Трудоватый, прил. 1. Больной (часто водянкой или проказой). (1203): Черньци и черници старыя иссекоша, и попы старые и слепыя, и хромыя, и слукыя, и трудоватыя – та вся иссекоша. Лавр.лет., 418–419. 1377 г. Другыя дш҃а отходяще, якоже роздранъ платъ, тако суть, другыя отходяще, яко трудоваты суть (λελεπρωμέναι ‘прокаженные’). Ж.Андр.Юрод.1, 351. XIV в. ~ XII в. Камень же [излечивающий водянку] то есть Ис҃ Хс҃, свершеная любы изгонящия страхъ, понеже (быхомъ) трудоватии, имуще воды дияволя въ срд҃цихъ, сшедъ бо убо и отрѣшенъ от крс҃та, утверди ср҃дца наша и болѣзни наша ицѣли, то бо есть язя наша взял и болѣзни понеслъ (ὑδρωπικοὶ ἦμεν ‘болели водянкой’). Физ., 380. XV в. И бѣ его рука трудовата. Ж.Иринарха, 1407. XVII в. Во един же дн҃ь дасть она [жена] Александру зелья пити, Александръ же нача пухнути и отрудовател. Жена же его рече гражаномъ: видите, яко краль мои трудоватъ, не может королѣвства держати. Ист.семи мудр., 128. XVII в. – В знач. сущ. Гнушяеться цср҃ь трудоватааго рукы прикасаюштяся тѣлѣ ли ногу цр҃ьску (τοῦ κελεφοῦ χεῖραν ‘руки прокаженного’). Изб.Св. 1076 г.1, 571. Ту же повелѣ пребывати нищимъ и слѣпыимъ, и хромыимъ, и трудоватыимъ. (Ж.Феодос.Нест.) Усп.сб., 110. XII–XIII вв. Полони Науходоносоръ цср҃ь Ерс҃лмъ и веде въ Вавилонъ, тъкмо трудоватыя остави. Изб. XIII в., 144. Прокаженым же и трудоватымъ ни въ градъ да не дадяхуть входити (γονοῤῥοίοις ‘больной сперматореей’). Флавий.Полон.Иерус. (Арх.), 296. XV в. ~ XI–XII вв. Есть камень индѣкиистъ… да аще члв҃къ водную язю имать, хитрии врачеве имуть [вм.: ищють – ζητοῦσι] камене того и привяжють и трудоватѣмъ часы ·҃г·, всю сквернену воду излиеть [вм.: испиеть – πίνει] (τῷ ὑδρωπικῷ ἀνϑρώπῳ ‘человеку, страдающему водянкой’). Физ., 380. XV в. || Изуродованный, искалеченный. Ту же бяху у гроба Ксерьксова мужи еллини трудовати: ови ногами, инии носы, друзии ушима, связани узами (λελωβημένου). Александрия, 67. XV в. ~ XII в. [то же – Хроногр. 1512 г., 199. 1538 г.].
2. Причиняющий вред. Повелѣл же есть владк҃а праведныи судии трудоватуму губителю некроткому анг҃лу, да аще прѣже реч<е>наго года покается [блудник], да блазѣ ему, аще ли же ни, повелѣлъ есть Бъ҃ лютому анг҃лу… да источить плоть его и да раздрушить съставы… ему (τῷ τῆς λύμης ὁλοϑρεύοντι… ἀγγέλῳ ‘уничтожающему ангелу разрушения’). Ж.Андр.Юрод.1, 311. XIV в. ~ XII в.
3. Применяемый для лечения отеков, воспалений и т.п. (?). Исушитъ отокъ исмуфтосо, рекше трудоватое былие, сь яицемъ смешаи мазати. Леч. II, гл. 10. XVIII в. ~ XVII–XVIII вв.