ТРЕБА, ж. 1. То, что приносится (принесено) в жертву. Повѣждь бо ми, аште бы осьля мрьтво и смьрдяште отъ распутия привлѣкъ, на трѣбьницѣ положивъ, не быша ли тебе камениемь побили, акы сквьрньника? Да како убо аште обличю, яже е отъ гребения трѣба (ϑυσίαν)? Изб.Св. 1073 г., 368. Егда бо [иудеи] тельць створиша и трѣбу полагати начинаху не суштиимъ богомъ, тъгда же убо по законѣ и о жрьтвахъ положися заповѣдь (ϑυσιάζειν). Там же, 512. [Бог] Исака не прия, оц҃емь приносима, нъ измѣни трѣбу, овьнъ давъ въ словесьныя трѣбы мѣсто (τὴν ϑυσίαν… ἀντιδοὺς τοῦ λογικοῦ ϑύματος). Гр.Наз., 263. XI в. Тако бо възлюби Бъ҃ утвари, якоже Сн҃а своего инородьца дати за спс҃ение утвари [Ин. III, 16]… да заколю Сн҃а своего за утварьну спс҃ъ [ὑπὲρ τῆς τοῦ κόσμου σωτηρίας ‘за спасение мира’], трѣбу живую (ϑυσίαν). (Сл.Ио.Злат.) Усп.сб., 419. XII–XIII вв. Показа Илья дх҃ъ примѣсьнъ водѣ, водою иждегъ вьсю съжизаемую требу [ср.: 3Цар. XVIII, 31–38] (τὴν ὁλοκαύτωσιν ‘жертву всесожжения’). Ио.екз.Бог.1, II, 162. XIII в. И инѣми мними бз҃и от инѣхъ ба҃ гл҃ющемъ бывають жертвы и требы ихъ (καὶ γὰρ οἱ παρ’ἄλλοις νομιζόμενοι ϑεοὶ τῶν παρ’ ἄλλων ϑεῶν λεγομένων γίνονται σπονδαὶ καὶ ϑυσίαι ‘и так те, кто одними (язычниками) почитаются как боги, становятся жертвами богов, называемых так другими). Хрон.Г.Амарт., 63. XIV в. ~ XI в. [Я, Господь,] требъ вашихъ ненавижю, не ям бо мясъ телчихъ, ни овнихъ [ср. Ис. I, 11: τί μοι πλῆϑος τῶν ϑυσιῶν ὑμῶν; πλήρης εἰμὶ ὁλοκαυτωμάτων κριῶν, καὶ στέαρ ἀρνῶν καὶ α=μα ταύρων καὶ τράγων οὐ βούλομαι ‘что Мне множество жертв ваших? Я сыт всесожжениями овнов, и жира агнцев, и крови тельцов и козлищ не желаю’]. Сл. и поуч. против языч., 80. XIV в. Отселе [по воскресении Христа] бо не приемлеть ад [доб. в ркп. XIV в.: требы] закалаемых отци младенци, ни смерть почьсти. Кир.Тур. XIII, 415. XIV в. ~ XII в. [Вот] закон требы спс҃а [σωτηρίου ‘спасения’], юж<е> принесет Гу҃: аще похвалениа дѣля принесет ю, и принесет… с требою похвалениа хлѣбы прѣсны (ϑυσίας… ἐπὶ τῆς ϑυσίας). (Лев. VII, 11–12) Библ.Генн. 1499 г. Мнози пакы приношаху остиясъ [на поле глосса: требы] и жрътвы Гу҃ въ Иерс҃лимѣ и дары Езекии, царю Иуюдину (hostias et sacrificia). (2 Парал. XXXII, 23) Библ.Генн., 1499 г. Поими сн҃а своего възлюбленнаго… и иди на землю высоку, възведи тамо въ требу на едину от горъ, юж<е> ти реку (εἰς ὁλοκάρπωσιν). (Быт. XXII, 2) Там же. Сице и Суммах сказал: и възношение твое тучна [так!] будет, сирѣчь ослабу мирну давъ, да ти подасть время, яко да умалиши [вм.: умолиши? – ср. греч. ἵνα ἐξιλεώσηται ‘чтобы он (Давид) умилостивил’] Его [Бога] множаишими требами (ϑύμασι). (Пс. XIX, 4, толк.) Псалт.толк.