ТРАПЕЗА, ТРЕПЕЗА, ТРЯПЕЗА, ж. (ср. греч. τράπεζα). 1. Стол. И пьси ѣдять отъ крупиць, падающиихъ отъ трапезы [Арханг.ев., 183. 1092 г.: тряпезы] гоподии своихъ (ἀπὸ τῆς τραπέζης). (Мф. XV, 27) Остр.ев., 88. 1057 г. И рече Адониивезекъ: седмь десятъ бѣ цр҃ь, имьже ручьнии краи и ножьнии отъсѣчени быша, събираюштеи подъ тряпезою моею крупы, да якоже убо створихъ, такоже ми отъда Бъ҃ (Суд. I, 7: τὰ ὑποκάτω τῆς τραπέζης μου). Изб.Св. 1073 г.2, 399. Бѣ же [Козьма] несъбирливъ: въ вьсемь бо дому его иного не бѣ видѣти, тъчию книгы, и прѣстолъ, и одръ, и трапезу (τράπεζαν). Патерик Син., 273. XI в. Узьрѣ [царская дочь] въсточьныими двьрьми въходящь голубь, имущь въ устѣхъ сучьць маслиньнъ и, положь на тряпезѣ и, изиде, и по голуби въниде орьлъ, нося вѣньць, и, положь на тряпезѣ, изиде (ἐπὶ τῆς τραπέζης). (Муч.Ирины) Усп.сб., 137. XII–XIII вв. Епифан же, възведъ пр҃пдбнаго, поведе и в ложьницю свою. Обрѣтоша же тряпезу, весела быста о дарованьи Бии҃ (τράπεζαν). Ж.Андр.Юрод.1, 234. XIV в. ~ XII в. И сѣдяаше на одрѣ постьланѣ, и трапеза украшена прѣдъ нею [Оголивой; образно об Иудее] (τράπεζα). (Иез. XXIII, 41) Библ.Генн. 1499 г. Александръ исхити мечь у отца своего Филипа и вся възлежащая [на пиру] уязви, ови бо от нихъ под трапезами крыяхутся, и друзии же под ложа подбѣгоша, ово въ темных мѣстех крыяхуся (в греч. иначе: οἱ δὲ ταῖς τραπέζαις ὡς ὅπλοις ἐχρήσαντο ‘другие использовали столы в качестве оружия’). Александрия, 23. XVI в. ~ XII в. И держа [Мамотяк в.кн. Василия Васильевича] у себе 14 месяц, не в темнице, но проста бе посаждаху его с собою ясти, за единою трапезою си, и не скверниша его поганым своим ядением и питием, и кормляше его чистым брашном руским. Каз.ист., 54. XVI в. И старець рече Феодосию: зови их [трех человек, появившихся у церкви] хлеба ясти, занеже издалеча пришли тыи людие. И игумен их звал. Да сели за трапезою, да не ядять. Воспроси их старец: о чем, детки, не ядите? Ж.Мих.Клоп.1, 90. XVI–XVII вв. Ты же, Амане, да во утрее готов будеши и со мною [Артаксерксом] за трапезу царицы сядеши. Артакс.действо, 243. 1672 г. – Образно. [Об ап. Андрее] Удицею словесъ твоихъ из глубины безбожья земльныя възвелъ еси, и словесьныи оброкъ къ Хв҃ѣ трапезѣ принеслъ еси вѣрою. Мин.ноябрь, 502. 1097 г. || Особый стол в константинопольском храме св. Софии, на который в Великий Четверг выставлялись реликвии Страстей. Поклонихомся образу Господню... и целовахомъ трапезу, на нейже покладають Святыа Страсти Христовы. Х.Игн.См., 7. XVI в. ~ 1405 г. || перен. О Богородице как о столе с хлебами предложения. Свѣтильникъ всесвѣтьлыи, бж҃ствьная трапезо, Бж҃ие селение, кивотъ, жьзлъ, прозябъше цвѣта въ мирѣ Ха҃ Ты явися, Мт҃и Дв҃о (ἡ ϑεία τράπεζα). Мин.окт., 80. 1096 г. Радуися, тряпезо, носящи обилие оцѣщения (τράπεζα)! Устав Тип.1, 143. XI–XII вв. Прими, Захарие, сѣнь нескверную… прорцы о Сей пророкъ… трапезу Божественнаго хлѣба, вино веселия… Приснодѣву отроковицу. (Чел.Ник.) Суб.Мат. IV, 42. 1665 г.
