? Гр.Вел. (Увар.), 92. XIV–XV вв. Что... нъ точию – что (иное)... кроме (как); что... если не. Се что добро или что красьно, нъ тъчью еже жити, якоже пишеть… въ мѣстѣ свѣтозарьнѣ, въ села ҃нбсная, въ славѣ неувядающии (ἀλλ᾽ ἢ μόνον τὸ οἱκίζεσϑαι; ср. Пс. СXXXII, 1)? Мин.ноябрь, 277. 1097 г. И что тръстию, нъ точью плъскыи юмъ, назнаменуеться, иже тъгда же, егда хвалениемь или гаждениемь косновенъ будет, на страну етеру прѣклониться (nisi)? Гр.Вел. (Увар.), 16 об. XIV–XV вв. Что же достоимъ разумѣти ризу брачьную, тъчью любъвь (nisi)? Там же II, 1238. XIII в. Что… речемъ, тъчью едино, еже есть намъ истиньное прибѣжище, твьрдо упование, яко едино съ Хсм҃ь есмъ въкупѣ (nisi)? Там же, 1308.