Тьма1, ж. 1. Отсутствие или недостаток света; темнота; мгла. И вълѣзъше въ корабль, ѣдяаху на онъ полъ моря въ Каперънаумъ; и тьма бысть… море же, вѣтру велику дыхающу, въстаяше (σκοτία). (Ин. VI, 17–18) Остр.ев., 16. 1057 г. И се въ едину нощь, тьмѣ сущи велицѣ, приидоша на ня разбоиници. (Ж.Феодос.Нест.) Усп.сб., 103. XII–XIII вв. И слн҃ьцю явльшюся, тьма разбѣгнеться, и разбоиници и татие въ съкровища своя въбѣгнуть (ἐλαύνεται τὸ σκότος). (Сл. на сошеств.Св.Духа) Усп.сб., 453. XII–XIII вв. (1024): И бывши нощи, быс<ть> тма, молонья, и громъ, и дождь. Лавр.лет., 148. 1377 г. Пакы же ногама своима внидохъ въсред краснаго того рая, мнѣх бо, якоже николиже ми его есть видити мира сего тму, а не свѣта, противу бо оному се есть тма, а не свѣтъ (τὸ σκότος…σκότος). Ж.Андр.Юрод.1, 200. XIV в. ~ XII в. И нарече Бъ҃ свѣтъ дн҃мъ, а тму нарече нощью [ср. Быт. I, 5: τὸ σκότος]. Сл. и поуч. против языч., 78. XIV–XV вв. И глубоко млъчяние обия градъ, и тма исплънена смръти (νύξ). Флавий.Полон.Иерус. (Арх.), 320. XV в. ~ XI–XII вв. (1476): Бысть тма по всеи земли, и тако смерчеся на мал часець, яко стоящю другу от друга за леху не видѣти, в самую сыропустную неделю до обѣда. Псков.лет. II, 56. XV в. И нощь яко ясный день просвещашеся от огня, и невидима быша тьма нощная, и день летний, яко темная нощь осенная бываше, от дымнаго воскурения и мрака. Каз.ист., 136. XVI в. И всякъ плевелъ еретический да не възрастет в тебѣ... и без лъсти Божиа сѣмя храни, да умноженый плод покажеши владыцѣ... Тогда праведници въсиают, грешных же тма покрыеть и студ вѣчный (τὸ σκότος). Варлаам и Иоасаф1, 259. XVI в. ~ XI–XII вв. (1124): И велик страх и тьма бысть, и звѣзды быша и мѣсяць; и пакы нача прибывати въборзѣ, и наполнися и обрадовашяся вси. Моск.лет., 29. XVI в. Бѣсъ же изыдѣ яко тма изъ сосуда. Ж.Ио.Новг., 135. XVI–XVII вв. ~ XV в. Тогда Игорь възрѣ на свѣтлое солнце и видѣ отъ него тьмою вся своя воя прикрыти. Сл. о п.Иг., 10. 1800 г. ~ к. XII в. || темное место. Сниди и сяди на земли, дв҃о, дщи вавилоньскаа, влѣзи во тму (τὸ σκότος). Сл.Иппол. об антихр., 47. XII в. И взя [Нееман] два таланта въ дву мѣшцу и двѣ измѣнѣ краснѣ и дасть на два отрочища; и взят пред нимь [Гиезием] и преиде въ тму, и взятъ от руку его, и положи въ храмѣ, и посла мужа (εἰς τὸ σκοτεινόν ‘во тьму’; ср. др.-евр. ’ōfel ‘мгла, темнота; тайное место’, смеш. с ‘ōfel ‘гора’). (4 Цар. V, 23–24) Библ.Генн. 1499 г. || Об одной из казней египетских, когда на людей была наслана густая тьма (ср. Исх. X, 21–22). Рѣкы егупьтьскыя Моиси въ кръвь прѣврати, пругы, и хрусты, и град тьмою осяжимою и мьглою, и съмьрть пьрьвѣньць жьзлъмь нанесе [ср. Исх. VII, 20–24; VIII–XI] (σκότος). (Сл.Ио.Злат.) Усп.