2. Престол в алтаре – стол, на котором совершается таинство Евхаристии. Прозвутеры иерея Хв҃ы прѣдъстателя таинѣи Его тряпезѣ и дробителя тѣлу Его всякою чьстью почьсти. Изб.Св. 1076 г.1, 273. Приде же пущенъи въ црк҃вь [муч. Елевферия] и, ставъ предъ олтарьмь, зьря къ трапезѣ... и рече къ мчк҃у (в греч. иначе: σταϑεὶς ἔμπροσϑεν τοῦ ϑυσιαστηρίου προσέχων εἰς τὴν κόγχην ‘став напротив алтаря, глядя на конху’). Патерик Син., 238. XI в. (1204): Заутра же, слн҃чю въсходящю, вънидоша [фряги] въ ст҃ую Софию… и тряпезу чюдьную одьраша, драгыи камень и велии жьньчюгъ. Новг.харат.лет., 145. XIII в. Поимъ [архиепископ] бл҃жнго Саву и оны черньцѣ, иде с ними къ лаврѣ, имыи съ собою мѣненаго Кюрика, кр҃стьнаго ключаря, и бо҃зданую црк҃вь ост҃ивъ, ст҃ую тряпезу въ олтари ономь постави и многы мощѣ стх҃ъ мч҃нкъ подъ олтаремь положи (ϑυσιαστήριον ἡγιασμένων). Ж.Сав.Осв., 97. XIII в. Что се есть реч<е>ное: снв҃е твои, яко новорасли маслиннии около тряпезы твоея [ср. Пс. CXXVII, 4]? Ст҃ыи реч<е>: възри, възлюблене мои, къ ст҃ымъ олтаремъ в годину ст҃ыя литургия и вижь около тряпезы сн҃ы Би҃я стояща съ свѣщами, яко новорасли маслении въ виноградѣ (κύκλῳ τῆς τραπέζης... κύκλῳ τῆς τραπέζης). Ж.Андр.Юрод.1, 380. XIV в. ~ XII в. Се же реку, да бы есте вошли въ ст҃ню Гсн҃ю и Хс҃а свершенаго мира и свершеныхъ свершеное свершеньство на таинѣи тряпезѣ узрите и обилиемь славы Его свою скудость премѣните, прибыточьствуя утѣхою радости. Мерило Пр., 12. XIV в. Ст҃ую ж<е> трапезу в великыи четвергъ [следует] помывати первое укропомъ. (Запов.исп.) Правила, 123. XVI в. Страшная трапеза, лежащая посредѣ олтаря, знаменуетъ гробъ Хрстовъ. Скрижаль, 26. 1656 г.
