ТРЕБИЩЕ, с. 1. Языческое святилище; языческий храм. Якоже рече апо҃лъ: аще кто видить тя, разумъ имушта, на трѣбишти лежашта, не съвѣсть ли его немоштьна сушта (1 Кор. VIII, 10: ἐν εἰδωλείῳ)? Изб.Св. 1073 г.2, 611. Сеи же благостыни являемѣ, дрѣвльняя пустыни съзьрѣлъ плодъ подасть и трѣбишта, неистовяштаяся трѣбами бѣсъ, хваляштиих Ба҃ присно и анггельское [так в изд.!] житие любяштиихъ приимъше, свѣли будуть и озрьчьни (τὰ τεμένη). (Пс. LXIV, 13, толк.) Псалт.Чуд.1, 80. XI в. Поемъ твоя подвигы, прѣблажене мучениче, имьже [δι ᾽ ὧν ‘которыми’] низъложилъ еси бѣсовьскыхъ трѣбища (τὰ σεβάσματα). Мин.праздн. (Ил.), 290. XI–XII вв. Аще которыи клирикъ ли кр(ь)стьянъ елѣи несеть въ требище поганьско [Ефр. корм., 77. XII в.: цркв҃ь языкъ] ли въ сборище жидовьско… да отлучитьс(я) (Апост. 71: εἰς ἱερόν). Ном.Меф., 327. XIII в. Крады и требища идольская сътребишася (ναοί). Ио.екз.Бог.1, II, 154. XIII в. (988 г.): И прииде въ Новъгородъ архиепископъ Иоакымъ, и трѣбища бѣсовскаа разори, и Перуна посѣче. Рог.лет., 16. XV в. Не требуеть [Бог] жертвы, ни требища, ни всих видимых, вси же его требують (ϑυσίας καὶ σπονδῆς ‘жертвы и возлияния’). Варлаам и Иоасаф1, 216. XVI в. ~ XI–XII вв. Святая [Ольга] нача требища и кумиры съкрушати. Ж.кн.Ольги псков., 381 об. XVI в. Требища идол<ь>ская сокрушишася, богувѣдение всадися. Есип.лет., 125. 1636 г. ~ XVII–XVIII вв.
2. Жертвенник, алтарь. Домъ ты [ап. Андроник] бывъ Трц҃и прс҃тѣи, домы и трѣбища разори льстьная (βωμούς). Мин.Пут.3, 379. XI в. Тако же годѣ есть, да вьсьде по селомъ и по виноградомъ трѣбища, акы в память мчн҃къ суща, в нихъже ни единого тѣлесе или моща мчн҃къ лежаща не являються, от мѣстьныихъ епс҃пъ, аще есть мощьно, да раздрушаються (ϑυσιαστήρια). (Карф. 83) Ефр.корм., 380. XII в. [то же: Корм.Балаш., 114 об. XVI в.]. Блаженыи [св. Авраамий]… изиде ис црк҃ве и опровьрьже трѣбища ихъ и бы҃ ихъ раскопа (τὰ βδελύγματα καὶ τοὺς βωμοὺς αὐτῶν ‘мерзости и жертвенники их’). (Пов. об Авраамии) Усп.сб., 477. XII–XIII вв. [то же: Ефр.Сир. II, 262. XIII в.; Ж.Стеф.Перм.Епиф., 27. XV–XVI вв. ~ XV в.]. От Июды възиде Гь҃, от негоже племене никтоже призьрѣ къ трѣбищю, якоже ст҃ыи рече апл҃ъ (Евр. VII, 13: τῷ ϑισιαστηρίῳ). Ио.екз.Бог.1, II, 144. XIII в. Приложи же Валакъ възвести и на иное мѣсто Валама, и съградити требища, и возложити на ня требы (ср. Числ. XXIII, 13–14: βωμούς). Палея Толк., 288. 1406 г. Обретохъ [ап. Павел] и требище, на немже писано бѣ: невѣдому Богу (Деян. XVII, 23: βωμόν). (Муч.Д.Ареопаг.1) ВМЧ, Окт. 1–3, 253. XVI в. Требище – жертвеник идольский. Алф.1, 226 об. XVII в. || Перен. Издряднѣе же всѣхъ чрьноризьци потрѣбни суть приносити Бу҃ начатъкы и десятины не тъчью видимыя сья… нъ и дхв҃ьныя жрьтвы, имъже и паче радуеться Бъ҃, всесъжьзися самъ Бу҃ вьсь на трѣбищи исповѣдания сльзъ, еже суть волове съ козьлы (διὰ βωμῶν ἐξομολογήσεως καὶ δακρύων ‘с помощью жертвенников исповедания и слез’). Панд.Ант.1, 178. XI в.
3. То же, что трѣба1 (в знач. 2). Отъ мужии или от женъ бывающая плясания и трѣбища по нѣкууму обычаю ветъхууму и тужюуму хрьстияньскааго жития отъмѣтаемъ (τελετάς). (Трул. 62) Ефр.Корм., 183. XII в. [то же – Мерило пр., 695. XIV в.].