сб., 408. XII–XIII вв. Реч<е> Гь҃ к Моисѣю: простри руку свою на ҃нбо, да будеть тма по всеи земли Егупетьстѣ… Простре Моисѣи на ҃нбо руцѣ, и быс<ть> тма (σκότος… σκότος). (Исх. X, 21–22) Пятикн., 65 об. XV в. Тьма темная. И всех [врагов] завяжу в узел, и не могли б рещи на меня и против меня… никакова слова со дерзновен<ь>емъ, были б онѣ тма темная, был бы у них воловеи язык, тетерин бы усъ и умъ. Заговоры Олон., 501. XVII в. || О первозданной тьме. Земля же бѣ невидима и неукрашена, и тма верху бездныя, и Дх҃ъ Би҃и ношашеся верху воды (σκότος). (Быт. I, 1–2) Пятикн., 1. XV в. Учн҃къ вопроси: гдѣ стояше сам [Бог] прежде неже мир бѣ сотворѣнъ? Учт҃ль рече: тогда не бѣ ино кромѣ тмы, яже именуема Хаосъ. Луцид., 42. XVI в. || О слепоте. И нападъша на выю его азъ и Исакъ плакаховѣся горьцѣ, и тьма нападе на очи наю в тъ дн҃ь (σκότος). (Пов. о Ж.Епиф.) Усп.сб., 292. XII–XIII вв. Яко аще състарѣетьс<я> [орел]… и ослѣпнеть… възлетить на въздухъ слн҃чныи и изожьжеть крилѣ свои и тму очию своею (τὴν ἀμβλυωπίαν). Физ., 196. XV в. || Об обморочном состоянии. Абие внезапу нападе тма на нь [Григория] и поверже его замертво на землю… емуже на земли аки мертву лежащу на многъ час. Ж.Герас.Б., 209. XVII в. ~ XVI в. || О дьяволе. Что убо он такому правилу не повинен ли бысть, не раскол ли сотвори, не гордыню ли вознесе, не уподоби ли ся прежнему оному, иже бе преже деньница, ныне же свержен бысть за гордость и наречеся тма, сиречь сотана? Ж.Серап.Новг.1, 160. XVI в.
2. Перен. Преисподняя, ад. Отъ члв҃къ утаено… къде ли како суть ошьдъшяя отъ насъ дш҃я, нъ отъ ст҃ыихъ книгъ разумѣемъ, яко яже суть грѣшьны, то въ адѣ суть исподь подъ вьсею землею и подъ морьмь… въ тьмѣ и сѣни съмрьтьнѣи, и… въ ровѣ прѣисподьнимь… въ земли тьмнѣ и мьгльнѣ... есть мѣсто то [ср. Пс. CVI, 10] (ἐν σκότεινοῖς). Изб.Св. 1076 г.1, 527. Еда повѣсть къто въ гробѣ милость твою и истину твою в погыбѣли, еда познана будьть [вм.: будуть – γνωσϑήσεται (ед.ч. в сочетании со сказ. в форме мн.ч. ср.р.)] въ тмѣ чюдеса твоя и правда твоя в земли забвеннѣи (ἐν τῷ σκότει). (Пс. LXXXVII, 12–13) Псалт.Б.-С., 84. XI в. [то же – Библ.Генн. 1499 г.]. Вьсяка идольская служьба попьрана быс<ть>, и вься образы идольскыя огневи и тьмѣ прѣдаша. (Ж.Феодосия) Усп.сб., 251. XII–XIII вв. И отверзъши земля уста своя пожре я [Корея, Дафана и Авирона], и домы их, и куща их, и все еже есть ихъ, и снидут живи въ тму, и да вѣсте, яко разгнѣваша члц҃и сии Га҃ (εἰς δου). (Числ. XVI, 30) Библ.Генн. 1499 г. Согрѣшивый убо человѣкъ и сынъ человѣческий – червь, и адъ ему есть домъ, тма же ему постеля, и отецъ ему смерть, мати же и сестра ему – тлѣние. Ин.сказ., 66. XVII в. Тьма вѣчная, внѣшняя, кромѣшняя (кромѣшная). Тогда рече цр҃ь слугамъ: съвязавъше ему руцѣ и нозѣ, възьмѣте и и въврьзѣте въ тьму кромѣшьнюю, ту будеть плачь и скрьжьтъ зубомъ (εἰς τὸ σκότος τὸ ἐξώτερον). (Мф. XXII, 13) Остр.