3. Жертвенник. [О муч. Созонте] Жьрьтися любъве ради Бж҃ия изволилъ еси, непорочьну жьрътву [вм.: непорочьна жьрътва – ἄμωμον ϑύμα] якоже того трапезѣ принесеся (τῇ αὐτοῦ τραπέζῃ). Мин.сент, 068. Ок. 1095 г. – Жертвенник, помещение в христианском храме. Что знаменует трапеза? Трапеза знаменуетъ мѣсто погребения, в немже мѣстѣ погребеся Хр҃стосъ, и в той убо трапезѣ лежит истинный и нбс҃ный хлѣбъ – тайная жертва. Скрижаль, 25. 1656 г. – Стол в жертвеннике христианского храма. Поставль ст҃юю [так!] чяшю на Би҃и тряпезѣ... гл҃еть [священник]: яко трье суть съвѣдѣтѣльсвующи [вар. XIII в.: съвѣдѣтельствующеи]: дх҃ъ, и вода, и кръвь, и трие едино суть (ἐν τῇ ϑεί= τραπέζῃ). Толк.лит.Германа1, 244. XI–XII в. А попови идуче въ олтарь на выходъ, то въ козмитъ цѣловати: то бо есть колѣно Христово, а вълѣзъ в олтарь, тряпезу цѣлуеть: ту суть персе Христовы, а глава – онъ столъ, тамо покланявся цѣлуеть, иже то къ Еуангелью. (Вопр.Сав.) РИБ VI, 55. 1130–1156 гг. На святой трапезѣ лежатъ разныя краснѣйшыя сосуды, евангелиа сребренозлатая, и мануалиа со свѣщами, въ десной странѣ трапезы сосудохранило, въ лѣвой проскомидисъ великая. Проскинитарий Арс.К., 22. 1686 г. – О жертвеннике языческого храма. Ст҃ая Мамелфа бѣ от пьрсъ жрица тряпезы Артемиды, имущи сестру кр҃стьяну (в греч. иначе: ἱέρεια δὲ τοῦ ναοῦ Ἀρτεμίδος). Пролог (Срз.), 58 об. XV в. В Римѣ трус великъ быс<ть>, и в Неронову трапезу гром удари (κατᾶ τῆς Νέρωνος τραπέζης). Хрон.Г.Синк., 146. XV в.
4. Принятие пищи. Сѣдя на тряпезѣ, молися и, принося хлѣбъ къ устомъ, давъшюму хвалу въсылаи (ἐπὶ τραπέζης). Изб.Св. 1076 г.1, 682. По отъпущении же обѣдьняя идуть [молящиеся] на трапезу и едять сыръ, и яица, и рыбы. Устав Тип.1, 27. XI–XII вв. Таче по сихъ пришедъшемъ имъ [Варлааму с отцом] въ домъ, повелѣ оц҃ь его сѣсти съ нимь на трѣпезѣ... по от<ъ>ядении же отъпусти [отец] и въ своя храмы. (Ж.Феодос.Нест.) Усп.сб., 84. XII–XII вв. От Пасхы до Всѣхъ Ст҃ыхъ на трапезѣ двое брашно ямы, съ масломь зелье, и сочиво, и сыръ, и рыбу, егда имамъ (εἰς τὴν τράπεζαν). Никон.Панд., 197. XIV в. Бѣша бо чл҃цы и скотове его [Феодора] напаствуеми от нечс҃тых дх҃ов, и внегда обѣдовати и вечеряти живущим, камению метание на трапезѣ их бываше, страх же и великъ труд подающее (λιϑοβολίαι ἐν ταῖς τραπέζαις αὐτῶν). (Ж.Феод.Сик.) ВМЧ, Апр. 22–30, 780. XVI в. В суботу убо в начале четвертаго ч(а)са должно есть звонити и начинати, яко да станет трапеза в начале пятаг(о) ч(а)са. Стоглав1, 269. XVI в. ~ 1551 г. Куплено рыбы на трапезу на 6 алт҃нъ. Кн.Ивер.м. II, 63. 1668–1669 гг. || Пиршество. Ионафа же, хотя гонозити Давыфа отъ Саулова убииства, рече бо, того ради не приде [Давид] на тряпезу цр҃у по обычаю [ср. 1 Цар. XX, 28] (ἐπὶ τὴν τράπεζαν). Изб.Св. 1073 г.2, 564. Възвеселилъ ли ся еси на тряпезѣ, обесели и скърбяштааго. Изб.