ТРЕБЛАЖЕННЫЙ, прил. Преблаженный, совершенно блаженный. Творить… црк҃ы… память раба мудра и трьблаженаго [о Симеоне Богоприимце] (τρισμάκαρος). Ил.кн., 444. XI–XII вв. Истачають намъ… твои устьнѣ присносъборьная учения живота, трьблажене Иоаникие мудре (τρίσμακαρ). Стихирарь1, 44 об. XII в. Блажени <и>же видѣвше вѣроваша, треблажени не видѣвшие вѣровавше [ср. Ио. XX, 29]. Х.Дан.иг.3, 134. XV в. ~ н. XII в. Блажени си суть и треблажени, Бога възлюбившеи, любве его радѣ небрегоша всяческихъ… Блажени суть и треблажени [возлюбившие Бога], яко разумомъ безсоблазненым очнымъ разумеша сущих пустошь (в греч. однократно: τρισμακάριοι). Варлаам и Иоасаф1, 159. XVI в. ~ XI–XII вв. Господа нашего Исуса Христа избранному воинству… блаженной и треблаженной матери инокѣ Меланьѣ с сестрами и с… игумению… и прочимъ миръ… и благословение. Ав.Кн.бес., 401. XIX в. ~ ок. 1675 г. – В знач. сущ. Треблаженный, м. Нѣврѣжьно, мудре, въ огни тѣло ти [мч. Никите] съхрани Хс҃ъ… ты нетьлѣньно точиши цѣльбы прибѣгающиимъ въ кровъ твои, трьблажене, силою дх҃овьною. Мин.сент., 0126. Ок. 1095 г. Д(у)шам же с(ъ)п(а)сения проси, трьбл(а)жене [мч. Исидор], и своего ны наслѣдия съподоби (τρισμάκαρ). Мин.Пут.3, 367. XI в. Увѣда треблж҃ный [Иоанн Милостивый] нѣции обидимии от суперникъ ихъ и хотя приступити къ славному боязнью судииною и прр҃оки [вм.: прѣрокы?] предъстатель възбраняеми по все третииники и пятки сѣдяше пред црк҃вью и бесѣдоваше (Ж.Ио.Мил.) Мерило пр., 84. XIV в. [ср.: Увѣдѣвъ же пакы треблаженый, яко никоторыи обидими суть суперьникы своими, и хотяще приступити ко блаженому, боязнию дверникъ и церковныхъ казнитель и прочихъ предстоящихъ ему [τῷ φόβῳ τῶν καγκελλαρίων καὶ τῶν ἐκκλησιεκδίκων ‘из-за страха перед церковными служащими, наблюдающими за порядком, и судебными чиновниками по церковным делам’] не смѣють, умысли таку… вещь. (Ж.Ио.Мил.) ВМЧ, Ноябрь 1–12, 818. XVI в.]. Отчьства ж<е> и рода его написану [ἀνάγραπτον; в изд.: написано у] памят<ь> никтоже намъ предасть, обаче яко отъ благоотечьственых и великих бѣ треблаженый (ὁ τρισμακάριστος ‘треблаженнейший’). (Ж.Артем.) ВМЧ, Окт. 19–31, 2070. XVI в. || О Крестном Господнем, состоявшем, согласно преданию (ср. Ис. LX, 13), из трех пород дерева: кипариса, певга (род хвойного дерева) и кедра. О трьблаженое дрѣво, на немьже распятъся Хс҃ъ (τρισμακάριστον)! Мин.сент., 0123. Ок. 1095 г. [то же – (Сказ. об Адаме) Лож. и отреч.кн., 8. XV–XVI вв.; Чел.Савв., 154. 1668 г.].