ТРЕСВЯТОЙ, прил. Пресвятой. [Иерей] мысльно видить и въпиеть серафимьскымъ силамъ трьст҃ую славу (τρισάγιον δοξολογίαν). Толк.лит.Германа1, 270. XI–XII вв. – О Св. Троице. Святыи Боже, святыи крѣпъкыи, о трьсвятое имя, съпаси ны! Устав Тип., 275. XI–XII вв. Да вьси единогласно прославять трьст҃ое бж҃ьство Оц҃а и Сн҃а и Ст҃аго Дх҃а. (Сл.похв.Кир. и Мефод.) Усп.сб., 208. XII–XIII вв. Яти бо суть дѣмони, уже не обладаеть см(е)рть земными, юже славять трес(вя)тую Тро(и)цу. Я ю сдержю, и я ю сп(а)су, и я ю воскр(е)шю и в послѣднии д(е)нь. Азб.стих, 61. XV в. Творець Бъ҃ трст҃ыи сию утвар<ь> знаему утвори всѣми красотами, и сл҃нцемь, и мс҃цемь, и звѣздами. Шестоднев Ио.екз.2 (Б.), 197. XV в. – В знач. сущ. Придѣте мольбьную памят<ь> съвьрьшающе, братие, добродѣтельемь подражающе, бо҃носьцу рьвьнуимъ, и съ ними възъпиемъ: тя велицаемъ, трьст҃ыи (τρισάγιε). Мин.сент., 0218. Ок. 1095 г. – О пении «Свят, свят, свят Господь Бог Саваоф» (Ис. VI, 3). Исаия, въображенъ дхм҃ь, видѣлъ на прѣстолѣ гь҃ства славы, блистающа хвалословествимъ трьст҃ыми гласы тричисльно (τρισαγί= φωνῇ). Мин.Пут.3, 40. XI в. Трьст҃ую хвалу въспущають херувимъ Бу҃. (Сл.Ио.екз.Болг.) Усп.сб., 430. XII–XIII вв. – В знач. сущ. Тресвятое, с. а) пение «Свят, свят, свят Господь Бог Саваоф» (Ис. VI, 3). Трест҃ое поют нбсн҃ыя силы, четверообразнии животи у подножия Бж҃иа. Корм.Балаш., 318. XVI в. б) Молитва «Святый Боже, Святый Крепкий, Святый бессмертный, помилуй нас». На литургии въ трьстг҃о мѣс<то> Елико въ Ха҃… прок<имен>, глас ·҃г. Устав Тип., 32. XI–XII вв. Хотять славити по трьгубии трьсвятааго (τρισαγίου).Толк.лит.Германа1, 247. XI–XII вв. И какъ на обѣдне, на третьемъ тресв҃томъ, и тогды совершать митрополита по обычею, и онъ литоргѣю дѣиствуетъ самъ и совершитъ. (Чин поставления в мт.) СГГД II, 70. 1581 г. Тресвятая пѣснь, тресвятое пѣние, тресвятая хвала – молитва «Святый Боже, Святый Крепкий, Святый бессмертный, помилуй нас». Трьст҃ая же пѣснь – непрѣстаньно аггельско ст҃остьное славословие обавляя… съгласие славословия блаженое же Ба҃ и оц҃а призывание и еже единъ святъ и прокыихъ възгласие <и – καί> ст҃ыихъ таинъ прияти [вм.: приятие – μετάληψις] будуштее… являеть (τοῦ τρισαγίου). Изб.Св. 1073 г.2, 629. Михаиле архистратиге… трьст҃ую пѣснь въсылаемъ Бу҃, поминая не прѣстаи хвалящихъ тя (τὸ τρισάγιον σμα). Мин.сент., 050. Ок. 1095 г. Понеже убо въ нѣкыихъ странахъ увѣдѣхомъ въ тр҃ьстѣи пѣсни, въ приложьнѣи части възглашати по: «ст҃ыи бесъмьртьныи» «распьнъися насъ ради, помилуи насъ», се убо отъ дрѣвле ст҃хъ оц҃ь, яко блг҃очьстиа туждааго, отъ таковыя отъгъна пѣсни (ἐν τῷ τρισαγίῳ ὕμνῳ). (Трул. 80) Ефр.корм., 192. XII в. И мы извѣстующе възаконеная ст҃ыими оц҃и нашими прѣже блг҃очьстьно проклинаемь приемлющая еще по сущии заповѣди таковыи сице гласъ въ црк҃вахъ или инако како къ трьст҃ууму пѣнию прилагающая (τῷ τρισαγίῳ ὕμνῳ). Там же, 193. Трьст҃ое пѣнье есть тако: ту убо ангели рѣшя – слава въ вышьнихъ Бу҃, сьдеже яко влъсви дары приносяще Хв҃и вѣру, упъванье и любъвь и яко злато, и ливанъ, и змурну, бесплътьныихъ пѣснь поемъ (τρισάγιον ὕμνον). Толк.лит.Германа, 345. XI–XII вв. – Ср. трисвятой.