Св. 1076 г.1, 195 [то же – (Сл. Иоанна о милостыне) ВМЧ, Апр. 22–30, 1115. XVI в.: на трапезѣ]. (1484): Створи въ Вавилонѣ онъ горьдыи Дарии царь мидянинъ при пророцѣ Даниилѣ, иже вземь от святилища съсуды священныа иерусалимскыя, плененыа Новходоносором, и начя на трепезѣ своеи на священных съсудѣх ясти. Псков.лет. II, 63. XV в. И на свою царьскую трапезу всех призываше [царь Иван Васильевич] и с велием усердием веселящеся и царскими брашны питаше вся и весело праздноваше день той. Пов. о соверш.Никит.ц., XVII в. ~ 1564 г. Уреченный единъ день изобравъ, архимандритомъ и игуменомъ зъ братиею... игумениемъ с сестрами... въ молитвѣ и въ постѣ пребывати и брашенъ, и пития на трапезѣ не поставляти, и в келии не токмо здравымъ, но и бол<ь>нымъ не давати. АХУ II, 448, 449. 1678 г. – О небесной трапезе. Ис҃ же рече имъ [апостолам]… азъ завѣща(ю) вамъ, яко же завѣща мнѣ Оц҃ь мои цр҃ство, и сядете на двою на десяте престолу, да ясте и пиете на трьпѣзѣ моеи, въ црс҃твѣ моемь (ἐπὶ τῆς τραπέζης). (Лк. XXII, 30) Арханг.ев., 223. 1092 г.
5. Еда, пища; угощение. Не покоривъшюся единому [из клириков], ни послушавъшю зъвания, тъгда же мълчание сътвори патриархъ, другоици же къ нему [далее в греч.: αὐτὸς ἀπήρχετο ‘сам (патриарх) отправился’], моля ити и обьще насытитися трапезы (κοινῆς ἀπολαῦσαι τραπέζης). Патерик Син., 76. XI в. Тряпеза въ них [ангелов]… чс҃та есть и премудролюбленьемь исполнениемь [вар. XVI–XVII вв.: исполнена]: не кровотеченье въ них, ни мясораздробленья (τράπεζα). Хрон.Г.Амарт., 244. XIII в. ~ XI в. [то же – Ив.Гр.Посл., 170. 1573 г.]. И въ ҃ час, толъкнувъ, меньший вниде, створи мало сочива варена и постави тряпезу (τράπεζαν). (Сл. от Патерика) Пролог (БАН2), 20. XIV в. И насытитеся от трапезы моея, коня, и коника, и щюда, и все мужьство воиньско, – гл҃еть адонаи Ги҃ (ἐπὶ τῆς τραπέζης μου). (Иез. XXXIX, 20) Библ.Генн. 1499 г. И яко вниде [Василий] в домъ его [некоего человека] и постави ему трапезу, и възрадовастася купно съ пр҃пдбнымь и възвеселистася (τράπεζαν). Ж.Вас.Нов., 357. XVI в. Предпоставленна же бысть трапеза воистину постная, и хлѣбъ имущи, и сочиво, намочено водою (ἢ ἔλαττον τραπέζας). Ж.Феод.Едес., 85. XVI в. Друзи же мои и ближнии мои, и тии отвръгошася мене, зане не поставих пред ними трепезы многоразличных брашенъ. Сл.Дан.Зат., 9. XVII в. ~ XII в. Повелено есть нам, иноком, трапезу и ризы имети от мира сего обычная, а не лучшая. Беседа Вал.1, 169. XVII в. ~ XVI в. Тряпезамъ служитель – то же, что трапезослужитель. [Чревоугодники] всѣхъ [блюд] невъздержаньно и воину безъ расмотренья насыщаються, яко тряпезамъ служители [вар. XVI в.: тряпезослужители] и чрѣву раби (ὡς τραπεζολάτραι). Хрон.Г.Амарт., 251. XIV в. ~ XI в. || Порция еды на одного человека. Агрикъ нѣкто именемъ… имѣяй единого сн҃а и творя во вся лѣта память ст҃ому Николѣ, и каноны, и утренюю, и литоргию, и двѣ трапезы поставляше. Ч.