ТРОИЦА, ж. 1. Св. Троица. Единъ отъ Троица пострада (τῆς… Tριάδος). Изб.Св.2 1073 г., 226. Вѣруи въ Оц҃а и Сн҃а и Ст҃ааго Дх҃а, въ Трц҃ю нераздѣльну, Бжс҃тво едино. Изб.Св. 1076 г.2, 213. Едино въ Троичи бжс҃тво, сущьство трьсъставьно, несъзъдано, нераздѣльно, вьси словословимъ и съ анг҃лы еи покланяемѣ, яко трьмъ сущемъ единои (ἐν Tριάδι). Мин.сент., 081. Ок. 1095 г. Вси вѣрьнии… немлъчьно славимъ Оц҃а и Сн҃а, и Ст҃аго Дх҃а, се бо Тр҃ца собьствии равьноестьствьна (Tριάς). Ил.кн., 470. XI–XII вв. Правовѣрьно святѣи Троици зижителя бо суща съ Отьцьмь и животъ носяща, и свѣтъ истиньныи Того [Бога Сына] показа [Иоанн Богослов] намъ (τῆς ἁγίας Tριάδος). Стихирарь, 23 об. XII в. Раждьженъ будеть трьмѣдянъ съсудъ и вѣси, яко стражю по Оц҃и и Сн҃ѣ и Ст҃ѣмь Дс҃ѣ, да явиться ст҃ая омоусия Троиця (Tριάς). (Муч.Ирины) Усп.сб., 157. XII–XIII вв. Мы же хс҃еяне елико земль, иже вѣрують въ ст҃ую Трц҃ю (и) въ едино кр҃щнье. (Пов.врем.лет) Лавр.лет., 16. 1377 г. То ес<ть> Творець всѣм тварем видимым и невидимымъ, славимыи въ Троицѣ Оц҃ь и Сн҃ъ и Ст҃ыи Дх҃ъ. Сл. и поуч. против языч., 69. XIV в. (1342): И стояша нѣмци под Изборьскомъ 10 день и воду у них отняша, соблюдениемъ же святыя Троица и молитвою святаго Николы отъидоша прочь. Моск.лет., 174. XVI в. Что, господине, мене, глупаго и ненаученаго, во учимом чину живущаго пытаешь о таинстве Святыя Троица? Иос.Вол.Посл., 136. XVI в. Зачата строить приходская ихъ церковь Живоначал<ь>ныя Троицы. АЮБ I, 67. 1682 г. – Об иконе, изображающей Cв. Троицу. (1255): И целоваша [новгородцы] святую Троицю, Богородицю меншии, како всѣм стати за одинъ. Моск.лет., 142. XVI в. Дано иконнику Роману отъ пяти Троицъ отъ пис<ь>ма восмъ алтынъ двѣ ден<ь>ги. Кн.расх.Болд.м., 120. 1591–1600 гг. А в церкве оброзов… да оброз Троица месной на золоте. Писц.оп.город., 15. 1618 г. – О Троице-Сергиевом монастыре. Аз, Олексеи Нелюбов сн҃ъ, Зачесломъсково вотчину свою меновную к живоначял<ь>нои Троце [так!] и чюдотворцу Сергею отдал. Пам.Ряз., 54. 1577–1578 гг. Государь царь и великий князь Василей Ивановичь всеа Русии велѣлъ головѣ Мисюрю Ивановичю Соловцову ѣхати къ Троицѣ въ Сергѣевъ монастырь. АЮБ II, 677. 1610 г. По чтении же – тропарь «От уст Твоих»… потом октенья большая вечерняя и другая «Исполним молитвы». У Троицы после «Исполнения» – «Утверди, Боже». Кел.Обих., 117. 1655–1656 гг.
2. Число «три», тройка. Число убо, рекъше единьница, дъвоица, троица и прокая числа, мѣра же – рекъше малъ, великъ, статирь, талантъ и такаяжде. Изб.Св. 1073 г.2, 657. О троице, Троическая проповѣди (= τριὰς Tριάδος κῆρυξ ‘о тройка, вестница Троицы’)! (Сл.Ио.Злат.) ВМЧ, Сент. 1–13, 4. XVI в. Тии бо [пифагорейцы] троицу [в изд.: Троицу] убо в числѣх, во образѣх же прямоугол<ь>ныи триуголенъ [‘равносторонний треугольник’] полагают составъ бытиа всѣх. М.Гр.Соч. (С.), 225. XVI в.
3. То, что является совокупностью трех составляющих. К немуже [ефоду ‘наплечнику’] пригвождени бяху сардонихъ на обою раму, златомь чст҃омь прикована округъ, и ина ·҃ві· камени добротою различни… и тако златмь приковани и тр҃ца каменьна стихы имущи (τριάδα... λίϑων τοὺς στίχους ἔχοντα ‘в каждом ряду по три камня’). Хрон.Г.Амарт., 43. XIV в. ~ XI в. Трижды достоитъ говорить: аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебѣ, Боже, и тако во образъ трехъ троицъ: первая троица – херувимы, серафимы, престоли; вторая троица – господства, силы, власти; третья троица – начала, архангелы, ангелы, сирѣчь 9 чиновъ ангельскихъ. Арс.Сух.Проскинитарий, 44. 1653 г. Онѣ [никониане] жо, бѣдные, мудръствуютъ трема перъсты кр(е)ститця, бол(ь)шой, и указател<ь>ный, и великосредний слагая в троицу, а не вѣдомо в какую, бол(ь)шо в ту, что во Апоколепсисе пишет Иванъ Б(о)гословъ – змий, звѣрь, лживый пророкъ. (Ав.ж.) Пустоз.сб.1, 78. 1675 г. Разумѣти же подобаетъ и сие, яко всякая вещь въ троицы сочиняется: измѣрениемъ ума, рукодѣйствиемъ же слова и движениемъ духа. Мусик.грам.Дил., 55. 1681 г.