ев., 81 об. 1057 г. Кое слово можеть съказати [вар. XV–XVI вв.: указати]: пещи несътьрпимыя, рѣкы огньмь полящая… узы нерѣшимыя чьрви ядовитаго, тьму вънѣшьнюю вься лютая несконьчаемая николиже (τὸ σκότος τὸ ἀφεγγές). Златостр., 84. XII в. О сотоно… отъиди и погрязни въ тьмѣ кромѣшьнии уготованѣи ти (εἰς τὸ σκότος τὸ ἐξώτερον). (Муч.Ирины) Усп.сб., 148. XII–XIII вв. А дш҃а его [грешника] не уклонися никаможе… сниде в вечную тму (ἐν τῷ αἰωνίῳ σκότει). Ж.Андр.Юрод.1, 385. XIV в. ~ XII в. Пришедъшу же пятку, Июда отиде во тму кромѣшную, а разбоиникъ со Хр҃стомъ в раи вселися. Пролог (ст.печ.), 9 об. 1643 г. Тако и ты осужден будеши, чадо мое милое, в муку вечную и во тму кромешную. Сказ. о куре и лисице, 74. XVII в. Князь тьмы – дьявол, сатана. От многих странъ… и от многих град слышану быти имени ег<о> [Стефана Пермского], не токмо бо житием бывъ непороченъ, но и учт҃ль нарочит, и стл҃ь изященъ, имъж<е> блг҃овѣстова ст҃ое Еуаг҃лие Хсв҃о и своим трьпѣнием кнз҃я тмы побѣдивъ низложи. (Ж.Стеф.Перм.) ВМЧ, Апр. 22–30, 1105. XVI в. И о Христе пишет: Господь господем, и князь князем, царь царем земным. Такоже и диявол князь тмы и царь глаголется. Победитель Христос всякому злу, победитель и диявол всякому добру. Ав.Неизв.тексты, 239. XVII–XVIII вв. ~ XVII в. Посем прииде нареченный день, еже князю тмы на значное место жену извести. Вел.Зерц.3, 206. XVII в. Миродержатель (миродержецъ) тьмѣ (тьмы) вѣка сего, начала и власти тьмы вѣка сего – о дьяволе, дьявольских силах. Къ началомъ и къ властьмъ, къ миродьржьцемъ тьмы вѣка сего и подобаеть всегда бъдѣливомъ быти и вънимательномъ (πρὸς τοὺς κοσμοκράτορας τοῦ σκότους τοῦ αἰῶνος τούτου; ср. Ефес. VI, 12). (Ж.Феод.Студ.) Выг.сб., 190. XII в. По великому апостолу Павлу: возмогайте о Господе в державе крепости его… яко несть ваша брань к крови и плоти, но к началом и ко владычеством, к миродержателем тме века сего, к духовом злобе поднебесным [ср. Ефес. VI, 12: πρὸς τοὺς κοσμοκρατόρας τοῦ σκότους τοῦ αἰῶνος τούτου]. Ив.Гр.Посл., 166. XVII в. ~ 1573 г. Того ради подобаетъ намъ, возлюбленнии, блюстися сѣтей вражиихъ и о истиннѣ всякой пещися присно, да не яты будемъ прелестию началъ и властей тмы вѣка сего. (Вып.Лаз.) Суб.Мат. IV, 218. 1666 г. Силы тьмѣ – демоны, падшие ангелы. Егда дш҃а изидеть от тѣла, идуть съ нею и ангели, сърѣтають же ю и силы тьмѣ, хотяще възбранити еи ищюче, аще у(б)о имуть чъто въ неи от своихъ дѣлъ зълыихъ (αἱ δυνάμεις τοῦ σκότους). Изб.Св. 1076 г.1, 644.