Николы, IV, 3. XIV в. ~ XI в. Поставляху бо в манастыри томъ на всякъ дн҃ь ·҃р· тряпезъ на пищю убогымъ. Пролог (Срз.), 219 об. XV в. || Угощение как милостыня, пожертвование. Християнѣ же понесоша его [патриарха] на рукахъ своихъ, и прославиша Бога, и сотвориша трапезу велию и честну страннымъ и убогимъ. Х.Вас.Познякова, 14. XVII в. ~ 1561 г. И начаша [Юлиания Лазаревская с мужем] угождати Богови... постом и молитвою, учреждая по суботам и воскресным дням трапезы в дому своем иереям, и всем сирым, и вдовицам. Пов.Ульян.Осор.1, 418. XVII в. || Перен. Духовьно насъ вѣрьнии събьралъ есть дьньсь пророкъ Данилъ и трапезу предъложилъ есть добродѣтелии обильно (τράπεζαν). Стихирарь, 72 об. XII в. Да ся кормим многами тряпезами стм҃и книгъ и разноличья мног<а>я и питья ст҃ых оц҃ь учения и наказания. Сл. и поуч. против языч., 292. XIV в. Сотвори людем твою царску милость, Покажи россам разумну правдивость, Поставь трапезу мудрости словесну, Тщанием твоим к жител<ь>ству небесну. Истом.Лит.пан., 81. 1682 г.
6. Перен. О Св. Дарах. Такожде же и ст҃ыихъ таинъ трапезою питаешися дх҃овьною и пакы съ каломь съмаштаеши уста, муромь помазаеши, и пакы смрада испълняеши, по лѣтѣ комъкание приемля, и четыри десяти дьнъ мниши на очиштение грѣховъ вьсего лѣта (τραπέζης πνευματικῆς)? Изб.Св. 1073 г.2, 301. Якоже бо и съ Хс҃ъмь ядуще и пиюще едину тряпезу, просто ничьсоже не творимъ, нъ алканиемь трѣзвимъся, и мольбами, и чистотою строимъся (τραπέζης). Златостр.3 (Г.), 45. XII в. Къ таинѣи трапезѣ съ страхъмь приближьшеся купьно чистами дш҃ами хлѣбъ въсприимѣмъ (τῇ μυστικῇ τραπέζῃ). Устав Тип.1, 198. XI–XII вв. Темьже оттуду к тебе, Господеви моему и Владыце пакы притекох, и ныне, Господи мой, желаю божественныа трапезы приобщитися, еже причаститися безсмертных таинств. Нил.Сор.Мним.посл., 465. XVI в. ~ XV–XVI вв.
7. Помещение или отдельное здание в монастыре или при церкви для приема пищи; столовая, трапезная. (1469): В Серьгеевѣ монастыри у Троици поставили трапезу камену. Ерм.лет., 158. XV в. Билъ мнѣ челомъ Пречистой Старожевскаго манастыря игуменъ Паисѣя, а сказываетъ, ставити ему у Пречистой на Сторожехъ трапезу камену. Арх.Стр. I, 169. 1521 г. У него [Шереметева] и десятой холоп, которой у него в келии живет, ест лутче братий, которыя в трапезе ядят. Ив.Гр.Посл., 172. 1573 г. По преданию старца Иосифа и по духовной грамотѣ, равно всѣмъ братиямъ довлѣтися въ трапезѣ, а вонъ не выносити въ келию никому пищи и пития. Столов.обих.Волокол.м., 5. XVI в. Въ дому Живоначальные Троицы и великого чюдотворца Сергия, идучи въ братцкую трапезу, на правой сторонѣ стѣна порожняя. А.Тр.-Серг.м., 55. 1642 г. Мы, великие государи... указали отпустить в Поморие, въ Преображенскую пустыню, на созидание церкви Преображения Господня, и на трапезу, и на хлѣбню, и на погребы каменные отъ Архангельского города каменныхъ припасовъ, которые готовлены къ городовому дѣлу и на гостинъ дворъ. ДАИ X, 300. 1683 г. Трапезнику трапеза нагрѣвать осению, и зимою, и весною по вся дни все своими дровами. АХУ I, 1329. 1696 г.
