ТРИЕ, ТРИ, числ. Три. Прѣбысть же Мария съ нею яко три мѣсяця (ὡσεὶ μῆνας τρεῖς). (Лк. I, 56) Остр.ев., 217. 1057 г. Послѣди же приступльша два лъжесъвѣдетеля, рекоста: сь рече «могу разорити цр҃квь Бж҃ию и трьми дн҃ьми създати ю» (διὰ τριῶν ἡμερῶν). (Мф. XXVI, 61) Арханг.ев., 235. 1092 г. Единого Бога надъ вьсѣми повѣдаемъ и съпроповѣдаемъ три съставы (τρεῖς κηρύσσωμεν). Триодь пост., 43 об. XII в. [то же – Триодь Моис.К. I, 455. XII–XIII вв.]. Страньныи иного манастыря аще приидуть иного образа имуще, съ ними не ясти, ни пити, ни влѣсти въ манастырь, развѣ аще ся на пути обрящуть, вълѣзъшю же ему, единою быти съ ними до трии лѣтъ, да его не приимуть въ тъ образъ (εἰς τριετίαν). (Ж.Пахомия) Усп.сб., 209. XII–XIII вв. Феофана цср҃ця… быс<ть>… дъщи Костянтина илустьрия (ἰλλουστρίου ‘знатного, знаменитого [зд. высший один из высших титулов в Византии]’), ближика трии цср҃евъ (τριῶν). Пролог (жит.сент.), 480. XII–XIII вв. Тѣмь июдѣи сего ради къ Гсу҃ гл҃ху: ҃д-ми дьсяты и ·҃·-ю лѣт цр҃кы создана быс<ть>, и ты ли треми дн҃ьми възведеши ю [ср. Ин. II, 19] (ἐν τρισὶν ἡμέραις)? Хрон.Г.Амарт., 193. XIII–XIV вв. ~ XI в. Едино въ Тро҃ци Бжс҃тво, сущьствомь трими естьствы несъздано, нераздѣл<ь>но вси словословимъ, покланяемъся, яко Тро҃ци сущи единои (οὐσίαν τρισυπόστατον). Триодь цвет.3, 65. 1311 г. Предъ двѣма или треми свидѣтели праведныи станеть всякъ глаголъ. Правда Рус. (пр.), 281. XIV в. ~ XII в. Слышав же Анания словеса сия, падъ, издъше… вставше же унии, спряташа и, и изнесше, погребоша. Быс<ть> же яко трею час отстоянья, и жена его, не вѣдущи бывшаг<о>, вниде (ὡς ὡρῶν τριῶν). (Деян. V, 7) Чуд.Нов.Зав., 61. XIV в. И трохъ скрушеныхъ [идолов] въвергохъ въ воду рѣкы Гуръ… и погрязоша во глубинѣ. (Откр.Авр.) П.отреч. I, 34. XIV в. Си сут<ь> трие образи разума, в нихже съвъкуплѣется въсѣко течение чл҃ка: въ тѣлеси, и въ дш҃и, и дс҃ѣ… даже и до изъшествиа его [человека] от мира сего, въ триох мирах [вм.: мѣрах] сих разумь дш҃у его въходитъ… Сия же мѣры наричят оц҃и: есс҃тво, прѣзьесс҃тво, пач<е> есс҃тво (οἱ τρεῖς τρόποι... ἐν τοῖς τρισὶν μέτροις). Сл.Ис.Сир., 371. 1416 г. (1435): Ѣздиша воеводы новгородчкыи в зимѣ… и идоша триима пут<ь>ми… и села вся пожгоша по Ръжевѣ. Новг. I лет. (Н.), 418. XV в. Мѣсто пусто монастырского слуги Иванка Васильева, да подъ нимъ же два мѣста тяглыи; длина имъ пятнатцать саженъ, поперегъ трима мѣстомъ десять сажень. Новг.п.кн. I, 2009. 1584 г. Не Гедеон ли… иноплеменниковъ стадо с трею сты [в изд.: с треюсты] токмо в воины истреби? М.Гр.Соч. (С.), 328. XVI в. Трею камению пращею Двд҃ъ Голиада порази. Ж.Серг.Р.Епиф.2, 17. XVI в. ~ 1418 г. Возвѣщает же [Иона] и о своем ст҃льствѣ, яко по Бжи҃и воли поставленъ бысть на тои превеликии степень ст҃льства не отъ триехъ, ни отъ пяти епс҃кповъ. Ж.Ионы мт., 12. XVI в. [О католическом богослове Николае Булове, использовавшем образ равностороннего треугольника для описания Св. Троицы:] Равнотриугол<ь>ный образ сеи – Отець, Сынъ, Духъ – от прочих избравъ Николаи, аки паче иных приличенъ во изъявление равночинныхъ триех богоначал<ь>ных ипостасеи, зане треми углы равностранными образованъ есть. М.Гр.Соч. (С.), 224. XVI в. Трема обычаи хлѣбъ печется. Травник Любч., 531. XVII в. ~ 1534 г. Взято от треи телѣг… до мелницы 9 алт҃нъ. Кн.прих.Свир.м., 131 об. 1630 г. Да на томъ же ручью отъ тѣхъ трехъ ол<ь>хъ идучи въ гору, стоитъ трѣ ол<ь>хи съ одного кореня выростли. АЮБ II, 161. 1678 г. Чрез геометрийскую мудрость слагают число четвероугольное трегубное крепкое, три убо трижды 9 сочисляют. Спафарий. О сивиллах1, 68. XVII в. – В знач. сущ. Вѣруи въ Оц҃а и Сн҃а и Ст҃ааго Дх҃а… трие въ ед(ино)и в(оли). Изб.