Феодорит., 32 об. XV в. ~ XI в. Треба бо, реч<е>, угодна... Тебѣ, Бв҃и нашему, – смирение мудрости (ἱερεῖον). (Пс. L, 19, толк.) Там же, 85 об. Аще бы хотѣлъ Богъ уморити наю, то не бы взялъ отъ руку наю всесъжжение и требы (ϑυσίαν). (Суд. XIII, 23). ВМЧ, Сент.1–13, 88. XVI в. Прѣсташа отцы дѣтей закалати на жертву бѣсомъ… рѣкамъ и езеромъ требы класти. Ж.Конст.Мур.1, 235. XVII в. ~ XVI в. Офера [ср. ср.-польск. ofiara, лат. offere] – треба, приносимая на жертву. Алф.1,160 об. XVII в. || Дар, приношение. Днесь новым людем въскресения Христова поновления праздьник, и вся новая Богови приноситься: от язык вѣра, от хрестьян трѣбы, от иерѣи жертвы. Кир.Тур. XIII, 417. XIV в. ~ XII в. И ту ся собуд<у>ть реченое прр҃окомъ Езекиилемъ: сн҃у человѣчь, созови звѣри пустынныа и птица нбс҃ныа, приваби я, гл҃я: соберетеся и приидете, трѣбу вы уготовалъ велику, приидете да ѣсте плоти сил<ь>ныих и пьете крови болярскы (ср. Иез. XXXIX, 17: ϑυσίαν). (Сл.Меф.Пат.) П.отреч. II, 275. XV в. – О Св. Дарах как о бескровной жертве. Въскрьсъшу Гв҃и принесѣте трѣбу вашу, о неиже вамъ нами заповѣда, рекыи: се творите на мою память [ср. Лк. XXII, 19] (ϑυσίαν). Изб.Св.1073 г.2, 585. Яко убо гл҃ю прьвыя? Отъгънания, бѣгания, отъмания дому... воеводы зълочьстивыя... на црк҃ви воююще, и олтаремъ наругающеся, и бескврьньныя трѣбы члч҃ею кръвию… оскврняюшче [так!] (ϑυσίας). Гр.Наз., 48. XI в. Си есть чистая треба, явѣ же и бесквьрньная, юже от въстока слн҃ца даже и до запада себѣ приносити прр҃комъ Гь҃ рече (ϑυσία). Ио.екз.Бог.1, III, 26. XIII в. [О претворении Св. Даров] Ст҃ьство бо аще не будеть, то и таинаа служба не будет. Имаши образ точ<и>ю херувим: ст҃ыи, ст҃ыи, ст҃ыи Гь҃ – ос҃тися треба (ἡ ϑυσία). Шестоднев Ио.екз.1, II, 313. XVI в.
2. Жертвоприношение; священнодействие (обычно языческое). Тъ [Валак] бо бѣ и нечистааго того съвѣта съказатель [в греч. εἰσηγητής ‘автор’, принято за ἐξηγητής ‘истолкователь’], имьже падоша въ единъ дн҃ь .кд҃. тысяшть, егда трѣбу твориша Веелефегору [ср. Числ. XXV, 1–9] (ἐτελέϑησαν τῷ Βεελφεγωρ ‘совершались [жертвоприношения] Веелфегору). Изб.Св. 1073 г.2, 485. Не подобьно бо есть сщн҃ыхъ трѣбъ, сирѣчь сщ҃енѣ творимыхъ, дѣяти что отънудъ чрѣсъ приснаа ращиненья (ταῖς… τελεταῖς). Панд.Ант.1, 181. XI в. Сеи же благостыни являемѣ, дрѣвльняя пустыни съзьрѣлъ плодъ подасть и трѣбишта, неистовяштаяся трѣбами бѣсъ, хваляштиих Ба҃ присно и анггельское [так в изд.!] житие любяштиихъ приимъше, свѣли будуть и озрьчьни (ϑύμασιν). (Пс. LXIV, 13, толк.) Псалт.Чуд.1, 80. XI в. Раздражашеся духъ его [ап. Павла] въ немь, видящю неприязнинъ дѣлесъ и трѣбъ испълненъ градъ (κατείδωλον ο=σαν τὴν πόλιν ‘город, полный идолов’). (Деян. XVII, 16) Апост.