3. Перен. О состоянии неведения, неверия, заблуждения или греха. Свѣтъ намъ, Дв҃о, ис Тебе паче естьства въсия Хс҃ и сущая въ тьмѣ вься просвѣти (ἐν σκότει). Ил.кн., 500. XI–XII вв. Дьньсь ражаеться Мати Животу, тьму раздрѣшающь [вм.: раздрѣшающи – λυούσα], Адамово обновление и Еужино въздвижение, неистьлѣния источьникъ, истьлѣнию измѣнение (τὸ σκότος). Стихирарь, 10. XII в. Силою истиньныхъ знамении ли чюдесъ ст҃ая сия [Енох и Илья] въоружить Бъ҃ прѣдъложениемь истоваго свѣта, лжю и тму обличающа (τὸ σκότος). Апокал., 51. XIII в. (955): И поучи ю [Ольгу] патреархъ о вѣрѣ, и рече еи: блгс҃на ты в (женах) руских, яко возлюби свѣтъ, а тьму остави. Лавр.лет., 61. 1377 г. Стефанъ… рече къ волхву: о прелестниче и развращению началниче… хананѣиское племя, тмы темныя помраченое чадо… египетскиа прелестныя тмы внуче и раздрушенаго столпотворениа правнуче! Ж.Стеф.Перм.Епиф., 44. XV–XVI вв. ~ XV в. Тьма нѣвѣдения, невѣжества, недоумѣния – о неведении (прежде всего христианских истин). Хс҃ъ есть Сн҃ъ Бж҃ии… Бж҃ие Слово отъ Стг҃о Дх҃а, Егоже прор҃ци проповѣдаша, и въ настояща приде иже взятъ грѣхи мира, просвѣщьшаго тьму невѣдѣния нашего (τὸ σκότος τῆς ἀγνοίας). (Муч.Еразма) Усп.сб., 214. XII–XIII вв. И тако вѣкъ свои ижжиша в суетѣ ума ихъ и лѣта своя скончаша, помрачени суще тмою невидѣниа [так!]… и скончашася в суетѣ дн҃ие ихъ. Ж.Стеф.Перм.Епиф., 12. XV–XVI вв. ~ XV в. Во мне смутися сердце мое исхода ради, и страх смертный нападе на мя, боязнь и трепет Страшнаго судища прииде на мя, и покры мя тма [ср. Пс. LIV, 6: σκότος] недоумения, что сотворити. Ив.Гр.Посл., 187. XVII в. ~ 1573 г. И якоже свѣтил<ь>никомъ возженымъ намъ и сияющимъ на свѣщницѣхъ… намъ выну освѣщати люди сущыя во тмѣ невѣдѣния. Д.Иос.Колом., 151. 1676 г. C҃тыи Проклъ [архиеп. константинопольский]… к нему [апостолу Павлу] гл҃юща сице: о пауле, яко слн҃це проповѣдию вся освѣтилъ еси, яко луна тму невѣжества отгналъ еси, яко орелъ на небеса востеклъ еси. Сим.Пол.Бес., 191. XVIII в. ~ XVII в. Тьма безвѣрия, невѣрия – об отсутствии веры. Пребысть же в мнс҃три… весну и лѣто все и никакоже не обратися на покаяние, тмою безвѣрия своего оболкся и, не дожда Великого собора, нощию бездвериемъ избѣжа и съ учн҃кы своими. Ж.Ионы мт., 7. XVI в. Сие трие росииские государи бѣша до крещения, понеже Руская земля пребываше во тмѣ неверия и омрачена прелестию кумирослужения. ААЭ II, 17. 1598 г. Тьма душевная (души). Свѣт явлен ес<ть> бжс҃тво на горѣ учнк҃мъ маломь твердѣи зрака. Свѣт освѣтившее Павла мечтанье и язвою зрака тму дш҃евную ицѣливъ (τὸν σκότον τῆς ψυχῆς). Гр.Наз.1, 27. XIV в. Како невѣдомъ и всевѣдомъ Богъ, и како въ невѣдении еже о томъ имамы разумъ, да речется; невѣдѣниемь бо бываеть вѣдомъ Богъ. Невѣдение же не еже неучения ради приимьши, то бо есть тма души… но по ономъ невѣдении бываеть вѣдомъ Богъ (σκότος ἐστὶ ψυχῆς). (Д.Ареопаг. О бож.