Св. 1076 г.1, 213. Трч҃скы едино бещисльно сильно естьство славяще, едино пресъвьршеное от три съвьрьшенъ въспоимъ (ἐκ τριῶν τελείων). Мин.окт., 76. 1096 г. Три Безначальна хвалю, Единъ Съпрѣстольнъ славлю (τρία). Мин.февр. I, 28. XII в. Тричисльныя отрокы състави святая Троица, Отьць бо Ананию постави, и Сынъ же Азарию показа, Духъ же Прѣсвятыи трьславьнааго Мисаиля яви, трье суще [вар. Мин.Пут.3, 91. XI в.: трѣе суще] въ пещи оросими пояху. Мин.май, 134. XII в. Трье суть съвѣдѣтѣльствующи: Дх҃ъ, и вода, и кръвь, и трие едино суть (τρεῖς... οἱ τρεῖς). Толк.лит.Германа, 342. XI–XII вв. Бяше же етеръ законьникъ жидовинъ… сь прильпе Епифанѣ, и наученъ имь, крьстися, бяхомъ убо трье живуще въ храминѣ (τρεῖς). (Пов. о ж.Епиф.) Усп.сб., 275. XII–XIII вв. (1478): Аще ли же не послушаетъ тебе [брат твой], поими съ собою два или три, да при устѣхъ двою или триехъ свидѣтель станетъ всякъ глаголъ. Соф. II лет., 211. XVII в. Три десяте (десятъ) – тридцать. Яко отъ три десятъ попьрищь елиискаго града Киликия стълпьника дъва бѣста разно себе яко шести попьрищь (τριάκοντα). Патерик Син., 69. XI в. Подвигы въ страдании, подвигы въ вѣрѣ прѣдъложила еси [Евфимия] теплѣ по Христосѣ… от шести сътъ и три десятъ бг҃оносьныихъ оц҃ь заповѣдь приимъши (ὑπὸ ἑξακοσίων τριάκοντα ϑεοφόρων πατέρων). Устав Тип.1, 82. XI–XII вв. [то же – Конд. III, 66. XII–XIII вв.]. Безо дову три десяте ко сту во простемо. Гр.Берест., № 686, 383. XII в. Дарии три десятъ темъ на исполчение вои имат<ь> (τριάκοντα). Пч., 399. XV в. ~ XIII в. Три на десяте (десятъ, десять, дцать, тцать) – тринадцать. И блг҃дѣтию Бжи҃ею тако мысль сътвори мя не изити от скута до лѣтъ три на десяте (в греч. иначе: ἐπὶ ἔτη λε ‘в течение тридцати пяти лет’). Патерик Син., 248. XI в. Отъ Твьрьдяты къ Зубери. Възми у господыни три на десяте рѣзанѣ. Гр.берест., № 84, 285. XII в. И дом свои основа Соломон треми на десят лѣт (Sept. VIII, 38: τρισκαίδεκα ἔτεσιν). (3 Цар. VII, 1–2) Библ.Генн. 1499 г. А въ казнѣ моей саженья… да ожерелье на цкахъ, на золотыхъ, розрушано съ яхонты и зъ жемчуги, и съ плохимъ каменьемъ въ трех на тцати жеребьѣхъ. (Дух.гр.кн.Дм.Ив.) СГГД I, 406. 1509 г. Великого государя хлѣбныхъ запасовъ за росходомъ налицо… въ трех на тцати бочкахъ вѣсомъ и зъ деревомъ 104 пуда съ полупудомъ соли. Псков.а., 464. 1667 г. Охотникъ Игнашко Яковлевъ, а у него гонныхъ лошадей: меринъ гнѣдъ трех на тцати лѣтъ. Кн.ям.новг., 132. 1600 г. [Об обретении креста Господня вместе с двумя крестами распятых с Христом разбойников] Триемъ крс҃томъ обрѣтеннымъ бывшымъ… бол<ь>ныя исцѣлениемь и мертваго воскрешениемь [крест Господень] познася. Сим.Пол.Бес., 9 об. XVIII в. ~ XVII в. Три ста см. триста.
◊ Три девяносто – три раза по девяносто (пример использования разновидности девятичного счисления). (1266): Домонтъ со псковичи съ тремя девяносты плѣни землю литовскую… два же девяноста мужь отпровади съ полономъ въ Псковъ, а во единомъ девяностѣ самъ ся оста, ждя по собѣ погони. Новг. IV лет.1, 40. XV–XVI вв. Три девять – три раза по девять, двадцать семь (пример использования девятичного счисления). [Для совершившего вольное убийство полагается] три девяти бо лѣтъ въ кыижьдо чинъ [покаяния] девятааго лѣтъмь заповѣданомъ (τρὶς ἐννέα... ἐνιαυτοί). (Гр.Нис. к Лит.) Ефр.корм., 624. XII в. Три девя<т>о анеело, три девя<ть> ароханело, избави раба <Бо>жея Михея трясавиче молитвами святыя Богородичя. Гр.берест. № 715, 522. XIII в. Дай ты сыну моему Алпу отъ себя три девяти поминковъ. Крым.д. II, 274. 1516 г.