Христ., 41. XII в. Довълѣеть бо намъ минувъшее лѣто живота волю поганомъ творити, хожьшая въ скотоложьствия… въ лихопитиихъ и неприязниныхъ трѣбахъ (ἐν… εἰδολολατρείαις ‘в… идолопоклонстве’). (1 Петр. IV, 3) Там же, 85. XII в. Чадца, храните себе от требъ идольскыхъ (в греч. только: ἀπὸ τῶν εἰδόλων ‘от идолов’). (1 Ин. V, 21) Библ.Остр., 23 об. 1581 г. Всяко село, в немьже требы бывають или присягы поганьскы, да отдаються въ Б(ож)ии храмъ съ всѣмь имѣниемь (paganae superstitionis ‘языческого суеверия’). Зак.суд.люд.1, 178. XIII–XIV вв. [то же: Мерило пр., 252. XIV в.]. (980): И жряху имъ [Хорсу, Дажбогу, Стрибогу и др.], наричюще я б(ог)ы, и привожаху сыны своя и дъщери, и жряху бѣсомъ, (и) оскверняху землю требами своими, и осквернися кровьми земля Руска и холмо-тъ. Лавр.лет., 79. 1377 г. [Юлиан] не престаяше закалая и требы творя всячьская (τελετάς). Хрон.Г.Амарт., 364. XIV в. ~ XI в. Суди ми Дхм҃ь твоимь, апл҃ьми своими и раздрѣшиши тяжю мою, низъ свержеши идолы, и сокрушиши болваны, и възъбраниши скарѣдую трѣбу (τὰς… ϑυσίας ‘жертвы’). Ж.Андр.Юрод.1, 377. XIV в. ~ XII в. [то же: (Вопр. и отв.Григ.) Климент Смолят., 182. XV в. ~ XII в.]. Се пустихомъ къ вамъ сребро, да купите на сребрѣ всесъжежениа за грѣхъ и тьмианъ и створите трѣбу (καὶ ποιήσατε μαννα). (Вар. I, 10) Библ.Генн. 1499 г. Сауломь гонимъ, си словеса съгл҃а [Давид] по нужи въ иноплеменницех жити, ихже в нечестии и въ всяцѣ безаконии живуща видя бяше съборъ их и бывающаго [вм.: бывающая – ἐπιτελουμένας ‘совершаемые’] требы бѣсом (τὰς δημοϑοινίας). (Пс. XXV, 1, толк.) Псалт.толк.Феодорит., 42. XV в. ~ XI в. [Персей,] емъ ю [Мидусу] за власы… усѣкну еи главу; и въземъ Пръсѣусъ, требу сътвори главою млъчя (ἐτέλεσε τὴν αὐτὴν κάραν μυστικῶς ‘совершил с этой головой магический обряд’). Хрон.И.Малалы1, 79. XV в. ~ XIII в. [Нуктиосъ] дщерь имѣ жрицу храма сл҃нчьнаго… яже бѣ навыкла сл҃нчьнѣи трѣбѣ (εὐχήν). Там же, 85. Отимется жрътва и трѣба (в греч. только: σπονδή ‘возлияние’). Сильв. и Ант.вопр.1, 525. XV в. Оч҃ьскых богов не оставливаите, а жертвъ и требъ ихъ не забываите. Ж.Стеф.Перм.Епиф., 40. XV–XVI вв. ~ XV в. Да ся управить млт҃ва моя, акы темьянъ, пред тобою, възводъ руку моею – треба вечерняя [Пс. CXL, 2]… Двд҃ъ реч<е>… въземъ руку моею – треба вечерняя, понеже двѣма требама веляше бывати Моиси (ϑυσία… ϑυσία… ϑυσίας). Шестоднев Ио.екз.1, IV, 523. XVI в. Чадо [так!], хранитес<я> от блуда и треб идольских [ср. Деян. XV, 19–20; 1 Ин. V, 21: εἰδώλων]! Сл. и поуч. против языч., 202. XVI в. (983): И приде [Владимир] к Киеву, и творяше требу кумиром с людьми своими. Лет.Арх., 31. XVII в.