ТРЕБНИКЪ1, м. 1. То же, что требище (в знач. 1). Сии [ап. Павел] философьское величие разори и црк҃вьныя трѣбьникы, гл҃я: иже ся мьнить мудръ сы въ вѣцѣ семь, уродивъ буди, да будеть мудръ [ср. 1 Кор. III, 18] (τῶν ναῶν τὰ τεμένη ‘священные участки с храмами’). (Сл.Ио.Злат.) Усп.сб., 344. XII–XIII вв. И нарочитии въ градѣ домовници съ женами и дѣт<ь>ми внидоша въ Капеталионъ въ требникъ Диевъ съ имѣниемъ своимъ (εἰς τὸ ἱερόν). Хрон.И.Малал.1, 194. XV в. ~ XIII в.
2. То же, что требище (в знач. 2). Повѣждь бо ми, аште бы осьля мрьтво и смьрдяште, отъ распутия привлѣкъ, на трѣбьницѣ положивъ, не быша ли тебе камениемь побили, акы сквьрньника (ἐπὶ τῷ ϑυσιαστηρίῳ)? Изб.Св. 1073 г.2, 368. Захарья заколенъ быс<ть> предъ требникомъ твоимъ. (Чт.жит.Бор.Глеб.) Сильв.сб.1, 101 об. XIII в. И създа Нои требникъ Бв҃и, и, вземъ от всѣх скотъ чистых, и възнесе въсесъжегаемое на требникъ (ϑυσιαστήριον… ἐπὶ τὸ ϑυσιαστήριον). (Быт. VIII, 20) Библ.Генн., 1499 г. Видим ст҃ыи тъ хлѣбъ днес<ь> на бесквернѣмъ требницѣ въ врѣмя ст҃ыа и таиныя службы (ἐν τῷ… ϑυσιαστηρίῳ). Сильв. и Ант.вопр.1, 466. XV в. Два бѣсте требника [в ветхозаветном иудейском храме] – единъ въ дворѣ ограженѣмъ, а другыи вънѣ… а въ стх҃ъ подъ кровомъ утрении требникъ кадил<ь>ныи, въ немже точию кажаху, крови же ту не проливаху и хлѣба приноснаг<о> не полагаху, вънѣшнии же требник бѣаше иже животы закалаху и хлѣбы приношаху (δύο ἦν ϑυσιαστήρια... τὸ ἔσω ϑυσιαστήριον... τὸ δὲ ἔξω ϑυσιαστήριον). Шестоднев Ио.екз.1, V, 327–328. XV–XVI вв. Ангелъ Господень явися ему [Захарии], стоя одесную требника кадил<ь>наго (Лк. I, 11: τοῦ ϑυσιαστηρίου). (Маргарит) ВМЧ, Сент. 14–24, 1361. XVI в. ~ XV в. Людие… видѣвше прпд҃бнаго въ требницѣ, почюдишася (ἐν τῷ ϑυσιαστηρίῳ). (Ж.Дан.Столп.) ВМЧ, Дек. 6–17, 854. XVI в. Аще будет во црк҃ви требник на единомъ стол<ь>це, не достоитъ в нем литургисати. Правила, 59. XVI–XVII вв. Глаголаша старцы людьстии къ Мефусаламу, глаголюще: гряди съ нами на лице Господне, и на лице людей твоихъ, и въ лице требника Господня, и прославишися въ людехъ своихъ. Кн.Енохова, 102. XVII в. Устрашаетъ пророкъ гордѣливых июдѣовъ, иже требником идол<ь>скымъ служаху (culturae). Брун.Толк.Псалт., 43 об. XVII в. ~ 1535 г. || Перен. О человеческой душе или о совести (в т.ч. как о жертвеннике ветхозаветного иудейского храма). Егда убо члк҃ъ храмъ сыи душьнъ будеть Бж҃ии, отъступить богоносивая дш҃а отъ всего желания… утрь бо въ себе имать Оц҃а, и Сн҃а, и ст҃ителя, и Дх҃ъ ст҃ыи… утрь же и трѣбьникъ, и оцѣштение грѣхомъ (τὸ ϑυσιαστήριον). Изб.Св. 1073 г.2, 262. Утрь трѣбьникъ – чистая съвѣсть (τὸ ϑυσιαστήριον). Изб.Св. 1076 г.1, 501. || Перен. О человеческом теле. Съподобивыися приобрѣсти [Дух Божий]… въ себѣ Бу҃ покланяеться и служить, видя свои храмъ тѣлесьныи трѣбьникъ Бж҃ии сущь (ϑυσιαστήριον). Изб.Св. 1073 г.2, 263.