им.) ВМЧ, Окт. 1–3, 413. XVI в. ~ XV в. || Помрачение, душевное смятение. И внезапу придеть на вы мракъ и тма и обоиметь дш҃а ваша. Сл. и поуч. против языч., 185. XIV в. Сѣдѣти, ходити во тьмѣ – быть подверженным заблуждениям; заблуждаться, неверно понимать что-л. Нъ мнози нечрѣдьнии члц҃и, студьная и тьмьная дѣла дѣлаѫште, не тъчиѫ то творять и въ тьмѣ ходять, нъ и пристаѫть дѣлаѫштиихъ и зълы вины учителе бываѫть, да ни сами грядуть на свѣтъ, ни инѣмъ дадять ити (ἐν σκότει διαπορεύονται). Изб.Св. 1073 г.2, 283. Не увѣдѣша, ни разумѣша, въ тьмѣ ходять (ἐν σκότει). (Пс. LXXXI, 5) Псалт.Б.-С., 79. XI в. [то же – Мерило пр., 12. XIV в.: Претъкнухомъся о камень сблазна [ср. Рим. IX, 33], двоимь боляче, по реченому, не увѣдѣша ни разумѣша, во тмѣ ходять]. Людие убо, сѣдяште въ тьмѣ невѣдѣния, свѣтъ видѣша велии разумьныи (ὁ μὲν λαός, ὁ καϑήμενος ἐν σκότει ‘народ, сидящий во тьме’). (Трул.Обращ. к Юст.) Ефр.корм., 130. XII в. Аще речемъ, яко причастие имамъ съ нимь, а въ тьмѣ ходимъ, лъжемъ, а не творимъ истины (ἐν τῷ σκότει περιπατῶμεν). (1 Ин. I, 6) Апост.Христ., 93. XII в. И тако вѣкъ свои ижжиша в суетѣ ума ихъ и лѣта своя скончаша… не вѣдѣша ни разумѣша, во тмѣ ходяще, и скончашася в суетѣ дн҃ие ихъ. Ж.Стеф.Перм.Епиф., 12. XV–XVI вв. ~ XV в. || О моральных недостатках, предосудительных поступках, о нарушении религиозных предписаний. Мракъ и тьма есть дш҃и пияньство въ погыбѣль. Изб.Св. 1076 г.1, 691. Абие же блж҃ныи разумѣвъ льсть неприязнину и възнесъ глас свои рече: тьма твоя съ тобою въ погыбѣль да будеть (τὸ σκότος). (Пов. об Авраамии) Усп.сб., 481. XII–XIII вв. Понеже тма, еже есть скверньно житие, по Апостолу [ср. Ин. I, 6; II, 9, 11], неудобренно есть нѣчто и невидовное, не имѣя вида божественаго мудрования; засѣнение бо и заграждение добродѣтели есть (τὸ σκότος). (Д.Ареопаг. О церк.свящ.) ВМЧ, Окт. 1–3, 641. XVI в. ~ XV в. Тьма грѣховная, соблазньная – то, что вводит в грех, соблазн. Въсиялъ еси яко звѣзда дьньничьная, Георгие, дш҃евьною доблестию и утвьржениемь вѣры съблазньную тьму отгоня и спс҃и поющая тя (πλάνης τὴν σκοτόμαιναν ἀποδιώκων). Ил.кн., 290. XI–XII вв. Се бо въсия намъ въ тмѣ грѣховнѣи сѣдящимъ селение мысльное Хс҃а слн҃ца. Пролог (Ф.), 2 об. XIII–XIV вв. Тьма нечестия, прелести, гордости и т. п. – о грехе нечестия, заблуждения, гордыни и т. п. Радуйся, иже божественною ревностию распаляемъ, разорилъ еси тму нечестия мудростию словесъ твоихъ, царя мужески обличилъ еси, православныхъ единение утвердилъ еси. Г. Фирсов, 7. 1660 г. Писано бо есть: свет иноком ангели, свет же миряном иноки. Ино подобает вам, нашим государем, и нас, заблуждьших во тме гордости и сени смертнеи, прелести тщеславия, ласкордъства и ласкосердия, просвещати [ср. Пс. CVI, 109: ἐν σκότει καὶ σκιa= ϑανάτου]. Ив.Гр.Посл., 162. XVII в. ~ 1573 г. Молитеся о мнѣ и свободите мя от многих грѣховъ, да отбѣжу от тмы прелести и похоти дияволя и приду в дивныи его свѣтъ. (Х.апост.) П.отреч. II, 10. XVII в.