8. Внутренний притвор, западная часть храма. В волости церковь Ни(кола) Чюдотворець да церковь теплая с трапезою Петра и Павла стоят без пенья. Мат.ист.Кольск., 30. 1575 г. С<ело> Новое… а въ немъ церковь Никола чюдотворецъ… съ трапезою, безъ пѣния. Кн.п.Моск. I, 215. 1584–1586 гг. Было отпѣвание по бояринѣ Ильѣ Даниловичѣ въ трапезѣ, патриарси вси трие стояли противъ гроба у столпа, а власти всѣ по странамъ по чину, а самъ государь царь стоялъ въ церкви, занеже въ трапезѣ тѣсно было зѣло. ДАИ V, 127. 1668 г. Да в Кремле же городе построены вновь соборная и апостольская церковь... в вышину 17 венцов, алтарь и трапеза по 13 венцов. Кабард.-рус.д., 377. 1689 г. Всего во олтар<ь> и во цр҃ковь, и в трапезу дѣлал девят оконницъ во архиерейские кел<ь>и таких же двѣ оконници. Кн.расх.Холмог.арх.д. № 108, 37 об. – 38. 1696 г.
9. Престол, трон (?). Туто, сказываютъ, потонула трапеза, сиречь престолъ, сотворение царя Констянтина. Х.Тр.Короб., 2. XVII в. ~ 1594 г. Позади трапезы, на юже восходитъ патриархъ въ великую саввату, есть единая врата. Проскинитарий Арс.К., 20. 1686 г.
10. То, что приносится в жертву, жертвенное. Мнози бо въ коринфанехъ… кумиромъ лажааху и тѣхъ въкушааху трепезъ и велику отъ того пагубу раждяху (τῶν... τραπεζῶν). Изб.Св. 1073 г.2, 530. Прикоснувъшиися къ трапезѣ бѣсьныихъ и кльнъшеися клятвами елиньсками изгънати убо на три лѣта (τῆς τραπέζης τῶν δαιμονίων). (Прав.Вас.Вел. 81) Ефр.корм., 505. XII в. Паче бо согрѣшенья идолослуженье… еже есть всего горѣе – ставленье тряпезы рожаницамъ и прочая вся служенья дьяволя. Сл. и поуч. против языч., 81. XIV в. Не тако же просто зло створимъ, но (и) смѣшаемъ нѣкыи чст҃ыя мл҃твы с проклятымъ молениемь идольскымь, иже ставять лише (кутья ины) тряпезы кутииныя и законьнаго обѣда, иже нарѣцаетьс<я> незаконьная тряпеза и мѣнимая Роду и Рожаницамъ (и) в гнѣвъ Бу҃. Др.пам.1, 270–271. 1400 г. || Жертвоприношение. Готовяштии бѣсу трьпезу... да стануть, рече [ср. Ис. XLVII, 13–14], и да спс҃уть тя звѣздословьници нбс҃ьнии, и прочее (τῷ δαίμονι τράπεζαν). Изб.Св. 1073 г.2, 424.
11. Меняльная лавка. И что рад<и> не дал еси сребра моег<о> на трапезу? И аз пришед с лихвою бы взял е (ἐπὶ τράπεζαν)? (Лк. XIX, 23) Чуд.Нов.Зав., 37 об. XIV в. [ср.: Почто не да сребра моего на трапезу? (Лк. XIX, 23) Феоф.толк.ев.1, 182. XVI в.]. – Ср. трапезница.